Véleményünk a Nemzeti Kerékpáros Stratégiáról

A mai napig állt nyitva a lehetőség a Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030 című dokumentum társadalmi véleményezésére. Az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületen belüli informális beszélgetések során a következő megállapítások gyűltek össze autóval, motorral, tömegközlekedéssel - és kerékpárral is közlekedő tagjainktól:

1, A koncepció alapvetően szimpatikus, a kerékpározás népszerűsítése, a kerékpározók biztonságának fokozása, a kerékpárutak, kerékpáros használatú műtárgyak építése fontos állami feladat.

2, A kormányzati jövőképnek szánt víziót, miszerint " Magyarország Kelet-Közép-Európa elsőszámú kerékpárosbarát országa lesz", nehezen tudjuk értelmezni és nem is értjük, miért kell ebből az egész ügyből valamiféle regionális versenyhelyzetet generálni.

3, Megalapozatlan vállalásnak tartjuk a súlyos balesetek számának csökkentését, a halálos balesetek számának felére csökkentését a kerékpározók számának növelésével párhuzamosan alig 11 év alatt.

4, A teljes magyar közúthálózat átalakítását a "Jövőkép" fejezetben foglaltak szerint 2030-ig teljességgel irreális vágyálomnak tartjuk.

5, A "forgalomcsillapított", valódi jelentése szerint lassított forgalmú, 30 km/h-s belterületi zónák kialakításánál fontosnak tartjuk a fűnyíróelvű általános lassítás helyett az életszerű és időben is a forgalmi viszonyokhoz igazított sebességhatárok megállapítását az egyes utcákra, utakra. Fontosnak tartjuk, hogy az áthaladó járműforgalom gyors, dinamikus átvezetése mindenhol megoldott legyen. Elhibázottnak tartjuk azt a ma megfigyelhető trendet, hogy településen átvezető főutakat, nagy forgalmú városi gyűjtőutakat korlátoz le az útkezelő 30 km/h-ra a biztonságra hivatkozva a balesetek valódi okainak feltárása és az azok ellen való fellépés helyett.

6, A Jövőkép fejezetben komolytalan, hatásvadász, jelentés nélküli, részben értelmetlen hangulati elemnek érezzük az alábbi mondatot: "A kerékpározás versenyhátránya megszűnik, a kerékpárral közlekedők számára is legalább olyan gyors, biztonságos és vonzó infrastruktúra és szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a gépjárműforgalom számára".

7, A Közlekedésbiztonság részben a SWOT-elemzésben alaptalannak tartjuk a veszélyek között "Az autósok lobbi-tevékenysége nem engedi kerékpáros- és gyalogosbarát szabályozás kialakítását" megállapítást - elképzelésünk sincs, milyen autós lobbira gondolnak a szerzők, tudomásunk szerint ilyen nem létezik Magyarországon. Ugyanitt tartalmatlannak, a levegőben lógónak látjuk az "Életszerűtlen, idejétmúlt KRESZ-szabályozás" megállapítást.

8, Túlzásnak látjuk az általános lakott területen belüli 50 illetve 30 km/h-s sebességkorlátozások felvetését az A.3.1. pontban; ez fűnyíróelvű megközelítés és indokolatlanul lassítaná a járműforgalmat olyan utakon is, ahol nem merülnek fel közlekedésbiztonsági aggályok illetve amelyek nem a kerékpárforgalom, hanem akár a kizárólagos gépjárműforgalom kiszolgálására szolgálnak.

9, Az A.1.1. pontban szereplő mondatot: "Minden egyirányú járműforgalmi utca automatikus megnyitása kétirányú kerékpározásra" aggályosnak érezzük.

10, A dokumentum háromszor is említi, de nem számszerűsíti a megfelelő oldaltávolság fontosságát kerékpár és gépjármű között. Ezzel kapcsolatban szeretnénk ismét felvetni, hogy az általánosan elterjedt, Európában helyenként már törvényesített kötelező másfél méteres (lakott területen belül egyméteres) előzési oldaltávolság sok útszakaszon fizikailag nem megoldható, a városi egyirányú utcákban szemben, nagyobb relatív sebességgel találkozó kerékpár és autó esetében pedig szűk utcákban végképp irreális. Ennek megfelelően szofisztikáltabb megoldást javaslunk az előzés vagy szűk úton szemben elhaladás balesetveszélyes helyzetére, elsősorban a minél kisebb sebességkülönbség hangsúlyozásával egy merev oldaltávolság erőltetésével szemben.

11, Javasoljuk a dokumentumban megemlíteni a közúthálózatot extrém sportolásra használó, gyakran ön- és közveszélyes kerékpározás aggasztóan terjedő trendjének problémáját; szeretnénk megoldási javaslatot látni azokra a ma már gyakran előforduló helyzetekre, amikor nagy sebességű országúti kerékpárosok akadályozzák a gépjárműforgalmat és veszélyeztetik a többi közlekedőt és magukat edzés, amatőr verseny címén.

Összességében az anyagot gondosan előkészített, a hazai közlekedés fejlődését jó irányba mozdító anyagnak érezzük. Bízunk benne, hogy a közlekedésben alkalmanként biciklisként részt vevő, de autósként, gyalogosként és a tömegközlekedést is használó emberként a közeljövőben már élvezhetjük is a kerékpáros stratégia megvalósulási folyamatának eredményeit.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 rendszám m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda busz mentők volkswagen hülye kiírás környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar roller útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy autópálya tűzoltóautó közlekedésbiztonság metró Volán büntetés körforgalom Toyota kresz tábla közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség balesetmegelőzés 8126 suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs Olaszország vezetéstámogatás elektromos autó talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 kerékpáros vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely renault visual signature c evolution elektromos motor futár ctis kerékpárút autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély baleset jog felelősség kár m1m7 BKK tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció parkolás szabálytalanság traffipax közlekedési morál hibás tábla utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Budapest múzeum kerékpár magyarország kresz hidrogénautó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia

Legutóbbi bejegyzések

Archívum