Probléma leírása
Ez a gyalogátkelőhely az egyik irányból beláthatatlan. Ennek oka az, hogy az átkelő szélén átmenni akaró gyalogos ki van takarva az ott parkoló autók által. Persze nem olyan drasztikus a helyzet, mindössze 2-3 olyan parkolóhely van, amely blokkolja a rálátást a gyalogosra. Amikor pedig tisztán rá lehet látni a zebra szélére, akkor már nem lehet megállni a túl nagy féktáv miatt. Így ha az arra közlekedő sofőrök észre is veszik a gyalogost, legfeljebb csak egy bocsit intenek neki, amiért nem számoltak azzal, hogy ott bárki át akarhat kelni.
A probléma valószínűleg a közút kezelője előtt is ismert, tekintettel arra, hogy mindkét irányból az út fölé behajló fekete-sárga csíkozású oszlop van kihelyezve, amin két-két gyalogátkelőhely tábla van, illetve két-két felváltva borostyán színben villogó veszélyt jelző lámpácska. (Passz, hogy mi a hivatalos neve.) De ez nem megoldás, csupán sebtapasz egy nyílt sebre. Az alap probléma az, hogy ez a zebra nem belátható, és ezt kéne szerintem orvosolni.
Mint említettem, ez gyalog- és kerékpárátkelő. Szerencsére itt a kerékpárút mindkét irányból kapott macisajtot, tehát ez nem okoz problémát.
De nézzük meg a helyzet súlyosságát! Valóban ennyire kritikus lenne a helyzet? Nos, nem igazán. Azzal, hogy nem engedik át a zebra szélén várakozó gyalogost, nem okoznak balesetveszélyt. Ha a gyalogos úgy ítéli meg, hogy minden, a zebrát megközelítő autó féktávon kívül van, és átkel, akkor így is, úgy is meg fognak neki állni, mert kilép a takarásból, és elindul keresztbe a gyalogátkelőhelyen. Amikor nem engedik át a gyalogost, akkor csak egyfajta elsőbbség megvonásról beszélünk. Nem segítették a gyalogos átkelését. Tehát jó ez így, ahogy van? Akkor várjuk el a gyalogostól, hogy akkor kezdje meg az átkelést, amikor minden jármű féktávon kívül van, nem akkor, amikor mindkét irányból megálltak? Nem. Nem az átkelő gyalogos a hibás, hanem a sok-sok sofőr (kb. 90%), aki úgy közelít meg egy beláthatatlan zebrát, hogy nem képes időben meggyőződni arról, van-e átkelni szándékozó gyalogos, és így nem tudja már átengedni, mert nincs elég helye megállni. Akkor mégiscsak a megválasztott sebességgel van a gond.
Videó
https://drive.google.com/file/d/1oUM1w8wfhYmzSgd8gryioFuzTJLKfJzA/view?usp=sharing
Helyszín
Tatabánya, Kossuth Lajos u. 120, 2800 Magyarország
Megoldási javaslat
A probléma akkor lesz megoldva, ha az a pont, amelynél már észre lehet venni a gyalogost, még féktávon belül van a zebrától. Első megoldási lehetőség az, hogy ezt a bizonyos pontot toljuk hátrébb azzal, hogy azt a kritikus 2-3 parkolóhelyet, amely korlátozza a belátást a zebrára, szüntessék meg! Ezzel az egész problémának a forrása szűnne meg. Második megoldási lehetőség az, hogy lecsökkentjük a féktávot. Ez akkor lehetséges, ha lassabban megyünk. Így van, nem hiszem, hogy az egyesület támogatná azt, hogy vezessünk be sebességkorlátozást, de alternatív megoldásnak jó. Harmadik megoldási lehetőség a jelzőlámpa telepítése. Lehet, hogy ez már picit túlzás, és nem is pénztárcabarát, de ezzel is orvosolni lehet a problémát. És negyedik lehetőségként még az is felmerülhet, hogy meg tudnánk oldani, hogy keresztül lássunk a parkoló autókon. És hogyan? Tükör kihelyezésével. Ez az ötlet csak utólag jutott eszembe. Nem vagyok biztos benne, hogy a helyszín alkalmas erre, és hogy ez működőképes opció-e, majd a közút kezelője eldönti.
Események
- 2025.06.20.
- Ez - a Google Utcaképe alapján - elég jól belátható zebrának tűnik. Viszont ha jól érjük, a zebra után parkoló néhány autó zavarhatja az abból az irányból lelépő gyalogosok észlelését a szemközti irányból érkező autósok számára. Semmiképpen nem javasoljuk a sebesség korlátozását. Azt nem tudjuk, mekkora itt a gyalogosforgalom, ami a jelzőlámpa telepítését indokolná. Amit mi el tudunk képzelni, hogy a járda szintjét egy sávnyival kijjebb vinni, afféle szigetként, ahonnan a gyalogosok jobban tudják észlelni az autót, feltéve ha ez is probléma (mármint, hogy a gyalogos sem látja jól a jobbról érkező autókat).De egy dolgot figyelembe kell venni. A zebrán átkelés közös játék. Bár valóban a gyalogosnak van elsőbbsége, az nem jelenti azt, hogy vakon - esetleg erőszakosan érvényt szerezve az elsőbbségének - áthaladhat. A KRESZ szerint az áthaladás előtt meg kell győződnie annak veszélytelenségéről. Tehát: jön autó? Észrevett annak sofőrje? Ilyenek. Ennek megfelelően kérdezzük a bejelentőt, szükség van itt bármilyen intézkedésre?