Ennyi mindent csinálsz szabálytalanul a lakó-pihenő övezetben

Lakó-pihenő övezet tábla

A legtöbb táblához tartozó szabálycsomagot legalább nagy vonalakban fel tudja vázolni a legtöbb közlekedő, ám a fent látható "lakó-pihenő övezet" jelzés általában kivételt képez. Ez ugyanis az egyik, ha nem a legbonyolultabb KRESZ táblánk, amely rengeteg szabályt fog össze, amit mind maradéktalanul be kellene tartani a táblával jelzett övezetekben. Kár, hogy ez sokszor a táblákat kihelyező hatóságoknak sem sikerül.

Lakó-pihenő övezet, rengeteg autóval

A fent látható képen például azonnal szabálytalan autók sora látható, illetve ha néhány perc alatt bejárjuk a területet, akkor rengeteg egyéb érdekességre is bukkanunk. A KRESZ vonatkozó rendelkezéseit idézve:
(1) * Lakó-pihenő övezetbe – a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre – csak a következő járművek hajthatnak be:
a) kerékpár, b) * az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár, a motoros tricikli és ezekhez kapcsolt pótkocsi, segédmotoros kerékpár, állati erővel vont jármű és kézikocsi, a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi, c) * az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi, d) az oda látogatókat szállító autóbusz, e) * az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi, f) az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen, g) * a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője. (2) A lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni. (3) A lakó-pihenő övezetben a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok (különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Ha az úton járda nincs, a) a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják, b) járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.

Ha tehát a lakó-pihenő övezet tábla alá kiegészítő táblán kitennénk, hogy nagyjából milyen korlátozásokkal jár együtt, a végeredmény valahogy így nézne ki:

Lakó-pihenő övezet, kiegészítőkkel

A fenti szabálycsokor első pontjában található felsorolás, illetve ennek kialakulása már önmagában is megérne egy teljes cikket, ám az egyszerűség és észszerűség kedvéért most maradjunk annyiban, hogy a lakó pihenő övezetbe személyautó-sofőrként nem hajthatsz be, ha nem konkrétan oda tartasz. A második és harmadik pontot azonban rendszerint elfelejtik figyelembe venni a közlekedők, pedig ezek legalább annyira fontosak és érdekesek. A második pont viszonylag egyértelmű, a teljes lakó-pihenő övezetben 20 km/órás sebességkorlátozás van érvényben. A harmadik pont első fele pedig lényegében annyit tesz, hogy ezekben a zónákban lényegében soha, sehol sincs elsőbbséged a kerékpárosokkal és gyalogosokkal szemben, ha ugyanis nincs járda, akkor azt csinálnak az úttesten, amit csak szeretnének.

parkoló autók

Akármennyire is logikus a dolog, a fenti képen látható autók sem biztos, hogy szabályosan parkolnak

Sokkal érdekesebb viszont a harmadik pont második fele, amely szerint járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad, ha az út mellett nincs járda. Ez pedig egy elég gyakori eset az ilyen területeken, ezáltal a szabálytalan várakozókból is tucatszámra találni ezekben az övezetekben. Sokszor az sem világos, mi lenne a szabályos várakozás; a fenti fotón a világosabb útburkolat például mi? Parkoló? Járda? 

Parkolóhely?

Vajon ez kijelölt parkolóhelynek számít?

Mit is takar pontosan a "parkolásra kijelölt terület"? Az adott lakó-pihenő övezetben ilyen sokszor nincs, és mégis van. Az út szélére ugyanis terítettek betoncsíkokat, amelyek egyértelműen az autók tárolására szolgálnak, de ezt semmilyen tábla vagy felfestés nem igazolja, tehát valamiféle jogvita esetén a hatóságok, illetve probléma esetén a bíró egyéni döntése mondaná ki, hogy valóban parkolóhely volt-e, ahol megálltál az autóddal. Arról nem is beszélve, hogy az adott övezetben ilyen "kvázi parkolóhely" is nagyjából fele annyi van, mint ahány lakás. Így a valós helyzet szerint mindenki ott áll meg, ahol csak tud. Esténként éppen ezért foglalt az összes "parkolóhely", minden szegély mellett tömött sorokban várakoznak az autók, valamint a járdák és egyes zöldterületek is dugig vannak járművel. Mindez annyira általánossá vált, hogy a szemétszállítás napjaira külön várakozni tilos táblákat szereltek fel a hatóságok, hogy legalább a kukásautó útjába ne parkoljon senki, annak ellenére, hogy ezt a tábla nélkül sem tehetnék meg az autósok.

várakozni tilos tábla, kiegészítővel

Ebből a szempontból tehát egyértelműen van még hová fejlődni Magyarországon, mert a kitáblázás, a felfestések és a közlekedők magatartásából kialakult szokásjog sem arra utal, hogy minden eshetőségre felkészült volna a szabályozás. Fontos azonban kiemelni, hogy a tábla hatálya a szokásjog felett áll, és amíg az övezetben lakóként még lehet esélyed megnyerni egy-egy bírósági ügyet, ha szabálytalanságon kapnak, kívülállóként esélyed sincs. Éppen ezért éri meg szabálykövető módon elkerülni a lakó-pihenő zónákat, amikor csak lehet, illetve ha mégis ilyen helyre tévedsz, akkor a fentieket észben tartva közlekedni.

Lakó-pihenő övezet vége

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés körforgalom Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám matrica közlekedésbiztonság Frankfurt autópálya tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 kerékpár tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK szabálytalanság Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország németország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa baleset autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés kerékpáros Európa balesetmegelőzés sebességkorlátozás autómatrica balesetveszély hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség biztonsági öv Forma-1 mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride légzsák Lada felnikupak LED világítás mikromobilitás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet felni szabály várakozás sebességhatár tuning e-roller téli gumi zacskó útépítés zebra 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás biztonság Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália fenntartható mobilitás elektromos jármű heti összefoglaló Egyesült Királyság gyerekek biciklis

Legutóbbi bejegyzések

Archívum