Probléma leírása
A XX. ker., Topánka utcai felüljáró lehajtójában, amelyik a Csepeli átjáróból a Helsinki útra viszi le a belváros és Soroksár felé irányuló forgalmat, a közlekedési lámpa szabad jelzésének idejét pár nappal ezelőtt jelentősen lerövidítették. Ugyanebben a kereszteződésben a Helsinki úton Soroksár irányában haladók balra- és visszakanyarodó sávjának a zöld jelzését ezzel egyidejűleg szintén átprogramozták.
Pár nappal ezelőttig a Helsinki útról a Topánka utca felé balra, illetve a belváros felé visszakanyarodók egy időben kaptak zöld jelzést azokkal, akik a Csepeli átjáró felől a Helsinki útra a belváros felé kanyarodtak le. Ez időnként konfliktusokhoz vezetett, mert a visszakanyarodók a jobbra kanyarodókkal forgalmi viszonyba kerültek, és nem mindenki kezelte jól ezt a helyzetet. Azonban ebben a helyzetben a Csepeli átjáróból jobbra kanyarodó autók közül normális reggeli forgalomban akár 8-10 db is át tudott haladni a zöld jelzésen.
Most külön választották a balra/visszakanyarodók zöld jelzését a jobbra, a belváros felé kanyarodók zöld jelzésétől, és egyben le is rövidítették azt. Ennek eredményeként a belváros felé egy zöld jelzésnél csak 3-4 autó tud áthaladni a korábbi 8-10 helyett.
A Csepeli átjáróból az autók nem tudnak a lehajtóra kanyarodni, mert a reggeli csúcsforgalomban az gyakran vagy folyamatosan telített. Ezáltal feltorlódik a Csepelről Pest felé tartó forgalom a felüljárón, és a Gubacsi híd, a Védgát, az Ady Endre, a Duna, de még a papírgyár melletti Popieluszkó utca forgalma is, ahogy a Táncsics Mihály utcából is nehéz már jobbra kikanyarodni.
Csak azért, mert pár másodpercet (6-8?) lefaragtak a zöld jelzés idejéből.
Helyszín
Budapest, Topánka u. 2, 1203 Magyarország
Megoldási javaslat
Vagy vissza kellene állítani az előző állapotot, és hagyni, hogy egyszerre haladhasson a visszafelé forduló és a jobbra tartó forgalom, vagy, ha muszáj fenntartani a külön zöld jelzést, akkor a felüljáró Helsinki úti lehajtójában mindkét sávjáról engedélyezni kellene a jobbra kanyarodást, a bal oldali sávban megtartva a balra kanyarodás lehetőségét. Jelenleg a bal sávból csak balra, Soroksár felé, a jobb sávból csak a belváros felé lehet kanyarodni. Ezzel akár meg is duplázható a jobbra kanyarodásnál egy zöld jelzésen áthaladók száma, mivel balra jóval kevesebben szoktak csak fordulni, alig 1-2 autó, míg a jobbra kanyarodós sáv csúcsidőben folyamatosan telített. Két sávból 4 sávra lehetne jobbra kanyarodni, úgyhogy a hely is adott hozzá, hogy elférjen mindenki a kanyarodásnál.
Események
- 2025.10.08.
- Elküldjük a bejelentést a Budapest Közútnak, hogy 1) miért változtatták meg 2) mit terveznek, hogy (vissza)javítsanak a helyzeten.
- 2025.10.21.
- Technikai okokból ez a bejelentés nem jelent meg az oldalon. Most már igen.
- 2025.10.27.
- Megérkezett a válasz a Budapest Közúttól:"A Gubacsi híd a térség közlekedési hálózatának egyik legfontosabb eleme, amely a Csepel-szigetet köti össze a XX. kerülettel. Az innen érkező járművezetők három különböző útvonalon juthatnak el a belváros irányába: - Az átjárón egyenesen haladva, a Baross utca – Topánka utca csomópontban balra kanyarodva a Határ útig közlekedve, és onnan Soroksári úton, - A Helsinki út felett áthaladva, majd az indirekt ágon visszafordulva, és a jelzőlámpás csomópontban jobbra kanyarodva, - A Duna felett áthaladva, közvetlenül a folyó keresztezése után jobbra lehajtva a Gubacsi lakótelep felé, majd a Helsinki úti torkolatnál jobbra kanyarodva a felüljárótól délre fekvő jelzőlámpás csomópontban visszakanyarodva.Tapasztalataink szerint az utóbbi csomópontban a belváros irányába tartó járművezetők – a korábbi forgalmi rendben – rendszeresen szabálytalanul 180°-os fordulatot hajtottak végre, hogy a városközpont felé haladhassanak tovább.Mivel ez a manőver balesetveszélyes helyzeteket teremtett, Társaságunk a visszafordulás lehetőségét legalizálta, és a helyszínen besorolás-előjelző táblával is jelezte. Ennek következtében a jelzőlámpás csomópont programját is módosítani kellett, és a szóban forgó ágat össze kellett tiltani az átjáróról érkező indirekt ággal.Tisztában vagyunk azzal, hogy a módosítás átmenetileg, az új forgalmi egyensúly kialakulásáig a csomópont áteresztőképességének csökkenésével és torlódásokkal járhat. A forgalom azonban várhatóan rövid időn belül normalizálódik, és a csomópont működése kiegyensúlyozottabbá válik.A helyszínt folyamatosan figyelemmel kísérjük, és amennyiben a tapasztalatok indokolják, a jelzőlámpa-program további módosításáról intézkedni fogunk."Nekünk ez a válasz elfogadható - különös tekintettel arra, hogy folyamatosan figyelemmel kísérik a helyzetet. Mi is ránézünk erre az ügyre 1-2 hónap múlva. Addig pedig kíváncsian várjuk a bejelentő véleményét is.


