Gellért tér (belváros) megközelítése a Fehérvári útról

Probléma leírása

A Fehérvári úton (egész pontosan a Fehérvári és a külső Budafoki út között) lakom, és a Gellért tér megközelítése rettentően megnehezült most már. Ráadásul ellentétesen a mostani közlekedési tendenciákkal, nem arról van szó, hogy csak a főutakon lehetséges, és ott viszont dugó van, és emiatt panaszkodnék. (Kifejezetten egyetértek ezekkel az intézkedésekkel, kerékpárosként, gyalogosként, de még autós városlakóként is.) Hanem éppenhogy a főútvonalak nem működnek, hiszen a Móricz körtéren befelé (vagyis a Fehérvári útról a Gellért tér irányába) már régen nem szabad autózni (de visszafelé, a Bartókról rá lehet kanyarodni a Fehérvárira), és most (néhány hónapja) a Budafoki út belső szakasza is le lett tiltva (ugyanúgy, kivéve BKK és kerékpár) ugyanebbe az irányba (tehát kintről a Gellért tér felé).

Ezért olyasmikre kényszerülök autósként, hogy mindenféle mellékutcákban kerüljem ki ezeket. Az egyik ilyen a Bercsényi utca az Október 23. út és a Karinthy Frigyes utca között, a másik, még extrémebb pillanat a Vak Bottyán utca a Karinthy és a Lágymányosi út között (ld. csatolt térkép).

Helyszín

Budapest, Budafoki út 97, 1117 Hungary

Megoldási javaslat

Fordított irányban (Gellért tértől a Karinthy F. út felé) kellene a Budafoki útnak korlátozva lennie, így befelé működne a Budafoki út útvonal, visszafelé pedig a Bartók Béla út - Móricz körtér - Fehérvári út útvonal. Ezenkívül számomra már az is értékelhető lenne, ha legalább felvilágosítanának, hogy a mi a célja a közlekedésszervezőnek ezzel, vagyis hogy hova "szeretné" terelni a Fehérvári út -> Gellért tér úticélú forgalmat. (További megoldások, hogy a Bercsényiről visszakanyarodok balra a Móricz körtér felé, a másik, hogy lemegyek a felső rakpartra a Rákóczi- vagy a Petőfi-hídnál. Az előbbi útvonal továbbra is magába foglalja a Bercsényi utcát, ami egy kis mellékutca, és így nem "való" átmenő forgalomra, továbbá a körtér rettentő körülményes és zsúfolt volt már eddig is. Utóbbi pedig nagyjából duplázza az útvonal hosszát, amit nem gondolnék célszerűen sem forgalomcsökkentési, sem környezetterhelési szempontból.)

Események

2021.05.10.
A Budapest Közút véleményét kérjük a helyzetről.
2021.06.03.
Mi is átbeszéltük ezt. Budapest jelenleg autómentesítésen (-ritkításon) dolgozik, így ezzel most nincs mit tenni.
2021.06.07.
Íme, a Budapest Közút válasza erről:
"Tájékoztatjuk Önöket, hogy a Budafoki úton a Karinthy Frigyes úttól a Szent Gellért térig kialakított új forgalmi rendet a BKK és a Főpolgármesteri Hivatal munkatársainak kérése alapján és az Újbudai Polgármesteri Hivatallal együttműködésben Társaságunk munkatársai kivitelezték a tavalyi év folyamán. A bevezetett forgalmi rend szerint a Budafoki útra a Karinthy Frigyes út felől csak a közösségi közlekedési járműveknek és kerékpárral közlekedők hajthatnak be, ezért a Budafoki út belső szakaszát ebből az irányból a korábbinál kisebb forgalom éri el. A bevezetett forgalmi rend a célját elérte: a forgalom a Duna felé vezető irányba lényegesen csökkent, és kifelé irányban is kevesebben választják a Budafoki utat.
A tervezés előzménye hosszú évekre nyúlik vissza, mivel a Budafoki út belső szakasza régi építésű magas házakkal övezett, szűk területű, keskeny járdákkal kialakított és azok egy részén is sűrű parkolás jellemző. A házak állapota az utóbbi években sokat romlott, a benne lakók rendszeresen leveleztek a Főpolgármesteri Hivatallal, a BKK Zrt-vel és Társaságunkkal az átmenőforgalom csökkentése érdekében. A mostani bevezetett állapotban a forgalom lecsökkent és ezáltal élhetőbb utcakép alakult ki.
A Budafoki út városból kifelé történő egyirányúsításával kapcsolatosan el kell mondani először, hogy egy esetleges egyirányúsítás bevezetése előtt megvizsgálásra kerül a környező úthálózat teherviselése, és mérlegelésre kerül az is, hogy a belső városrész, ahová az utak vezetnek, mekkora terhelést bír elviselni. A sugaras úthálózatnál prioritást élvezhet a városból kivezető irány. A Budafoki út esetében a környező úthálózat a Bartók Béla út és az Októberhuszonharmadika utca- Irinyi József utca – Műegyetem rakpart útvonal levezetik a forgalmat a Szabadság híd, illetve bel Buda felé. A térségben a szűk keresztmetszetet a Szabadság híd, illetve egész pontosan a Vámház körút és Múzeum körút jelenti, ami a Budafoki úti forgalomcsillapítástól függetlenül fennálló probléma.
Amennyiben a levélíró a Fehérvári útról szeretné megközelíteni a Szent Gellért teret, akkor a legjobb és leggyorsabb eljutási lehetőséget a villamos biztosítja, autósként pedig a főúthálózaton keresztül az Októberhuszonharmadika utca-Irinyi József utca–Műegyetem rakpart útvonalon el tud jutni a Szent Gellért térre. Természetesen az Alle előtt tengelyben megfordulva is van lehetőség a Bartók Béla út és azon keresztül a Szent Gellért tér elérésére.
Jelenleg tervezés alatt áll a Budafoki út belső szakaszának végleges forgalmi rendje, abban a forgalmi irányok hasonlóak lesznek, a tervben a parkolásszabályozás és nagyobb gyalogosfelületek, zöldfelületekkel szerepelnek. A Bertalan Lajos utcai kereszteződésben megszűnik a jelzőlámpa, a gyalogos-átkelőhelyek amelyek a Budafoki utat keresztezik középszigetesek lesznek az elképzelések szerint."

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ