Kedves Traffix-olvasó: fogd az összes villanyautódat és gyorsan szaladj vele Szolnokra, ahol most két, 2x150 kW-os hipertöltőn kilowattóránként csupán 150 forintért tölthetsz!
Teljesen véletlenül futottam bele ebbe a varázslatos lehetőségbe. Fejér megyei kicsiny falumból Debrecenbe mentünk a hétvégén, egy BYD Atto 3 tesztautóval, összekötve a kellemeset (családi szülinapok megünneplése) a hasznossal: egy közlekedésbiztonsági szempontból ugyancsak aggályos ügyünket akartam leellenőrizni. Legnagyobb meglepetésünkre az útkezelő megoldotta a problémát, ismét villog a fehér fény a vasúti átjáróban a Mikepércsi úton az erőműnél. (Egy köszönjük-email jólesett volna, de így is örülünk: néha azért nem hiába koptatjuk a szánkat!) De még ennél is nagyobb volt a meglepetésem, amikor a kocsiban még az odaúton találtunk egy bazi gyors töltési lehetőséget, rettenetesen olcsón.
A két oszlop 300-300 kW-os töltésre képes - ha egy oszlopra két kocsi áll rá, autónként 150 kW a max
55,69 kW-os átlag: így kb. félóra alatt kerül az akkuba száz kilométernyi autóutas (az M4 nem autópálya, hanem autóút) tempóra elég energia
Magyarországon ma még különleges érzés 50 kW feletti töltési értéket látni a műszerfalon egy villanyautóban
A szolnoki Auchan parkolójában eddig is állt már két 50 kW-os ausztrál Tritium töltőoszlop, de nemrég két még menőbb töltő kapcsolódott be a hazai nyilvános töltési hálózatba. Az új oszlopok már a legnagyobb töltési teljesítmény felvételére képes villanyautókat is kompromisszum nélkül ki tudják szolgálni: az oszloponkénti 300 kW elég a Porsche Taycan, valamint a Kia és Hyundai 800 voltos, 200 kW feletti töltési teljesítmény felvételére képes modelljeinek maximális töltési kapacitásához is. A mi kis BYD-nk ennyire azért nem high-end villanyautó, de jó volt nézni töltés közben a mobilon a 70 kW feletti töltési értékeket.
A szolnoki töltők a Mobiliti hálózatbővítésének talán legfontosabb oszlopai. Ezzel a két töltővel végre az ország két legnagyobb városa között is megnyílt a lehetőség az ultragyors töltésre. Eddig a villanyautós fejjel gondolkodva legpraktikusabb M4-es és 4-es útvonal mentén nem voltak ilyen erős töltők, de az elvben gyorsabb, viszont Budapest és Debrecen között hosszabb, tehát villanyautóval töltési megállással együtt időben jó eséllyel lassabb M3-M35 útvonalon is csak 50 kW-os töltőket találnak az e-autósok.
Gyakorlati problémát nem jelent, de értelmetlen a mozgássérültes-sraffozásos felfestés az egyik oszlopnál. Mire gondolhatott a költő?
Sajnos a 150 forintos ár nem tart sokáig: márciustól már ezek a töltők is beállnak a ma jellemző horror szintre, de akkor is megnyugtató a tudat, hogy Budapestről Debrecenbe vagy vissza csak a lehető legrövidebb időre kell megállnia annak, aki elektromos autóval utazik a két város között. És hogy még valami rosszat is mondjunk: oké, hogy a töltőtől nem messze egy Burger King, egy KFC és egy Auchan is van, az azért gáz, hogy az M4-től ezt az igazából csak a tranzitforgalom számára érdekes hipertöltőt megközelíteni legalább negyedórás plusz kiesést jelent a töltés idején túl.
Hiszen le kell menni az M4-ről, a régi 4-esre, be kell menni Szolnokra, majd kóvályogni kicsit az Auchan parkolójában, és töltés után lehet menni vissza. Miért nem lehetett ezt a töltőt egy sztrádapihenőben felállítani???