Ne haragudjatok, kedves mentősök, amiért betartottam előttetek a KRESZ-t, azt hittem, rendőrök vagytok!

Szánom-bánom bűnömet: ma reggel hazafelé tartva a felcsúti körforgalomtól egészen Vértesboglárig betartottam a KRESZ-t. Felelőtlen, veszélyes magatartásomra csak egy mentségem van: azt hittem, hogy egy rendőrségi Volkswagen jön utánam.

A falunkat is átszelő 8126-os utat idén tavaszra újította fel csaknem teljes hosszában a Magyar Közút; mit tesz Isten, pont úgy időzítve az átadást, hogy az itt elhaladó Giro d'Italia mezőny már a friss, sima aszfalton gurulhasson át. Akárhogy is, mindenki, aki használja az utat, nagyon örül, hogy a nyomvályús, töredezett, lekopott festésű, helyenként veszélyesre öregedett utunk ilyen szép, jó, biztonságos lett végre.

Más kérdés, hogy elég sok helyen idegesítően alacsony új sebességkorlátozás is érkezett a felújítással. Sok helyen, ahol évtizedek óta 90-nel volt szabad menni és akár az előzés is engedélyezve volt, 80-as, 60-as, sőt: 40-es táblák kerültek ki az útra és az előzési lehetőségek is ritkábbak lettek. A logikát nehéz meglátni a dolog mögött. Biztonságosabb az út, jobban tapad, sötétben, esőben az új felfestésekkel, jelzőoszlopokkal sokkal jobban belátható - tehát lassítsuk le az autósokat?

Mindez  persze alig-alig zavarja a helyieket. Aki ismeri az utat, továbbra is inkább a valóságnak megfelelően közlekedik, nem a szabályok szerint. Mivel mi nem állami hatóság vagy hivatal, csak egy egyesület vagyunk, nem kell álságos dogmatizmussal kezelnünk ezt a témát, lehetünk őszinték: bizony a Traffix.hu oldalt üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület tisztában van azzal, hogy a magyar közúti közlekedésben a szabályokat gyakorlatilag nem lehetséges maradéktalanul betartani. Illetve tudjuk azt is, hogy ha az autósok, motorosok, kamionosok ténylegesen elkezdenék szigorúan betartani a KRESZ-t és főleg az életszerűtlen sebességhatárokat, sok-sok helyen konkrétan veszélyhelyzeteket hoznának létre az irreálisan alacsony sebességkorlátok erőltetésével.

Ez a helyzet a mi szép, új utunkon is. Egy kanyargós részen a 60-as, 80-as táblák betartásával, egy remekül belátható zebra előtt a tényleges 60-ra lassítással, egy szűk hídon a 40-nel, jól belátható kereszteződések előtt a 60-nal, a falunkba beérve a 30-cal csak zavart, torlódásokat kelt és veszélyes előzésekre serkenti a normális közlekedőket, aki betartja a szabályokat. Egyetlen esetben tartják, tartjuk be ezeket mégis: amikor rendőrt látunk. Ha mozgó rendőrautóról van szó, a végkifejlet mindig ugyanaz; természetesen a rendőr se bírja elviselni a KRESZ által előírt szerencsétlenkedést, előbb-utóbb megelőzi a szabályos járművet, onnantól kezdve pedig mindenki őt követi. 60-as táblánál 80-90-nel, 90-esnél 100 körül, 30-as, 40-esnél 50-60-nal. Ez az úgynevezett valóság.

Amikor ma reggel feltűnt a visszapillantómban a fehér Volkswagen Caddy, tetején egy kis, kerek kék lámpával, én is azonnal visszalassítottam a szabályos tempóra. A motorháztetőn nem volt matrica, de a szélvédő mögött láttam a műszerfali megkülönböztető jelzés LED-jeit is. Álcázott mozgó traffipax lenne? Eddig ugyan csak Audi A3 szedánokat és Skoda Octaviákat láttam, amint a forgalomban közlekedve álcivil autóként próbálják elcsípni a szabályszegőket, de a fene tudja, mikor állít be új típust erre a feladatra a rendőrség, jobb nem kockáztatni.

Tracking 802744
Jó, nem Caddy meg nem is magyar kép, de valami ilyesmi volt az élmény. Fotó: Hebi B., Pixabay

És persze az emberben feltámad ilyenkor a kisördög is. Pont nem siettem olyan nagyon, tehát ráértem már ténylegesen a 60-as tábla vonalában 60-ra, a 40-esnél 40-re lassítani és szigorúan megvárni a kereszteződést vagy a feloldó táblát. Szerencsére mindig jöttek szembe, amikor a Caddy előzni tudott volna, így egészen a falunk előtti utolsó kanyarig, mintegy 4-5 kilométeren át tudtam magam mögött tartani teljesen szabályosan, jóhiszeműen, felelős járművezetőként a "rendőrautót". Láttam, ahogy a fehér pólós, napszemüveges emberek egyre hevesebben gesztikulálnak a szélvédő mögött, az én arcomon meg egyre szélesedett a vigyor. (A kék lámpát természetesen NEM használta a Caddy - ezt azért leírom még a biztonság kedvéért, mielőtt elkezdene átkokat szórni rám a kedves olvasó.)

Az utolsó 60-as tábla hatálya alatt aztán volt egy pillanat, amikor nem jött szembe senki, a kocsi megelőzhetett végre. OMSZ-es, mentős matrica volt az oldalán. Utánagyorsítottam én is; a falum bejáratánál 90 fölött érkezett a mentős Caddy a lakott területre és még mindig 80 felett húzott át a kicsivel arrébb lévő 30-as táblán. Nyilván kék villogó nélkül. Én nem voltam ilyen bátor, már korábban elvettem a gázt.

Szóval bocs, mentősök, nem benneteket akartalak szívatni. Azt javaslom, ragasszatok egy OMSZ-matricát a Caddy-itek elejére is, akkor talán nem kell azzal a szörnyű kellemetlenséggel találkoznotok időnként, hogy egy-egy a tükröt is figyelő sofőrt utolérve pár kilométeren át kénytelenek vagytok betartani a sebességkorlátozásokat! És persze ha ti is úgy érzitek, hogy vannak helyek, ahol a közlekedés szabályozása hibás, észszerűtlen, logikátlan, jelentsétek be nekünk a problémát! Hátha együtt többre megyünk az útkezelőknél a forgalom természetes, biztonságos tempója és a sokszor erősen túlzó szabályozás egymáshoz közelítése érdekében végzett munkánkkal!

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Jaguar Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút BMW üldözés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság busz megállás dashcam 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma volkswagen természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr kresz tábla union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó metró alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 rendszám m3-as autópálya roller vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda körforgalom mentők közlekedésbiztonság autópálya Toyota hülye kiírás büntetés baleset környezetvédelem Hollandia villamos útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE Budaörs autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa hibás tábla felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség balesetmegelőzés 8126 suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés citroen francia gazdagrét városépítészet koppenhága hidrogénautó fiat jegy Gyermekvasút jog parkolás fizető parkolás kresz omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs Olaszország vezetéstámogatás elektromos autó múzeum talált tárgyak BKK közösségi Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd 8-as jegybankelnök matolcsy taxi ford f150 Budapest kerékpársáv kerékpár kerékpáros magyarország vw bogár vw bogár

Legutóbbi bejegyzések

Archívum