Sokáig nem értettem, hogyan létezhet egyáltalán egy olyan bizonytalan dolog, mint a fix menetrend szerint közlekedő, de korlátozott befogadóképességű komp. Az ember át akar menni a folyón, pláne egy tengeren kocsival, legurul a partra és szerencsét próbál: hátha nem állnak előtte annyian, hogy ne férjen fel a kompra? Ha meg mégis, vár ott pár órát, vagy annyiszor pár órát, ahányszor többen vannak, akik át akarnak kelni, mint amennyien át tudnának?
Aztán persze jött az internet és javarészt ezt a problémát is megoldotta. A kompokra, legalábbis a nagy, drága, a mi peches népünk számára leginkább csak ritkán, hosszú, kiszámolt idejű túrák részeként használt tengeri járatokra online előre lefoglalva a helyet már nem szerencse kérdése, hogy felférünk-e vagy sem. A kis hazai kompoknál viszont ma sem bevett gyakorlat a netes helyfoglalás. De sebaj. Mint nemrég megtudtam, mégsem kell azon idegeskedni, hogy felférünk-e azonnal, vagy várnunk kell valamelyik következő járatra. Lórév és Adony között legalábbis biztosan nem kell.
Elektromos autóval se gond a kompozás, de fel- és lehajtásnál érdemes belesni a kocsi alá, hogyan válasszunk szöget a rámpán, hogy biztosan ne akasszuk fel a mélyen belógó akkupakkot
Ez a cuki kis kompjárat a Csepel-sziget déli részén üzemel, biztosítva, hogy mondjuk Ráckeve és Székesfehérvár között ne 93,4, hanem csak 52,6 kilométer legyen a távolság. Már persze ha felférünk a nagyjából kéttucatnyi személyautó átszállítására képes uszályra. De mi van, ha nem?
Ezt meg is kérdeztem a komp személyzetétől; ha indulásra ott vagyok, de nem férek fel, meg kell várnom a következő kompot, ülhetek egy órát a parton? És mi van, ha az utolsó járatot késem le? Este héttől reggel hatig nézhetem a csillagokat?
Nem. Ha a kompra a tuti helyet nem is tudjuk előre bebiztosítani, bátran el lehet indulni a lórévi vagy adonyi kikötő felé, ha nem akarunk felkanyarodni az M0-ig (vagy le az M8-ig). Mert még ha nem is férünk fel rögtön a fedélzetre, ha túl hosszú a sor, a komp azonnal visszafordul az alig pár perces átkelés után és elviszi azokat is, akik ott ragadtak, így nem minimum egy óra, hanem csak kétszer pár perc az extra várakozási idő. Az pedig, hogy még a komp második körére se férjünk fel, nem túl valószínű: ekkora forgalom nem nagyon szokott lenni se Adonynál, se Lórévnél.