Körbejárható Budapesten a Nyugati tér gyalogosan a felszínen, azaz három új zebrát létesítettek a felszínen – adta hírül büszkén a Budapest Közlekedési Központ (BKK). Gonoszan mondhatnánk, hogy amolyan félmegoldás – háromnegyed – született, hiszen úgy járható körbe a tér, ahogy Budapest az M0-s autóúttal: C alakban. Itt is van akadály: nagykörúti villamosok megállója és lejárat az aluljáróba – ezek nem teszi lehetővé a zebra kialakítását. Az Oktogon felé tartó 4-6-os villamos orránál úgyis van gyalogosátkelő, tehát ha valaki a Skála Metro felől megy a Nyugati pályaudvar épületéhez vagy ezen kel át, vagy C alakban körbemegy.
Népszerű megoldás lett a felszíni zebrásítás a forgalmas budapesti csomópontokon. A tavalyi adatokhoz képest 20 százalékkal nőtt a reggeli csúcsórában a Blaha Lujza téri új gyalogátkelőhelyeket használók száma.
Évente világszerte körülbelül 1,3 millió ember hal meg közúti balesetben, és 50 millióan sérülnek meg. Jean Todt, az ENSZ főtitkárának közúti közlekedésbiztonságért felelős különmegbízottja a héten Brüsszelben járt, hogy elindítsa a Make a Safety Statement elnevezésű globális kampányt, mely egybeesett az Európai Mobilitási Héttel.
A közúti közlekedési balesetek világszerte az 5 és 29 év közötti korosztály körében a vezető halálozási okok között szerepelnek, és az áldozatok 93 százaléka a fejlődő országbeli. A legsebezhetőbb úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok – aránytalanul nagy terhet viselnek. A közúti közlekedési balesetek gazdasági költsége a legtöbb ország bruttó hazai termékének 3 százalékát teszi ki, nem is beszélve az érintettek és családjaik jelentős anyagi veszteségéről.
„A közúti közlekedésbiztonság a legtöbb országban nem szerepel eléggé a politikai napirenden. Ezt nevezem én csendes járványnak. Ezzel a kampánnyal az a célunk, hogy megfordítsuk ezt a tendenciát, és mozgósítsuk a politikai akaratot” – mondta Todt, aki a Ferrari Forma–1-es csapatának főnökeként lett világhírű.
A Make a Safety Statement kampány a közúti közlekedők magatartásának megváltoztatására szólít fel. Hasonló próbálkozás már volt, amikor – legalább is Magyarországon – buszmegállókban elhelyezett plakátokon, híresség fotóival próbálták az autósokat lebeszélni arról, hogy ne igyanak vezetés közben. Arról meg is írtuk a véleményünket.
Nyilván a hírességeknek van ereje a meggyőzésben, bár azt nem tudjuk, hogy az Oscar-díjas színésznő és az UNDP jószolgálati nagykövete, Michelle Yeoh (az rózsaszín hátterű plakáton), vagy Naomi Campbell, Novak Djokovic (a teniszező a kék-zöld hátterű plakáton), Patrick Dempsey, Didier Drogba, Michael Fassbender és Kylie Minogue mennyire hatékony például a magyar közönség szemében, amikor arra ösztönöznek, hogy például használjuk a biztonsági övet vagy ne hajtsunk gyorsan vagy vegyük fel a bukósisakot vagy ne írjunk szöveges üzeneteket vezetés közben.
2022-ben az Európai Unióban mintegy 20 600 ember vesztette életét közúti balesetekben, ami 3 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. A legbiztonságosabb utak Svédországban (21 haláleset egymillió lakosra vetítve) és Dániában (26/millió) vannak. Az uniós tagállamokban 2011 és 2021 között 30,7 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma. Unió-szerte a közúti balesetek 52 százaléka vidéki utakon történt, szemben a városi területeken történt 39 százalékkal és az autópályákon történt 9 százalékkal. Négy halálos közúti balesetből háromban (78%) férfiak voltak a felelősek.
A következő két évben ezek az óriásplakátok világszerte 80 országban jelennek meg.
1980-ban majdnem háromszor annyi gyermek szenvedett közúti balesetet, mint 2021-ben, amit nehéz elhinni, ha a szülők viselkedésének mai változását nézzük – írja a berlini székhelyű Deutscher Verkehrssicherheitsrat (DVR, Német Közúti Biztonsági Tanács). De ez a szám becsapós, mert a javulás annak is betudható, hogy egyre kevesebb lány és fiú vesz részt önállóan a közúti közlekedésben.
Amikor a mai szülők gyerekek voltak, már maguk jártak iskolába, akár kísérettel, akár egyedül, és figyelmes résztvevői voltak a közúti közlekedésnek. Viszont szülőként gyakran másképp kezelik a dolgokat: sietve, autóban, kerékpáros utánfutóban vagy babakocsiban viszik négy-, öt-, sőt hatéves gyermekeiket az óvodába. Pedig ezek az évek nagyon fontos évek a gyerekek számára, hogy a közúti közlekedésben való részvételt beépítsék az életükbe. Oké, önállóan még nem közlekedhetnek az utakon, de meg kell tanulniuk a viselkedési szabályokat, és a közúti közlekedésben is el kell kezdeniük közelíteni az önállósághoz.
Az óvoda ebben csak korlátozottan tud közreműködni. A kirándulások, akár a legközelebbi parkba, akár múzeumba, igazi kihívássá válnak a nevelőszemélyzet számára. Ha ugyanis a gyermekek többsége nem tudja, hogyan kell viselkedni az úttesten való átkeléskor, akkor még a kirándulás legegyszerűbbnek tűnő részei is problémává válhatnak. Ha ezeket az alapköveket már otthon lerakták, a nevelők megszilárdíthatják és gyakorolhatják őket nagyon zavaró és izgalmas helyzetekben.
A közlekedési nevelésnek egyébként nemcsak közvetlenül a közlekedés biztonságához van köze, a térbeli gondolkodásra is neveljük ezzel a gyerekeket, a bal és jobb megkülönböztetésére, ez néha az első érintkezés a jelekkel és az úgynevezett szimbolikus nyelvvel. És ezt a listát még sok más ponttal lehetne kiegészíteni.
Egy berlini óvoda vezetője például ezt írta a szülőknek, melyet szintén a tanács idéz a honlapján:
Kedves szülők!
A közlekedési nevelés otthon kezdődik. Önök megmutatják gyermekeiknek, hogyan kell viselkedni a közlekedésben. Adjanak teret gyermekeiknek, hogy aktívan részt vehessenek a közúti közlekedésben! Sétáljanak együtt, kerékpározzanak együtt, beszélgessenek arról, hogy mi történik a gyalogúton és az úton a közlekedés során! Gyermekei kérdéseket fognak feltenni Önnek.
Válaszoljon rájuk!
Egyébként a gyermekek szülői felkészítésében segíthet ez a füzet, hogyan induljanak el a szülők ezen az úton. Több magyarországi szervezet készítette együtt. ITT található és tölthető le PDF-ben.
És kicsit ehhez kapcsolódik a szülőtaxi-probléma másik vetülete: az iskolák előtti káosz. Ezzel országszerte mi is találkozhatunk, amikor reggel 8 óra körül az oktatási intézmények közelében extradugók alakulnak ki. Ez, ahogy a német Zeit online kiadásának cikkéből kiderül, máshol is gondot okoz, ahogy fogalmaznak: „iskolákba irányuló forgalom mintegy 20 százalékát teszik ki, de a bajok 100 százalékát okozzák”. És a dugón túl veszélyeztetik a gyalog és kerékpárral iskolába érkezők biztonságát. A legnagyobb német autóklub, az ADAC pedig arra panaszkodik, hogy a gyerekek nem önállósodnak a közlekedésben.
Egyes németországi iskolák ezért radikális intézkedésekhez folyamodnak: Berlinben a szülők és az iskolaigazgatók reggelente közösen lezárták az utat. Drezdában a szülőtaxik sok iskolánál már csak az iskolák 200 méteres körzetében közlekedhetnek, és a gyerekektől „szülői megállókban” kell elbúcsúzniuk. Egy berlini iskolaigazgató úgy nyilatkozott: sokaknak fontos, hogy a saját gyermekük biztonságban eljusson az iskolába, de ezzel másokat veszélyeztetnek.
Franciaországban eközben másképpen is igyekeznek a dugókon enyhíteni: autómegosztó sávokkal. Ezeket néhány éve jelentették be, és egyre inkább teret nyernek az ország legzsúfoltabb városainak peremén: Lyonban, Grenoble-ban és Strasbourgban, hamarosan pedig Rennes-ben, Lille-ben és Nantes-ban a legalább két személyt szállító autók használhatják a dedikált sávokat, ha lassú a forgalom. Egyelőre a rendőrök ellenőrzik e sávok jogos használatát, viszont az év végéig több ellenőrző készüléket is telepítenek az érintett utak mentén, hogy bekukkantsanak az autókba, vajon hányan ülnek benne. Ha egyedül, indítják a bírságot.
Az illetékes minisztériumban érzik, hogy kellenek a kütyük, különben nem veszik komolyan a dedikált sávokat, ezért telepítenek – egyelőre kísérleti jelleggel – ilyen készülékeket. Az egyes helyszíneken, ahol a készüléket telepítik, spéci előjelző táblákat is kitesznek, de azt még nem lehet tudni, hogy fog kinézni, ugyanis engedélyeztetés alatt áll.
Az eszköz egyébként mesterségesintelligencia-szoftver segítségével letapogatja az autót, és azonnal megszámolja az utasok számát, beleértve a hátul ülőket, akár a gyerekeket is. Arra már most felhívják a figyelmet, hogy a felfújható baba nem működik. Ezzel egy időben a rendszámot is leolvassák. A gyártó cég állítja, a téves észlelési arány kevesebb, mint 1 százalék, és a sem számít, nappal van vagy éjszaka, eső vagy hó. Eleinte rendőr ellenőrzi a gépet, vagyis ő is benéz. Egyébként a dedikált autómegosztó sávok jogtalan használata 135 eurós bírsággal büntetendő.
Olaszországban meg a vezetés közbeni mobilhasználatra cuppantak rá, pontosabban szigorítottak. Az olasz legfelsőbb bíróság olyan ítéletet hozott, mely tovább pontosítja a vezetés közbeni mobiltelefon-használatra vonatkozó szabályokat: kézből használni még dugó vagy torlódás esetén is szabálysértésnek minősül – írja a Transporti Italia. Ezzel az autópálya törvénykönyv kétértelmű megfogalmazásának vetettek véget.
A Bíróság kimondta, hogy Olaszországban a kézben tartott mobiltelefon használata még lassan haladó forgalmi helyzetekben sem megengedett, kivéve, ha a járművek kellően hosszú időre megállnak ahhoz, hogy a készüléket a mozgás folytatásának zavarása nélkül lehessen használni. Mert ha a forgalom csökkentett sebességgel halad vagy ideiglenesen megáll, a járművezetőnek mindig készen kell állnia a vezetés folytatására.
Ezzel például a piros lámpánál beragadó, a forgalom lüktetését súlyosan lassító attitűdnek vetnek (vethetnek) véget.
Egy amerikai online életmódmagazin, a Lifehacker érdekes cikket közöl, Miért ne vegyél soha új autót címmel. El is magyarázzák természetesen, miért ne.
Szerintük ez az egyik legjobb pénzügyes tipp, amit valaha is hallottál. Túl azon, hogy az új autók eszméletlenül drágák, írják, minden szempontból szörnyű pénzügyi döntés. Szinte mindig jobban járunk, ha viszonylag új keletű használt autót vásárolunk, és még jobban jár az, akinek egyáltalán nincs autója, ha meg tudja oldani.
Az első és legfontosabb magyarázat, hogy egy új autó az első évben értékének közel egyharmadát elveszíti, függetlenül attól, hogy mennyire jól karbantartjuk. Ráadásul az értékcsökkenés soha nem ér véget. Az első év után az autó évente körülbelül 15-18 százalékot veszít az értékéből, így öt év elteltével az értékcsökkenés összesen körülbelül 60 százalékos lesz. „Ha tehát idén 50 000 dollárért veszel egy 2024-es modellt, 2029-ben már csak 20 000 dollárt fog érni. Ha valaki azt javasolná, hogy fektess be bármi másba, ami garantáltan 60 százalékot veszít az értékéből, akkor elsétálnál.”
Ezt csak tetézi, ha valaki kölcsönre vásárol új autót, hiszen akkor még a kamatokat is fizetni kell. Ráadásul ezek mellé extrabiztosításokat is követelnek a hitelintézetek. És akkor még nem is beszéltünk az üzemanyagárakról.
A cikk szerint legjobb tehát ötéves autót vásárolni, elkerülve az összes drasztikus értékcsökkenést. Bár a jármű idővel így is veszíteni fog az értékéből, ez közel sem lesz drámai. A korábban 50 ezer dolláros autó, melyet ötéves korában 20 ezer dollárért vásárolhatunk meg, még öt év múlva körülbelül 10 ezer dollárt fog érni, majd 15 évesen pedig körülbelül 6 ezer dollárt.
És bár a karbantartási költségek minden autó esetében a korával együtt nőnek, ez az új autókra is igaz. Mivel egy átlagos autós évente körülbelül 13 500 mérföldet (21 600 kilométer) tesz meg az Egyesült Államokban, az ötéves használt autó valószínűleg körülbelül 70 000 mérföldet futott, és átlagosan körülbelül 7 000 dollárba került a fenntartása ez idő alatt. A következő 5 évben és 70 000 mérföldön keresztül átlagosan körülbelül 10 000 dollárba rúg a költség, ami több, de nem annyira, hogy ellensúlyozza az új autó magasabb tulajdonlási költségét és nagyobb értékcsökkenését. És egy használt autó biztosítása is olcsóbb lesz (mert szó szerint kevesebbet ér). Természetesen az új autó illatáról, a legújabb technológiákról lemondhatunk, cserébe a korábbi tulajdonos által hátrahagyott bosszúságokért, főleg, ha dohányos volt.
De a tanulság egyszerű: az új autók nem nyújtanak elég értéket a plusz pénzért – állítja a Lifehacker. Persze ha meg se kottyan anyagilag, ám legyen, viszont aki figyel a költségvetésére, nincs nyomós oka arra, hogy új autóra költsön.
Képek: 20mintues.fr, Antje Solveig/plainpicture, BKK, Hassan Oualbir, Martin Lukas Kim/DVR, TopSphere Media on Unsplash, United Nations