Június 10-i keltezésű a kormány.hu oldalon az Építési és Közlekedési Minisztérium rendeletmódosítási tervezete, mely szerint a konnektoros hibrid autók idén szeptember elsejétől már nem kaphatnák meg a zöld rendszámot, sem az ehhez kapcsolódó kedvezményeket, a már futó PHEV-ekről pedig legkésőbb 2026. november 30-ig kellene lekerülni a zöld rendszámnak. A rendeletmódosítás indoklása annyira tömör, hogy akár egy az egyben idézhetjük is:
Indokolás a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról szóló Korm. rendelethez
A Kormány a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv céljaival összhangban a zöld rendszámmal együtt járó kedvezményeket kizárólag a tisztán elektromos és nulla kibocsátású gépkocsik számára kívánja biztosítani. A külső töltésű és a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak zöld rendszámtáblát az első belföldi forgalomba helyezéskor. A közlekedés további zöldítése érdekében a kevésbé környezetkímélő plug-in-hibrid járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni.
A "kevésbé környezetkímélő" a szövegben nem jelent kivételeket: az 5N és 5P besorolás lefedi az összes konnektoros hibridet. Jelenleg kb. 40 ezer ilyen autó szaladgál a magyar utakon, a 4,1 milliós hazai autópark tagjaiként. Vannak köztük elsősorban városi forgalomra szánt, szupertakarékos modellek (mint egy Toyota Prius Plug-in például), de vannak böszme nagy luxuskocsik is (például a luxusszállodák konnektoros hibrid S-Mercijei), vagy olyan teljesítményhibridek, melyeknél az elektromos technika nem is elsősorban az emisszió csökkentését, hanem a nagyobb és finomabban érkező erőt szolgálják (Ford Explorer PHEV, Porsche Panamera e-Hybrid). Sőt:
Az ÉKM, hagyott némi időt a rendelet véleményezésére, ha nem is sokat: június 17-ig küldheti el a nép az ő szavát a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu email-címre. Természetesen a Traffix.hu oldalt üzemeltető civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület is meghányta-vetette a témát, egy érzelmekkel telített messenger-üzenetváltásban ki is alakítottuk véleményünket. A kedvezmények közül leginkább a parkolás ügyét érezzük fájdalmasnak, ugyanakkor pont a parkolási kedvezmény valójában nem minisztériumi, hanem önkormányzati illetékesség, így végül ezt a témát nem is említettük külön a véleményünkben. Bár alapvetően elfogadjuk, hogy az EU céljaihoz is igazodva a politika a valóban, mindig zéró lokális emissziójú járművek vásárlását, használatát ösztönözze, egy kicsit finomítanánk a folyamaton. Ezt a véleményt küldtük a fenti email-címre:
"A konnektoros hibrid járművek kivonását a zöld rendszámhoz kapcsolódó kedvezmények alól az EU-s közlekedéspolitikai és környezetvédelmi célokhoz valamint az autóipari technológiai fejlődéshez és az autópiaci árazási folyamatokhoz illeszkedő lépésnek tartjuk. A magyarországi gazdasági környezet kiszámíthatóságának növelése érdekében azonban hosszabb átfutási időt javasolunk a kivezetéshez. Illőnek tartanánk, hogy olyan felelős gazdasági döntést, mint egy típusazonos belsőégésű motoros modellváltozatnál drágább, de környezetkímélőbb autó vásárlását ne ilyen hirtelen kedvezmény-elvonással "büntesse" a kormányzat, illetve az autópiaci szereplők számára is hosszabb felkészülési időt tartunk szükségesnek. Javaslatunk szerint a kedvezmények megvonásának bejelentésétől számított négy éves kivezetés (2024-es bejelentéssel 2028-as élesítés) lenne elfogadható: ez egybevág az új forgalomba helyezésű autók első műszaki vizsgájának időpontjával és kellően hosszú időt jelent azoknak, akik a közelmúltban vásároltak ilyen autót, akár használtan, akár újan ahhoz, hogy gazdasági értelemben ne bánják meg a zöldebb technológia mellett hozott döntésüket."
Kedves Traffix-olvasók: ha más a véleményetek, az mehet közvetlenül is az ÉKM-nek, de persze mi is örömmel olvasgatjuk az ezzel kapcsolatos felvetéseket FB-oldalunkon: