Súlyos probléma: autó-fa ütközések Ausztriában

Ausztriában naponta átlagosan két autó ütközik fának az utakon, tíznaponta egy ember hal meg autó-fa ütközésben. Az osztrák Közlekedésbiztonsági Hivatal (KFV) tanulmánya ennek a halálos balesettípusnak az okait vizsgálja, és három alapvető gyógymódot kínál: tudatosságnövelés, az infrastruktúra optimalizálása és a szokásos sebességcsökkentés.

Auto Fa

Az osztrák közúti baleseti statisztikák KFV-es elemzése önmagáért beszél:

  • Ausztriában naponta átlagosan körülbelül két személyi sérüléssel járó „fával ütközés” típusú közúti baleset történik.
  • Az ilyen balesetek aránya az összes balesethez viszonyítva – 2,1 százalék – relatíve alacsony, de a halálos kimenetelű balesetek aránya az összes halálos kimenetelű közúti balesethez viszonyítva Ausztriában szembetűnő: 9,5 százalék.
  • Szomorú, de igaz: Ausztriában tíznaponta meghal egy ember a „fával ütközés” kategóriába tartozó autóbalesetben.

A KFV bizonyítékkeresésbe kezdett; a balesetek kutatóinak részletes elemzése a nyílt terepen – azaz a hagyományos vidéki utakon, az autópályák és a gyorsforgalmi utak kivételével – történt egyjárműves balesetekre összpontosított.

Elemzéseik fontos megállapításokat tártak fel az általános baleseti statisztikákkal és a nyílt országúton történt egyéb balesettípusokkal összehasonlítva:

  • Sötétségi tényező: A teljes baleseti statisztikához képest az egyjárműves balesetek (fának ütközések és egyéb balesettípusok) a nyílt terepen az átlagosnál gyakrabban fordulnak elő este, éjszaka és kora reggel (este 8 és reggel 8 óra között).
  • Férfi vezetői tényező: A nyílt terepen bekövetkező, „fával ütközés” jellegű egyjárműves balesetek esetében a férfi vezetők megnövekedett aránya figyelhető meg.
  • Tapasztalatlansági tényező: A 25 év alatti fiatal járművezetők a fával való ütközés kategóriájába tartozó balesetek magas arányát teszik ki.
  • Biztonsági öv használatának hiánya: A nyílt terepen bekövetkezett, egyedül közlekedő személygépkocsik baleseteiben a baleset időpontjában ritkábban használták a biztonsági övet – ez a súlyos felelőtlenség jele. A biztonsági övet nem használó sofőrök esetében tízszer nagyobb a balesetben meghaltak kockázata.
  • Sebességtényező: A balesetek fő oka – fával vagy anélkül – az osztrák kánon szerint is általában a „nem megfelelő sebesség”. Az autó-fa ütközések különösen gyakoriak a 100 km/h-s sebességkorlátozású utakon.
  • Az ittas vezetés tényezője: A nyílt terepen bekövetkező egyjárműves balesetek közül körülbelül minden ötödikben a sofőrről kiderül, hogy alkoholos befolyásoltság alatt állt, miközben az ittas vezetés az összes balesetnek csak 6,8 százalékát okozza.
  • Csúszós utak tényező: A vizes úton történt balesetek száma a fának ütközések kategóriájában valamivel magasabb, mint az egyjárműves baleseteké általában.
  • Infrastruktúra tényező: A vizsgált baleseti területeken hiányoznak a biztonságot növelő útburkolati jelek, különösen a tartományi úthálózattól távol eső, alacsonyabb rendű nyílt utakon.
  • Ültetési tényező: A legnagyobb arányban az erdei kereszteződésekben (28,5%), majd az olyan útszakaszok következnek, ahol az úttestnek csak az egyik oldalán vannak egyes fák (körülbelül 15%), és az olyan útszakaszok, ahol mindkét oldalon vannak egyes fák vagy fasorok (körülbelül 10%).

A hivatal szerint három kulcsfontosságú intézkedés segíthet a nyílt utakon közlekedő gépkocsivezetőknek a megfelelő sebesség és a biztonságos nyomvonal megválasztásában – és a biztonságtudatosságuk javításában:

  • A sebességkorlátozások csökkentése a nyílt országutakon: A nyílt terepen az autóval való ütközések többnyire 100 km/h sebességű utakon történnek – a törvényes sebességkorlátozás 100-ról 80 km/h-ra történő csökkentése évente több tucatnyi ember halálát menthetné meg az utakon.

Egyesületünk kiegészítése: érdemes lenne itt egyéb összefüggéseket is vizsgálni, hogy például a sebesség helytelen megválasztása önmagában történik-e, „simán” felelőtlen magatartás miatt, vagy egyéb tényezők is közrejátszanak-e ebben, mint például a tanulmány által is említett alkoholos befolyásoltság, a vezetői képességek, készségek alacsony szintje, a nem tudatos, figyelemelterelt vezetés, melybe tartozik a mobiltelefon használata. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a sebesség helytelen megválasztásának hány százaléka relatív, tehát például – amit a tanulmány is említ – a csúszós utakon történt balesetekben feltételezhetően nem abszolút gyorshajtás történt. Vagyis ezekben az esetekben sem segít az általános sebességcsökkentés. Véleményünk szerint alaposabb vizsgálat szükséges, mielőtt autósok millióinak mindennapjait teszik nehezebbé egy ilyen döntéssel. Persze a statisztikákat látva hozzá kell tennünk, hogy sürget az idő.

  • Fokozott tudatosság: A vezetés közbeni gondolkodás életeket menthet. A „fiatal, férfi, nem használ biztonsági övet, alkohol” kockázati tényezők, melyek kiemelkedő arányban vannak jelen a személygépkocsival való ütközések területén, feltétlenül szükségessé teszik a fokozott tájékoztatást és a tudatosság növelését. 
  • Optimalizált tájékozódási lehetőség: A tereptárgyak és az infrastrukturális iránymutató elemek megkönnyítik az útvonal követését, és javítják a kritikus területeken a láthatóságot.

Fotó: KVF

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ