Ennyi mindent csinálsz szabálytalanul a lakó-pihenő övezetben

Lakó-pihenő övezet tábla

A legtöbb táblához tartozó szabálycsomagot legalább nagy vonalakban fel tudja vázolni a legtöbb közlekedő, ám a fent látható "lakó-pihenő övezet" jelzés általában kivételt képez. Ez ugyanis az egyik, ha nem a legbonyolultabb KRESZ táblánk, amely rengeteg szabályt fog össze, amit mind maradéktalanul be kellene tartani a táblával jelzett övezetekben. Kár, hogy ez sokszor a táblákat kihelyező hatóságoknak sem sikerül.

Lakó-pihenő övezet, rengeteg autóval

A fent látható képen például azonnal szabálytalan autók sora látható, illetve ha néhány perc alatt bejárjuk a területet, akkor rengeteg egyéb érdekességre is bukkanunk. A KRESZ vonatkozó rendelkezéseit idézve:
(1) * Lakó-pihenő övezetbe – a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre – csak a következő járművek hajthatnak be:
a) kerékpár, b) * az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár, a motoros tricikli és ezekhez kapcsolt pótkocsi, segédmotoros kerékpár, állati erővel vont jármű és kézikocsi, a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi, c) * az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi, d) az oda látogatókat szállító autóbusz, e) * az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi, f) az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen, g) * a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője. (2) A lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni. (3) A lakó-pihenő övezetben a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok (különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Ha az úton járda nincs, a) a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják, b) járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.

Ha tehát a lakó-pihenő övezet tábla alá kiegészítő táblán kitennénk, hogy nagyjából milyen korlátozásokkal jár együtt, a végeredmény valahogy így nézne ki:

Lakó-pihenő övezet, kiegészítőkkel

A fenti szabálycsokor első pontjában található felsorolás, illetve ennek kialakulása már önmagában is megérne egy teljes cikket, ám az egyszerűség és észszerűség kedvéért most maradjunk annyiban, hogy a lakó pihenő övezetbe személyautó-sofőrként nem hajthatsz be, ha nem konkrétan oda tartasz. A második és harmadik pontot azonban rendszerint elfelejtik figyelembe venni a közlekedők, pedig ezek legalább annyira fontosak és érdekesek. A második pont viszonylag egyértelmű, a teljes lakó-pihenő övezetben 20 km/órás sebességkorlátozás van érvényben. A harmadik pont első fele pedig lényegében annyit tesz, hogy ezekben a zónákban lényegében soha, sehol sincs elsőbbséged a kerékpárosokkal és gyalogosokkal szemben, ha ugyanis nincs járda, akkor azt csinálnak az úttesten, amit csak szeretnének.

parkoló autók

Akármennyire is logikus a dolog, a fenti képen látható autók sem biztos, hogy szabályosan parkolnak

Sokkal érdekesebb viszont a harmadik pont második fele, amely szerint járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad, ha az út mellett nincs járda. Ez pedig egy elég gyakori eset az ilyen területeken, ezáltal a szabálytalan várakozókból is tucatszámra találni ezekben az övezetekben. Sokszor az sem világos, mi lenne a szabályos várakozás; a fenti fotón a világosabb útburkolat például mi? Parkoló? Járda? 

Parkolóhely?

Vajon ez kijelölt parkolóhelynek számít?

Mit is takar pontosan a "parkolásra kijelölt terület"? Az adott lakó-pihenő övezetben ilyen sokszor nincs, és mégis van. Az út szélére ugyanis terítettek betoncsíkokat, amelyek egyértelműen az autók tárolására szolgálnak, de ezt semmilyen tábla vagy felfestés nem igazolja, tehát valamiféle jogvita esetén a hatóságok, illetve probléma esetén a bíró egyéni döntése mondaná ki, hogy valóban parkolóhely volt-e, ahol megálltál az autóddal. Arról nem is beszélve, hogy az adott övezetben ilyen "kvázi parkolóhely" is nagyjából fele annyi van, mint ahány lakás. Így a valós helyzet szerint mindenki ott áll meg, ahol csak tud. Esténként éppen ezért foglalt az összes "parkolóhely", minden szegély mellett tömött sorokban várakoznak az autók, valamint a járdák és egyes zöldterületek is dugig vannak járművel. Mindez annyira általánossá vált, hogy a szemétszállítás napjaira külön várakozni tilos táblákat szereltek fel a hatóságok, hogy legalább a kukásautó útjába ne parkoljon senki, annak ellenére, hogy ezt a tábla nélkül sem tehetnék meg az autósok.

várakozni tilos tábla, kiegészítővel

Ebből a szempontból tehát egyértelműen van még hová fejlődni Magyarországon, mert a kitáblázás, a felfestések és a közlekedők magatartásából kialakult szokásjog sem arra utal, hogy minden eshetőségre felkészült volna a szabályozás. Fontos azonban kiemelni, hogy a tábla hatálya a szokásjog felett áll, és amíg az övezetben lakóként még lehet esélyed megnyerni egy-egy bírósági ügyet, ha szabálytalanságon kapnak, kívülállóként esélyed sincs. Éppen ezért éri meg szabálykövető módon elkerülni a lakó-pihenő zónákat, amikor csak lehet, illetve ha mégis ilyen helyre tévedsz, akkor a fentieket észben tartva közlekedni.

Lakó-pihenő övezet vége

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár suzuki Európa autóroncs Budaörs bogár vw 30 parkolás francia mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország sebességkorlátozás BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló zebra Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook közlekedésbiztonság nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment németország figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 szellőző érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal gyalogátkelő

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ