Egy Tesla lehet az első elektromos autó, amihez nem kell töltőkábel
Az elektromos autókkal kapcsolatos egyik legzavaróbb tevékenység a töltés, pontosabban a töltőkábelekkel bíbelődés. Koszosak, nehezek, helyet kell nekik keresni az autóban, és jóval gyakrabban kell velük érintkezni, mint töltőpisztollyal (ami persze szintén koszos, sőt: büdös) egy hagyományos autónál, tankoláskor.
Ettől a macerától mentheti meg az emberiséget a Tesla Cybertruck, aminek akksipakkján új csatlakozók tűntek fel, amihez a vezeték nélküli töltő "vevőegységét" lehet csatlakoztatni. A Teslánál amúgy is rendesen nekifeküdtek az önvezető technológia kifejlesztésének, így teljesen logikus lenne, ha az autó a töltést is meg tudná oldani magától. Bár korábban a cég főleg robotkarokkal képzelte el az automatikus töltést, az indukciós megoldás mégis egyszerűbb megoldásnak tűnhet.
Valószínűleg az is befolyásolta az induktív töltési lehetőségre való felkészítést, hogy a korábbi, nem túl hatékony vezeték nélküli töltők helyett ma már olyan különleges megoldások is léteznek, amellyel már a 95 százalék körüli energiaátviteli hatásfok is elérhető, amely már szinte megegyezik a kábeles töltésével. Infrastruktúra persze még sehol, de ha meglesznek az első indukciós töltők is, akkor a Tesla Cybertruck lehet az első modell, ami használni is tudja majd ezt a lehetőséget.
Brit tudósok attól félnek, hogy a kínai elektromos autók trójai falovak is lehetnek
Brit tudósok arra figyelmeztették a képviselőket, hogy Peking megbéníthatja a brit utakat a kínai gyártású elektromos autók távoli leállításával. Emellett az elektromos járművek vezetőinek adatait is könnyen megszerezhetik, ha a két ország közötti viszony valamiért elmérgesedne. Jim Saker professzor szerint a Nagy-Britanniába beáramló nagy mennyiségű kínai elektromos jármű a Kínai Kommunista Párt leghatékonyabb trójai falova lehet.
A szakértő, aki a Loughborough Egyetem Autóipari Menedzsment Központjának igazgatója is, arra figyelmeztetett, hogy a kínai gyártású elektromos autók értékes forgalmi adatokat szolgáltathatnak a kémeknek. Azt is tudni vélik, hogy jelenleg az online kapcsolattal rendelkező járművek távolról is megállíthatók, amivel pillanatok alatt megbénítható egy város közlekedése, de akár balesetek is okozhatók.
Az MI6 korábbi vezetője, Sir Richard Dearlove azok közé tartozik, akik figyelmeztetnek az általuk jelentett potenciális veszélyre, és a közelmúltban felszólította a kormányt, hogy fontolja meg a kormány minisztereinek a kínai gyártású elektromos járművek használatának megtiltását.
Hasonló félelmeik vannak az amerikaiaknak is, Joe Biden a múlt hónapban jelentette be, hogy lépéseket tesz a kínai autóimport ellen, mert biztonsági kockázatot lát bennük. Jelenleg 2,4 millió elektromos autót tartanak nyilván az Egyesült Államokban, de Biden figyelmeztetett, ha Kína elárasztja elektromos járművekkel az amerikai piacot, akkor az autógyártók aránylag könnyen szerezhetnek meg személyes adatokat, de egyéb, fontos információkat is kibányászhatnak a megszerzett forgalmi, navigációs adatokból, amikor a vezető telefonjával a járművéhez kapcsolódik.
Több száz elektromos töltőpont a föld alatt
Magyarország legsűrűbb töltőhálózatát alakítják ki a Metrodom River Lakóparkban. Jelenleg 336 parkolóállás rendelkezik elektromos töltővel, de a projekt befejezésekor ez a szám a 800-at is meghaladja majd.
Az épületekben 414 kW-nyi töltőteljesítmény áll rendelkezésre az autók töltésére és a föld alatti parkolóhelyeken 336 parkolóállás rendelkezik elektromos töltővel. Ez később 800-nál is többre bővülhet, ami 1500-2000 lakóra vetítve kifejezetten sűrű hálózatnak számít. Persze a 414 kW-nyi teljesítmény az összes autó egyidejű töltéséhez kevés lenne, de az épületekben egy-egy nagy teljesítményű ipari PC dolgozik a töltésmenedzsment kezelésén. Így, ha az intelligens energiaelosztás jól működik, a hálózat túlterhelése nélkül is minden autótulajdonos száz százalékra feltöltött akkumulátorú autóval vághat neki a munkanapnak.
Gondoltak a céges tankolásokra is, - jelenleg az elektromos autók döntő többsége céges autóként kerül forgalomba - így a rendszer támogatja a munkáltató felé történő pontos elszámolást is.