Véleményünk a Nemzeti Kerékpáros Stratégiáról

A mai napig állt nyitva a lehetőség a Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030 című dokumentum társadalmi véleményezésére. Az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületen belüli informális beszélgetések során a következő megállapítások gyűltek össze autóval, motorral, tömegközlekedéssel - és kerékpárral is közlekedő tagjainktól:

1, A koncepció alapvetően szimpatikus, a kerékpározás népszerűsítése, a kerékpározók biztonságának fokozása, a kerékpárutak, kerékpáros használatú műtárgyak építése fontos állami feladat.

2, A kormányzati jövőképnek szánt víziót, miszerint " Magyarország Kelet-Közép-Európa elsőszámú kerékpárosbarát országa lesz", nehezen tudjuk értelmezni és nem is értjük, miért kell ebből az egész ügyből valamiféle regionális versenyhelyzetet generálni.

3, Megalapozatlan vállalásnak tartjuk a súlyos balesetek számának csökkentését, a halálos balesetek számának felére csökkentését a kerékpározók számának növelésével párhuzamosan alig 11 év alatt.

4, A teljes magyar közúthálózat átalakítását a "Jövőkép" fejezetben foglaltak szerint 2030-ig teljességgel irreális vágyálomnak tartjuk.

5, A "forgalomcsillapított", valódi jelentése szerint lassított forgalmú, 30 km/h-s belterületi zónák kialakításánál fontosnak tartjuk a fűnyíróelvű általános lassítás helyett az életszerű és időben is a forgalmi viszonyokhoz igazított sebességhatárok megállapítását az egyes utcákra, utakra. Fontosnak tartjuk, hogy az áthaladó járműforgalom gyors, dinamikus átvezetése mindenhol megoldott legyen. Elhibázottnak tartjuk azt a ma megfigyelhető trendet, hogy településen átvezető főutakat, nagy forgalmú városi gyűjtőutakat korlátoz le az útkezelő 30 km/h-ra a biztonságra hivatkozva a balesetek valódi okainak feltárása és az azok ellen való fellépés helyett.

6, A Jövőkép fejezetben komolytalan, hatásvadász, jelentés nélküli, részben értelmetlen hangulati elemnek érezzük az alábbi mondatot: "A kerékpározás versenyhátránya megszűnik, a kerékpárral közlekedők számára is legalább olyan gyors, biztonságos és vonzó infrastruktúra és szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a gépjárműforgalom számára".

7, A Közlekedésbiztonság részben a SWOT-elemzésben alaptalannak tartjuk a veszélyek között "Az autósok lobbi-tevékenysége nem engedi kerékpáros- és gyalogosbarát szabályozás kialakítását" megállapítást - elképzelésünk sincs, milyen autós lobbira gondolnak a szerzők, tudomásunk szerint ilyen nem létezik Magyarországon. Ugyanitt tartalmatlannak, a levegőben lógónak látjuk az "Életszerűtlen, idejétmúlt KRESZ-szabályozás" megállapítást.

8, Túlzásnak látjuk az általános lakott területen belüli 50 illetve 30 km/h-s sebességkorlátozások felvetését az A.3.1. pontban; ez fűnyíróelvű megközelítés és indokolatlanul lassítaná a járműforgalmat olyan utakon is, ahol nem merülnek fel közlekedésbiztonsági aggályok illetve amelyek nem a kerékpárforgalom, hanem akár a kizárólagos gépjárműforgalom kiszolgálására szolgálnak.

9, Az A.1.1. pontban szereplő mondatot: "Minden egyirányú járműforgalmi utca automatikus megnyitása kétirányú kerékpározásra" aggályosnak érezzük.

10, A dokumentum háromszor is említi, de nem számszerűsíti a megfelelő oldaltávolság fontosságát kerékpár és gépjármű között. Ezzel kapcsolatban szeretnénk ismét felvetni, hogy az általánosan elterjedt, Európában helyenként már törvényesített kötelező másfél méteres (lakott területen belül egyméteres) előzési oldaltávolság sok útszakaszon fizikailag nem megoldható, a városi egyirányú utcákban szemben, nagyobb relatív sebességgel találkozó kerékpár és autó esetében pedig szűk utcákban végképp irreális. Ennek megfelelően szofisztikáltabb megoldást javaslunk az előzés vagy szűk úton szemben elhaladás balesetveszélyes helyzetére, elsősorban a minél kisebb sebességkülönbség hangsúlyozásával egy merev oldaltávolság erőltetésével szemben.

11, Javasoljuk a dokumentumban megemlíteni a közúthálózatot extrém sportolásra használó, gyakran ön- és közveszélyes kerékpározás aggasztóan terjedő trendjének problémáját; szeretnénk megoldási javaslatot látni azokra a ma már gyakran előforduló helyzetekre, amikor nagy sebességű országúti kerékpárosok akadályozzák a gépjárműforgalmat és veszélyeztetik a többi közlekedőt és magukat edzés, amatőr verseny címén.

Összességében az anyagot gondosan előkészített, a hazai közlekedés fejlődését jó irányba mozdító anyagnak érezzük. Bízunk benne, hogy a közlekedésben alkalmanként biciklisként részt vevő, de autósként, gyalogosként és a tömegközlekedést is használó emberként a közeljövőben már élvezhetjük is a kerékpáros stratégia megvalósulási folyamatának eredményeit.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám tréler matrica körforgalom Frankfurt autópálya közlekedésbiztonság tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa németország autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés baleset Európa balesetmegelőzés kerékpáros sebességkorlátozás autómatrica szabálytalanság balesetveszély kerékpár hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás mikromobilitás ugratás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség autószállító fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás sebességhatár e-roller zacskó útépítés zebra teherautó 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália elektromos jármű Egyesült Királyság gyerekek fenntartható mobilitás felni tuning biciklis légzsák biztonság biztonsági öv rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli heti összefoglaló várandósság téli gumi hólánc

Legutóbbi bejegyzések

Archívum