Az Euro NCAP nevű, gyártóktól független szervezet fő tevékenysége, hogy az európai piacon kapható autók biztonságát méri különféle szempontok alapján, majd osztályozza őket 1-től 5 csillagig. A minősítő intézet háromévente felülvizsgálja az értékeléssel, pontozással kapcsolatos szempontrendszerét.
Évek óta érthetetlen számunkra, hogy miközben alig lehet olyan újautó-értékelést, tesztet olvasni, ilyen videókat látni, amelyben az autós szakírók (köztük mi is) ne kritizálnák azokat a rendszereket, amelyekben minden funkciót, beállítást csak az óriási, érintésérzékeny felületeken lehet elvégezni, az Euro NCAP nem ítélte veszélyesnek ezt a divathullámot. Pedig az új autók túlnyomó többségénél a vezetőnek lépten-nyomon muszáj levenni a tekintetét az útról. Míg egy hagyományos tekerőgombokkal, kapcsolókkal felszerelt műszerfalú kocsinál vakon, odafigyelés nélkül is lehet mondjuk a hőmérsékleten állítani, rádióprogramot váltani, bekapcsolni a szélvédőfűtést, addig a képernyőkön folyton változó képet mutató felületen kell ezt megoldani, de az érintésérzékeny paneleken se lehet tapintással megtalálni a virtuális gombsorban a megfelelőt. Ráadásul vezetés közben, mozgó autóban egy sík felület egy pontját eltalálni se mindig megy hibátlanul.
Most viszont mintha az Euro NCAP is felismerte volna az évtizedesnél is régebbi problémát (még a Tesla indította azt a szörnyű divathullámot 2012-ben, a Model S-sel). A jövőben azok az autók, amelyek néhány a szervezet szerint fontos funkciókhoz nem kínálnak dedikált, fizikai gombot, azok valószínűleg nem kapnak majd ötcsillagos értékelést.
Míg korábban az Euro NCAP csak a járművek ütközésvédelmét, utas- és gyalogosvédelmét vizsgálta, addig az új szempontrendszer szerint végre-valahára már az autók kényelmi alrendszereinek használatával kapcsolatos potenciális veszélyforrásokat is figyelembe veszik. Figyelik majd, hogy a különböző funkciók használata mennyire figyelemigényes, illetve milyen könnyű ezeket elérni.
Az Euro NCAP a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet a vezetőt figyelő technológiákra és ezen rendszerek megbízhatóságára is. Pontokat kapnak azok a fejlett rendszerek, amelyek valós időben figyelik a vezető éberségét, a legmagasabb pontszám eléréséhez a járműveknek nemcsak folyamatos szem- és fejkövetést kell alkalmazniuk, hanem a vezető állapotára vonatkozó információkat is össze kell kapcsolniuk a vezetéstámogató rendszerekkel.
További pontokat kapnak azok a rendszerek, amelyek képesek azonosítani a kábítószer- vagy alkoholfogyasztás jeleit, valamint azok, amelyek képesek biztonságosan megállítani a járművet, ha a vezető eszméletét veszti, vagy más okból nem reagál a rendszer figyelmeztetéseire. Jó hír, hogy a sebességkorlátozási információk pontosságának ellenőrzését most először közúti vezetési tesztek során végzik el. Ugyanis a legtöbb modern, kötelező vezetőtámogató rendszer közül ennek a működése a legbosszantóbb, a rengeteg téves riasztás miatt.
Hasonló okokból a sávtartó rendszerek működésének vizsgálatára is nagyobb hangsúlyt fektetnek a jövőben. Azokat az autókat is jutalmazzák, amelyek képesek felismerni és csökkenteni a pedál helytelen használatának kockázatát (ilyen, amikor valaki véletlenül a gázpedált nyomja a fék helyett - bár véleményünk szerint inkább az ilyen embereket kellene kiszűrni a forgalomból).
Az új ütközés utáni biztonsági követelmények között szerepel majd az is, hogy az elektromos működtetésű külső ajtókilincsek ütközés után is működőképesek maradjanak, lehetővé téve a könnyebb hozzáférést a mentést végzők számára. Az elektromos járműveknek a nagyfeszültségű akkumulátoruk leválasztását is megfelelően kell kezelniük.
Forrás: Euro NCAP




