Így utaztunk a jövőbe a múlt héten - 2024, 4. hét

Elektromos kamion, 250 mérföldes hatótávval, és öt perces töltési idővel?

Persze ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, pedig csak egy apró csalás van a dologban: az irgalmatlan méretű, lemerült akkumulátorcsomag töltését nem kell megvárni, hanem egyszerűen kicserélik egy telire és mehet is dolgára a vontató. Személyautóknál még valamikor az elektromos autózás hajnalán voltak hasonló, akksicserés kísérletek - a Renault sok sok évvel ezelőtt már próbálkozott hasonlóval, sajnos nem sok sikerrel - amit most egy amerikai startup, a Revoy gondolt újra, ezúttal nagyban.

Villanykamion

A megoldás lényege a hatalmas 525 kWh-s akksipakkot és a villanymotorral hajtott tengelyt is tartalmazó közdarab, ami beilleszthető a járműszerelvénybe a vontató és az utánfutó közé. Nagy előnye, hogy úgy állhat át vele egy fuvarozó cég teljesen, vagy részlegesen villanyhajtásra, hogy nem kell a teljes flottát a világ összes pénzéért lecserélni: az utólagos elektromos hajtás bármilyen hagyományos, belsőégésű motorral hajtott kamionhoz is bármikor csatlakoztatható. Sőt; mivel az akkumodul önjáró, képes magát emberi közreműködés nélkül bemanőverezni a vontató és a vontatmány közé. A Revoy az elektromos segédhajtással 85%-ra becsüli a megtakarítható CO2-emissziót.

A működésről készült kis videó itt tekinthető meg, roppant érdekes ötlet:

Európában ez a toldás nem férne bele a kamionok méretkorlátozásaiba, de a közúti közlekedés szempontjából jóval tágasabb USÁ-ban a plusz méterekkel és az extra tömeggel is megfelelhet egy ilyen szerelvény az előírásoknak. A Revoy kalkulációi szerint a plusz tengely miatt a féktáv is rövidebb, mint egy tisztán dízel járműnél. Azt viszont, hogy a hasznos tömegből mennyit vesz el az elektromos modul, valahogy nem találtuk meg a cég weboldalán. A személyautók akkutömegéből kiindulva úgy becsüljük, hogy a cucc legalább 4-5 tonnát nyom; libatoll- és kőzetgyapot-szállítók számára inkább, ólom- és sírkőfuvarozók számára kevésbé lehet izgalmas a Revoy megoldása.

Négykerekű villany-izé, aranyáron

Habár a kicsi, könnyű. csekély energiafogyasztású elektromos hajtású városi járművek igazán klassz dolgok lehetnének a környezetterhelő autózás és az egyéni mobilitáshoz képest rugalmatlan, kényelmetlen, sokszor gusztustalan tömegközlekedés kiváltására, valahogy mégsem született még ebben a kategóriában olyan, ami minden szempontból jó lenne. Mint ahogy a Podbike Frikar névre hallgató, egy kisautó és egy kempingkerékpár nászából született valami sem az. 

Leginkább tervezett, nettó 9500 eurós indulóára az, ami szívbe markoló. Persze minden relatív, egy viszonylag jól eleresztett elektromos biciklire is simán el lehet verni 1,5 - 2 millió forintot. Viszont ennyi pénzért - 4-5 millió forintért - már pár éves, keveset futott, teljes értékű elektromos kisautót is lehet venni. 

Podbike

A Podbike Frikar honlapján megnyugtatnak, hogy teljesen összeszerelt állapotban szállítják le a járművet, aminek vannak energiaelnyelő karosszériaelemei, borulásbiztos, és az északi klímát is ki lehet benne bírni, nem fúj be a szél, nem ver be az eső. A jármű alapból egyszemélyes, de egy gyerek is bepasszírozható pluszban, legfeljebb 6 éves és/vagy 22 kilogrammos testtömegig. Felnőttből akár kétméteres is ülhet a 2,3 méter hosszú, 84 cm széles izében, aminek 160 literes csomagtartója is van.

Csúcssebessége nem igazán acélos, mindössze 25 km/óra, de mint ahogy a viccben is szerepel, lejtőn lefelé akár a 60-ba is belekóstolhat vele a sofőrje. Nem vicc, halál komolyan így fogalmaznak az adatlapon. 

Furcsa rekord a barcelonai közlekedésben

2023-ban rekordszámú fenntartható utazás történt Barcelonában; a városi tisztségviselők szerint az utazások döntő többsége (80,1 százaléka) gyalog, kerékpárral, elektromos rollerrel vagy tömegközlekedéssel zajlott. Hatalmasat nőtt a tömegközlekedési eszközökkel megtett utak száma: 2022-höz képest 18 százalékkal nőtt, így elérte a 2,9 milliót. 

A tömegközlekedés előretörése mellett a gyaloglás két százalékkal lett népszerűbb, a kerékpár- és villanyroller-használat pedig hét százalékkal ugrott meg.

Barcelona

Nem ennyire fényes a helyzet a baleseti statisztikákkal. A személyautó-forgalom csökkenése hallatán azt gondolnánk, hogy a balesetek száma is csökken majd. De nem így, hanem pont fordítva történt. 2022-höz képest 30,8 százalékkal nőtt a súlyos közlekedési balesetek száma, a kerékpáros balesetekből származó súlyos sérülések száma megháromszorozódott, az elektromos rollerekkel elszenvedett balesetek megduplázódtak. 

A városvezetés a súlyos balesetek csökkentése érdekében áprilistól kötelezővé teszi a villanyrollereken a bukósisak viselését. 

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ