Egy közlekedéstől távol eső témában, gázturbinagyár-nézőben jártam Genovában, amikor a városközpontban (már amennyire van ilyenje ennek a nagyon furcsa szerkezetű, többszintes, félmilliós kikötővárosnak) feltűnt néhány fura felfestés és tábla. Parkolóhelyek, Kiss & Buy célra?
Sherlockholmesi nyomozással (egy keresés a Google-lel) a genova24.it híroldalon megtaláltam, hogy mi is ez a Kiss & Buy parkolás és hogyan működik. A lényeg, hogy Genova forgalmának szervezése során az önkormányzat(ok) mintha nem a problémákat leegyszerűsítő dogmákhoz és politikailag fontos hangos csoportok követeléseihez alkalmazkodnának, hanem egyszerre próbálnák figyelembe venni a helyi lakosság, a vállalkozások és a városba látogatók szempontjait is egy működő, hatékony rendszer kialakításához.
Mindennek megfelelően a belvárosi ZTL (korlátozott forgalmú zóna) kiterjesztése során a Centro Est nevű belső kerületben kísérletképpen jelöltek ki tavaly nyáron 44 darab Kiss & Buy parkolóhelyet, amelyeket az autóval a belvárosba érkezők vagy ott közlekedők időpontjelző tárcsa használatával 30 percig ingyenesen vehetnek igénybe a reggel 8 és este 8 óra közötti fizetős időszakban.
Az ingyenes, de gyors cserélődéssel működő parkolóhelyek működésétől a helyi üzletek, szolgáltatók forgalmuk megmaradását várják. A gyors ügyintézést, vásárlást szolgáló ingyenes parkolóhelyek lehetővé teszik akár az ingázók számára is, hogy a munkahelyi teremgarázs és a külvárosi, elővárosi otthon melletti kocsibeálló vagy garázs között extra parkolási költségektől mentesen akár a belvárosban is elintézhessék a vásárlást, miegyebet. Így jó esély van arra, hogy az agglomerációba húzódó lakosság ne vigye ki a peremkerületekre a vásárlóerejét; ez pedig a belvárosban élők számára is jó, hiszen fennmaradhatnak azok a boltok, üzletek, amiknek a közelsége épp számukra a legfontosabb. A forgalom számára a 44 gyors járműcserés várakozóhely elvárt legfontosabb előnye, hogy kevesebb legyen a forgalmat a csúcsidőszakban a gyors ki-beszállások idején megakasztó második soros megállás-parkolás.
Az időkorlátos, ingyenes parkolás lehetősége nagyon szimpatikus, polgárbarát, európai dolog, amelyre Magyarországon is láthatunk példát, Budakeszin vagy Budaörsön. Olyan önkormányzatoknál lehetséges ez, ahol a közlekedéspolitika képes illetve hajlandó felfogni és elfogadni, hogy az autós közlekedés nem a Sátán műve, hanem valós polgári igény, tehát a lakosságot szolgáló társadalomszervezés nem tiltja, üldözi és szétadóztatja, hanem - természetesen megfelelő korlátozásokkal, szabályozással - okosan és hatékonyan menedzseli és segíteni ezt a közlekedési módozatot is.
A genovai Kiss & Buy parkolás egyetlen baja az intézmény neve. Amíg a gyereket az iskolánál vagy a családtagot, barátot a vasútállomásnál kirakó/felvevő sofőr esetében a Puszi & Menj, vagy Puszi és Utazz tovább (Kiss & Go, Kiss & Ride) megnevezések teljesen korrektek, a hazafelé tartó hivatali dolgozó valószínűleg nem fog belecuppantani az üres utastérbe, esetleg csókot nyomni a motorháztetőre, mielőtt otthagyja autóját a parkolóban egy félórára. Hatalmas piros pont az önkormányzatnak a megoldásért, apró fekete pont annak, aki a nevet kitalálta - ez a végső verdiktem a genovai parkolási kísérletről.