Új autók július 7-e után – új világ
Számos vezetést támogató és a biztonságot növelő rendszert – például automata vészfékasszisztenst, a vezető éberségét figyelő, az elalvás veszélyére figyelmeztető eszközt, sávtartó automatikát, guminyomás-ellenőrzőt, intelligens sebességasszisztenst – kell beépíteni július 7-től az autókba. A kötelezőket használni nem kötelező, de a kikapcsolásukért baleset után nagy árat fizethet a sofőr. A KTI közlekedésbiztonsági magazinja összeszedte, mire érdemes figyelni júliustól új autók vásárlása esetén. A cikk ITT olvasható el.
Autópályán is buszoké az elsőbbség
Júniusban kezdődik a Zirl-Ost és Innsbruck-Kranebitten közötti autópályafelújítás következő szakasza Ausztriában. Ekkor kezdődik meg a tömegközlekedés elsőbbségének biztosítása a forgalmi dugók esetén – írja az osztrák állami autópályakezelő, az Asfinag . Ez azt jelenti, hogy első lépésként a tömegközlekedést szolgáló buszok saját sávot kapnak a Zirl-Ost csomópont környékén, ami lehetővé teszi, hogy a tömegközlekedés akadálytalanul csatlakozhasson az Innsbruck felé vezető A12-es Inntal autópályára, még akkor is, ha a csomópontban „stau”, azaz torlódás van. Egy későbbi szakaszban, még a nyáron, az építkezés teljes területén buszsávot alakítanak ki. A „Buszoké az elsőbbség” tiroli kísérleti projekt célja, hogy értékes ismereteket gyűjtsön az ismert forgalmi dugóknál a tömegközlekedés elsőbbségadásáról, amelyeket a jövőbeni tervezésbe beépítenek.
„Célunk, hogy az útépítési munkálatok irányításával és ezekkel a tömegközlekedésre vonatkozó intézkedésekkel csökkentsük a torlódási csúcsidőket. Tudjuk, hogy rengeteg ingázó utazik Zirl és Innsbruck között. Azzal, hogy elsőbbséget biztosítunk a tömegközlekedésnek, olyan multimodális megoldásokat kínálunk, melyekkel az emberek biztonságosan és a lehető legkevesebb késéssel jutnak el céljukhoz” – mondja Stefan Siegele, az ASFINAG ügyvezető igazgatója.
„Az autóbusz 73 százalékos részesedésével a legkedveltebb tömegközlekedési eszköz Tirolban. Ha 70 ember osztozik egy buszon ahelyett, hogy mindenki egyénileg autóval utazna, az egyértelmű előnyökkel jár. Nagyon örülök, hogy az összes érintett közötti átfogó koordinációnak és a kifinomult útépítés-irányításnak köszönhetően most először sikerült bevezetnünk egy dedikált buszsávot az autópályán a reggeli órákban. A „Buszoké az elsőbbség” az első olyan kísérleti projekt Tirolban, amelyből fontos tanulságokat lehet levonni a tömegközlekedés előtérbe helyezésével kapcsolatban. Célom, hogy a jövőben megteremtsem a jogi alapot ahhoz, hogy ez az elsőbbség az autóbuszoknak a normál üzemidőben, útépítés nélkül is megadható legyen” – mondta lelkesen René Zumtobel, a mobilitásért felelős tiroli tanácsos.
Brüsszel belvárosában jelentősen csökkent a balesetek száma és a környezetszennyezés az alacsony forgalmi tervnek köszönhetően
Brüsszel belvárosa, a Pentagon vagy „ötszög” néven ismert városrész jelentős átalakuláson ment keresztül egy új közlekedési terv bevezetését követően. A terv hatására csökkent a gépkocsiforgalom és nőtt a kerékpárosok száma – mondta Bart Dhondt, a város mobilitásért felelős alpolgármestere a Bruzz című helyi lapnak nyilatkozva, melyet az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács oldala szemléz.
Dhondt szerint a folyamatban lévő tanulmányok a közlekedésbiztonság, a levegőminőség és a zajszennyezés javulását mutatják. A „Good Move” kezdeményezés részét képező közlekedési terv 20 százalékkal csökkentette a gépjárműforgalmat, és körülbelül ugyanennyivel növelte a kerékpáros közlekedést. A bejelentett ütközések száma az „ötszögben” ötödével csökkent, a 2019-es 316-ról 251-re 2023-ra. A forgalom csökkenése a zajszennyezés csökkenését is eredményezte, amely gyakran alábecsült tényező az egészségre gyakorolt hatásait tekintve. A városközpont levegőminősége 2018 óta jelentősen javult, különösen a közlekedési terv által érintett területeken.
A kereskedelemre gyakorolt hatást is vizsgálták. Az inflációval kiigazítva a teljes költés hasonló maradt, a vásárlók 2022-ben 1,1 milliárd eurót, 2023-ban pedig 1,2 milliárd eurót költenek.
Képek: Asfinag, KTI, ETSC