Kezdjük a rossz hírrel: hiába fejlesztettek ki neves európai gyártók is úgynevezett retrofit, tehát régi típusú foglalatba illeszthető modern fényforrásokat, a magyar hatóságok mindmáig nem engedélyeztek közúti használatra egyetlen ilyen terméket sem! Németországban és pár másik európai államban viszont már vannak a halogénizzók helyére passzoló "street legal" LED-fényforrások, ezért az ADAC, a német autóklub megvizsgálta, vajon értelme, haszna is van-e egy ilyen cserének.
Az ADAC szerint - van. Kifejezetten azt javasolják az autósoknak, hogy a hagyományos halogén fényszórókról álljanak át jóváhagyott LED-izzókra. Ezek már több mint 900 autó-, lakóautó- és motorkerékpár-modellhez kaphatók. A ködlámpákhoz és a helyzetjelzőhöz szintén kaphatók LED-es fényforrások.
A LED-ek fehérebb, nappali fényhez hasonló fényüknek köszönhetően biztosítják a kontrasztok jobb érzékelhetőségét – ami érezhetően növeli a biztonságot! Ráadásul a hagyományos halogénlámpákhoz képest jelentősen hosszabb élettartamúak is, ami csökkenti a meghibásodások számát és a karbantartási költségeket. Az izzók 100 euró körüli áron kaphatók, és tapasztalt laikusok maguk is beszerelhetik őket; sok esetben nincs szükség további adapterekre. A beszerelés után azonban szakszerviznek ellenőriznie kell(ene) a fényszóró beállításait, mivel fennáll a veszélye, hogy a többi közlekedőt elvakítják az új, esetleg más geometriájú fényforrások.
Az ADAC szerint fontos, hogy csak jóváhagyott LED-izzókat használjunk, és győződjünk meg arról, hogy azok az adott járműmodellhez engedélyezettek-e. A megfelelő kompatibilitási listák megtalálhatók a gyártók weboldalain.
LED (balra) és halogénizzók összehasonlítása
Érdekes kérdés persze, hogy mire számíthat egy német autós, ha Magyarországon jár az itt nem legális LED-es fényforrással. Erről annyit mondhatunk, hogy tudomásunk szerint a hazai rendőrség a kirívóan balesetveszélyes eseteket leszámítva (horrorkaravánok) belső utasítások szerint tudatosan nem foglalkozik a külföldi járművek műszaki állapotával, így vélhetőleg egy nálunk nem legális fényforrással se lehet problémája az idegen rendszámú autóval közlekedőknek.
Fotók: ADAC