Nem állnak meg a stoptáblánál, évente átlag egy új gázolásos baleseti helyszínelésnek a nyomai

Probléma leírása

Ebből a két alacsony forgalmú mellékutcából a négysávosra kihajtva kötelező haladási irány jobbra, és stoptábla van kihelyezve. Ezek a táblák nem közvetlenül a két út találkozásánál vannak, hanem egy jó tíz méterrel hamarabb, mindkét utcában, így első ránézésre teljesen értelmetlen a stoptábla vonalában, vagy igazából bárhol megállni.

Valójában viszont a stoptáblák kiegészítő táblája (keresztirányú kerékpárforgalom) az, amire mindenkinek jobban oda kellene figyelnie. Ezeknél a kereszteződéseknél ugyanis először kerékpárutat kell keresztezni, és csak utána lehet odáig eljutni, hogy a négysávoson érkezőknek elsőbbséget adjunk. A kerékpárút kialakításából eredően nagyon is indokolt a stoptábla, mert csak akkor lehet biztonságosan meggyőződni arról, hogy jön-e biciklis, ha a stoptáblánál legfeljebb 5 km/h-val haladunk át. Persze ez is csak azoknak egyértelmű, akik ismerik a kereszteződés kialakítását, mert rendszeresen járnak erre.

Aki az itt található kerékpárúton rendszeresen közlekedik, de nem defenzív vezetéssel (sajnos sok ilyen van), azt nagy eséllyel egy nap el fogják ütni. Átlagosan egy-két évente szokott új baleseti helyszínelés felfestése kikerülni.

Összegezve: ebben a két kereszteződésben a stoptábla indokolt, betartása különösen fontos, de mégsem teszi ezt meg szinte senki, csak a közelben található autósiskola tanulói.

Videó

Helyszín

Tatabánya, Köztársaság útja 22, 2800 Magyarország és Tatabánya, Köztársaság útja 3, 2800 Magyarország

Megoldási javaslat

Egyrészt javaslom a stoptáblák megismétlését az út bal oldalán, illetve nem ártana mindkét stoptáblát neonos szegélyűre cserélni. Másrészt javaslom mindkét helyre a frissen bevezetett, piros színű pötty matrica kihelyezését.

Események

2025.05.13.
Átbeszéljük az egyesületben a teendőinket a bejelentéssel kapcsolatban!
2025.06.04.
Bejártuk a helyszínt, videót is készítettünk a problémáról. Valóban veszélyes és nem elégségesen szabályozott az útcsatlakozás, az autósok nagy része, megfigyelésünk szerint többsége láthatóan nem ismeri fel a biztosított a kerékpárutat, vagy legalábbis nem úgy viselkedik, mintha észrevenné azt. Elsődleges javaslatunk az önkormányzat, mint útkezelő felé, hogy fessék fel a megállás helyét jelző vonalat a kerékpárút elé a kerékpárút elsőbbségének jobb felismerhetősége érdekében. Szintén javasoljuk, hogy fontolják meg a STOP-tábla kicserélését sima Elsőbbségadás kötelező táblára - természetesen a megállás helyét jelző vastag vonal felfestésével együtt, hiszen, mint minden kereszteződéseben, itt sem az a lényeg, hogy a járművek álljanak meg, ha kell, ha nem, hanem hogy készüljenek fel az elsőbbség biztosítására és kiemelten figyeljenek a keresztirányú forgalomra.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

További Problémák

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ