Véleményünk a Nemzeti Kerékpáros Stratégiáról

A mai napig állt nyitva a lehetőség a Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030 című dokumentum társadalmi véleményezésére. Az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületen belüli informális beszélgetések során a következő megállapítások gyűltek össze autóval, motorral, tömegközlekedéssel - és kerékpárral is közlekedő tagjainktól:

1, A koncepció alapvetően szimpatikus, a kerékpározás népszerűsítése, a kerékpározók biztonságának fokozása, a kerékpárutak, kerékpáros használatú műtárgyak építése fontos állami feladat.

2, A kormányzati jövőképnek szánt víziót, miszerint " Magyarország Kelet-Közép-Európa elsőszámú kerékpárosbarát országa lesz", nehezen tudjuk értelmezni és nem is értjük, miért kell ebből az egész ügyből valamiféle regionális versenyhelyzetet generálni.

3, Megalapozatlan vállalásnak tartjuk a súlyos balesetek számának csökkentését, a halálos balesetek számának felére csökkentését a kerékpározók számának növelésével párhuzamosan alig 11 év alatt.

4, A teljes magyar közúthálózat átalakítását a "Jövőkép" fejezetben foglaltak szerint 2030-ig teljességgel irreális vágyálomnak tartjuk.

5, A "forgalomcsillapított", valódi jelentése szerint lassított forgalmú, 30 km/h-s belterületi zónák kialakításánál fontosnak tartjuk a fűnyíróelvű általános lassítás helyett az életszerű és időben is a forgalmi viszonyokhoz igazított sebességhatárok megállapítását az egyes utcákra, utakra. Fontosnak tartjuk, hogy az áthaladó járműforgalom gyors, dinamikus átvezetése mindenhol megoldott legyen. Elhibázottnak tartjuk azt a ma megfigyelhető trendet, hogy településen átvezető főutakat, nagy forgalmú városi gyűjtőutakat korlátoz le az útkezelő 30 km/h-ra a biztonságra hivatkozva a balesetek valódi okainak feltárása és az azok ellen való fellépés helyett.

6, A Jövőkép fejezetben komolytalan, hatásvadász, jelentés nélküli, részben értelmetlen hangulati elemnek érezzük az alábbi mondatot: "A kerékpározás versenyhátránya megszűnik, a kerékpárral közlekedők számára is legalább olyan gyors, biztonságos és vonzó infrastruktúra és szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a gépjárműforgalom számára".

7, A Közlekedésbiztonság részben a SWOT-elemzésben alaptalannak tartjuk a veszélyek között "Az autósok lobbi-tevékenysége nem engedi kerékpáros- és gyalogosbarát szabályozás kialakítását" megállapítást - elképzelésünk sincs, milyen autós lobbira gondolnak a szerzők, tudomásunk szerint ilyen nem létezik Magyarországon. Ugyanitt tartalmatlannak, a levegőben lógónak látjuk az "Életszerűtlen, idejétmúlt KRESZ-szabályozás" megállapítást.

8, Túlzásnak látjuk az általános lakott területen belüli 50 illetve 30 km/h-s sebességkorlátozások felvetését az A.3.1. pontban; ez fűnyíróelvű megközelítés és indokolatlanul lassítaná a járműforgalmat olyan utakon is, ahol nem merülnek fel közlekedésbiztonsági aggályok illetve amelyek nem a kerékpárforgalom, hanem akár a kizárólagos gépjárműforgalom kiszolgálására szolgálnak.

9, Az A.1.1. pontban szereplő mondatot: "Minden egyirányú járműforgalmi utca automatikus megnyitása kétirányú kerékpározásra" aggályosnak érezzük.

10, A dokumentum háromszor is említi, de nem számszerűsíti a megfelelő oldaltávolság fontosságát kerékpár és gépjármű között. Ezzel kapcsolatban szeretnénk ismét felvetni, hogy az általánosan elterjedt, Európában helyenként már törvényesített kötelező másfél méteres (lakott területen belül egyméteres) előzési oldaltávolság sok útszakaszon fizikailag nem megoldható, a városi egyirányú utcákban szemben, nagyobb relatív sebességgel találkozó kerékpár és autó esetében pedig szűk utcákban végképp irreális. Ennek megfelelően szofisztikáltabb megoldást javaslunk az előzés vagy szűk úton szemben elhaladás balesetveszélyes helyzetére, elsősorban a minél kisebb sebességkülönbség hangsúlyozásával egy merev oldaltávolság erőltetésével szemben.

11, Javasoljuk a dokumentumban megemlíteni a közúthálózatot extrém sportolásra használó, gyakran ön- és közveszélyes kerékpározás aggasztóan terjedő trendjének problémáját; szeretnénk megoldási javaslatot látni azokra a ma már gyakran előforduló helyzetekre, amikor nagy sebességű országúti kerékpárosok akadályozzák a gépjárműforgalmat és veszélyeztetik a többi közlekedőt és magukat edzés, amatőr verseny címén.

Összességében az anyagot gondosan előkészített, a hazai közlekedés fejlődését jó irányba mozdító anyagnak érezzük. Bízunk benne, hogy a közlekedésben alkalmanként biciklisként részt vevő, de autósként, gyalogosként és a tömegközlekedést is használó emberként a közeljövőben már élvezhetjük is a kerékpáros stratégia megvalósulási folyamatának eredményeit.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó autópálya toyota prius közlekedés volkswagen motoros vasúti átjáró közút dashcam zöld gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút Olaszország közbringa mercedes suzuki sebességkorlátozás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 autómatrica autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár kerékpáros magyarország mobilozás BKK kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia biciklis fenntartható mobilitás kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár heti összefoglaló Egyesült Királyság Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok autonóm autózás légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria mobiltelefon új autó Ausztrália statisztika téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár klíma napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság ADAC teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó baleset fényszóró infotainment figyelemelterelés figyelmetlenség figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ