Az utóbbi időben több ilyen esetet rögzítettek a Magyar Közút kamerái. Csütörtök délelőtt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Tatabánya közelében az elválasztósávban dolgoztak a Közút szakemberei. A munkákat szerencsére ütközési energiaelnyelő modul fedezetében végezték. A munkaterület előtt két helyen is előjelezték a terelést, két lépcsőben 100, illetve 80 km/órás sebességkorlátozás volt érvényben. Az energiaelnyelővel felszerelt narancssárga teherautón ráadásul külön fénytechnika figyelmeztette az autósokat, ezeken kívül két változtatható jelzésképű, az autópálya felett található digitális kijelzőn (VJT) is előre felhívták az autósok figyelmét a munkavégzésre. Mindezek ellenére egy autós nekihajtott a munkaterületen dolgozó teherautóba. Az energiaelnyelő viszont ellátta funkcióját, így szerencsére nem történt személyi sérülés.
Íme, a videó:
Bár erre egyelőre nincsenek kutatások (mi pont ezen is dolgozunk, hogy legyenek!), a VÉDA rendszer sem képes - az ígéretek ellenére - a kiszűrésükre, meggyőződésünk, hogy sok ilyen eset a mobiltelefonok használata miatt történhet meg. Itt természetesen nem csak a "hagyományos" telefonálásra, hanem chatelésre, SMS-ezésre, facebookozás, akár a Waze nyomkodására is gondolunk. De az autókba szerelt egyre több érintőkijelzős infotainment rendszer is rejt veszélyeket.
A Közőt kiemeli, hogy - bár itt szerencsére nem tőrtént személyi sérülés - 2000 óta 17 kollégát vesztettek el munkavégzés közben, munkaterületen, figyelmetlen autósok miatt. Ráadásul gyakorlatilag hetente történik ehhez hasonló eset a gyorsforgalmi útjainkon.
Az energiaelnyelőt ilyenkor ki lehet dobni. A pótlás költsége a baleset okozóját terheli.