Súlyos probléma: autó-fa ütközések Ausztriában

Ausztriában naponta átlagosan két autó ütközik fának az utakon, tíznaponta egy ember hal meg autó-fa ütközésben. Az osztrák Közlekedésbiztonsági Hivatal (KFV) tanulmánya ennek a halálos balesettípusnak az okait vizsgálja, és három alapvető gyógymódot kínál: tudatosságnövelés, az infrastruktúra optimalizálása és a szokásos sebességcsökkentés.

Auto Fa

Az osztrák közúti baleseti statisztikák KFV-es elemzése önmagáért beszél:

  • Ausztriában naponta átlagosan körülbelül két személyi sérüléssel járó „fával ütközés” típusú közúti baleset történik.
  • Az ilyen balesetek aránya az összes balesethez viszonyítva – 2,1 százalék – relatíve alacsony, de a halálos kimenetelű balesetek aránya az összes halálos kimenetelű közúti balesethez viszonyítva Ausztriában szembetűnő: 9,5 százalék.
  • Szomorú, de igaz: Ausztriában tíznaponta meghal egy ember a „fával ütközés” kategóriába tartozó autóbalesetben.

A KFV bizonyítékkeresésbe kezdett; a balesetek kutatóinak részletes elemzése a nyílt terepen – azaz a hagyományos vidéki utakon, az autópályák és a gyorsforgalmi utak kivételével – történt egyjárműves balesetekre összpontosított.

Elemzéseik fontos megállapításokat tártak fel az általános baleseti statisztikákkal és a nyílt országúton történt egyéb balesettípusokkal összehasonlítva:

  • Sötétségi tényező: A teljes baleseti statisztikához képest az egyjárműves balesetek (fának ütközések és egyéb balesettípusok) a nyílt terepen az átlagosnál gyakrabban fordulnak elő este, éjszaka és kora reggel (este 8 és reggel 8 óra között).
  • Férfi vezetői tényező: A nyílt terepen bekövetkező, „fával ütközés” jellegű egyjárműves balesetek esetében a férfi vezetők megnövekedett aránya figyelhető meg.
  • Tapasztalatlansági tényező: A 25 év alatti fiatal járművezetők a fával való ütközés kategóriájába tartozó balesetek magas arányát teszik ki.
  • Biztonsági öv használatának hiánya: A nyílt terepen bekövetkezett, egyedül közlekedő személygépkocsik baleseteiben a baleset időpontjában ritkábban használták a biztonsági övet – ez a súlyos felelőtlenség jele. A biztonsági övet nem használó sofőrök esetében tízszer nagyobb a balesetben meghaltak kockázata.
  • Sebességtényező: A balesetek fő oka – fával vagy anélkül – az osztrák kánon szerint is általában a „nem megfelelő sebesség”. Az autó-fa ütközések különösen gyakoriak a 100 km/h-s sebességkorlátozású utakon.
  • Az ittas vezetés tényezője: A nyílt terepen bekövetkező egyjárműves balesetek közül körülbelül minden ötödikben a sofőrről kiderül, hogy alkoholos befolyásoltság alatt állt, miközben az ittas vezetés az összes balesetnek csak 6,8 százalékát okozza.
  • Csúszós utak tényező: A vizes úton történt balesetek száma a fának ütközések kategóriájában valamivel magasabb, mint az egyjárműves baleseteké általában.
  • Infrastruktúra tényező: A vizsgált baleseti területeken hiányoznak a biztonságot növelő útburkolati jelek, különösen a tartományi úthálózattól távol eső, alacsonyabb rendű nyílt utakon.
  • Ültetési tényező: A legnagyobb arányban az erdei kereszteződésekben (28,5%), majd az olyan útszakaszok következnek, ahol az úttestnek csak az egyik oldalán vannak egyes fák (körülbelül 15%), és az olyan útszakaszok, ahol mindkét oldalon vannak egyes fák vagy fasorok (körülbelül 10%).

A hivatal szerint három kulcsfontosságú intézkedés segíthet a nyílt utakon közlekedő gépkocsivezetőknek a megfelelő sebesség és a biztonságos nyomvonal megválasztásában – és a biztonságtudatosságuk javításában:

  • A sebességkorlátozások csökkentése a nyílt országutakon: A nyílt terepen az autóval való ütközések többnyire 100 km/h sebességű utakon történnek – a törvényes sebességkorlátozás 100-ról 80 km/h-ra történő csökkentése évente több tucatnyi ember halálát menthetné meg az utakon.

Egyesületünk kiegészítése: érdemes lenne itt egyéb összefüggéseket is vizsgálni, hogy például a sebesség helytelen megválasztása önmagában történik-e, „simán” felelőtlen magatartás miatt, vagy egyéb tényezők is közrejátszanak-e ebben, mint például a tanulmány által is említett alkoholos befolyásoltság, a vezetői képességek, készségek alacsony szintje, a nem tudatos, figyelemelterelt vezetés, melybe tartozik a mobiltelefon használata. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a sebesség helytelen megválasztásának hány százaléka relatív, tehát például – amit a tanulmány is említ – a csúszós utakon történt balesetekben feltételezhetően nem abszolút gyorshajtás történt. Vagyis ezekben az esetekben sem segít az általános sebességcsökkentés. Véleményünk szerint alaposabb vizsgálat szükséges, mielőtt autósok millióinak mindennapjait teszik nehezebbé egy ilyen döntéssel. Persze a statisztikákat látva hozzá kell tennünk, hogy sürget az idő.

  • Fokozott tudatosság: A vezetés közbeni gondolkodás életeket menthet. A „fiatal, férfi, nem használ biztonsági övet, alkohol” kockázati tényezők, melyek kiemelkedő arányban vannak jelen a személygépkocsival való ütközések területén, feltétlenül szükségessé teszik a fokozott tájékoztatást és a tudatosság növelését. 
  • Optimalizált tájékozódási lehetőség: A tereptárgyak és az infrastrukturális iránymutató elemek megkönnyítik az útvonal követését, és javítják a kritikus területeken a láthatóságot.

Fotó: KVF

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország kamion Hollandia kaiyun járda zöld felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok tesla Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás BYD ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő kínai autó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország agymotor gyorshajtás képernyő kresz THK figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás gck hidrogén párizs 2024 up and charge induktív töltés sebességkorlátozás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ