Lelkes bringások, egy nemzeti park és a magyar törvények kusza gombolyagába keveredtünk

A Budakeszi és a Hűvösvölgyi út közti kuruclesi kis erdő egyszerre tájvédelmi körzet, népszerű kirándulóhely, biciklis triálpálya és időnként illegális szemétlerakó. A "tájvédelmi körzet" besorolású, Budapest belterületén fekvő természeti környezetben nyilvánvalóan (és a törvények által is leírtan) nem lehet, pontosabban nem szabad csak úgy építkezésbe, például egy sportpálya kialakításába fogni. Márpedig itt pontosan ez történt.

Amikor egyesületünk bejelentést kapott arról, hogy egy védett területet gyakorlatilag birtokukba vett és látványosan át is alakított egy bringás csoport, rágtuk a körmünk egy ideig, hogy van-e itt nekünk dolgunk. Végül úgy döntöttünk, hogy ha már a közúti közlekedés ésszerűsítése a célunk, belefér, hogy civil szervezetként felszólaljunk ebben az ügyben. Biciklik, kirándulóutak: határeset, de elfogadtuk. Kinyomoztuk, hogy melyik állami szerv az illetékes az ügyben (Duna-Ipoly Nemzeti Park) és továbbítottuk nekik a bejelentést. A sztorit megírtuk a blogunkon, az ügyet felvittük az online ügykezelési rendszerbe.

Másnap az egyesület valamennyi tagjának édesanyját heves csuklás kezdte gyötörni, mi pedig kaptunk néhány (tucat) üzenetet a FB-on arról, hogy mekkora görények vagyunk. Elkezdtünk válaszolgatni a felvetésekre, telefonálgatni, kérdezősködni arról, hogy mibe is keveredtünk, végül nagy nehezen többé-kevésbé letisztult a kép.

1

1

Szóval az úgy volt, hogy ebben a budai kiserdőben jó pár évvel ezelőtt pár arra járó bringás felfedezett egy izgalmas lehetőséget. Nem lehetne ebből a teleszemetelt völgyből egy jópofa DH/triálparkot csinálni? Elkezdték összeszedni és kihordani a szemetet (egyik informátorunk szerint sok tucat fuvarról, talán 60 köbméternyi lomról beszélünk), az itt fekvő kidőlt fákból ugratókat, menedékhelyeket építettek, kisebb kézi földmunkákkal kialakítottak egy pályát. 

Az egész tök jól néz ki, kimondottan lelkesítő látni, ahogy az ezekamaifiatalok itt tekernek, ugratnak, sportolnak, jól érzik magukat:

Viszont: ha ezt így meg lehet csinálni egy védett természeti területen, egy erdő közepén, akkor holnap idejöhet mondjuk egy krosszmotoros klub is és tovább magasíthatja az ugratókat, majd telefüstölheti a védett erdőt? Holnapután meg az egészet ledózerolhatja valaki, építhet középre egy várat és kitűzhet egy zászlót, hogy ez mostantól az ő kis birtoka? Szóval ha egy úgynevezett államban élünk, nem a Vadnyugaton, akkor ennek az egésznek kellene valamilyen keretet adni.

A bringások munkálatairól természetesen a terület kezelője is hamar tudomást szerzett. Hivatalosan persze nem vehették tudomásul, hogy egy szigorúan védett területen néhány állampolgár csak úgy építkezik, illetve ők tudták a legjobban, hogy a "csak egy korhadt fát vittünk odébb" egy természetvédelmi területen szigorúan védett állatok tömeges pusztulását is okozhatja. Ugyanakkor látták, hogy az erdő tényleg előnyére változott, a kihordott szemét, néhány csövestanya felszámolása, a terület rendezése ebben az amúgy is urbanizált erdőben talán inkább előnyökkel járt, mint hátrányokkal, mármint a természetvédelem szempontjából. Csak hát ezt Magyarországon mégsem lehet csak úgy hivatalosan tudomásul venni.

1

1

1

Nem valami szívderítő látvány a védett erdőben a Micimackó-kuckóban az OBI-s vödör. A pályán útban lévő ág lefűrészelése sem az a kifejezett természetvédelem, a korhadó ágak, törzsek szép rendbe rakása pedig klasszikus példája a jó szándékkal történő végzetes természetkárosításnak, hiszen a földbe süppedő korhadékok egy csomó rovar, csiga, miegyéb szaporodásának és táplálkozásának színterei

A helyzet rendezésének legegyszerűbb módja nyilvánvalóan az lenne, ha sikerülne a bringás aktivitást egyértelmű keretek közé helyezni, a triálosok, downhillesek által használt zónát kijelölni, gondoskodni a gyalogos kirándulók biztonságáról is, hogy ne tévedjenek rá a dombról esetleg 50-60-nal lezúgó biciklisek útvonalára és valamiféle civil szervezet kezelésébe kellene adni az erdő egy részét, hogy legyen gazdája, felelőse annak, ami itt történik. Ez viszont a mai magyar jogszabályi környezetben egyszerűen nem működhet.

Informátoraink szerint ha egy biciklis egyesület a gondjaiba venné ezt a területet, onnantól kezdve az egyesület képviselője felelne minden ott bekövetkezett balesetért. Mivel a hegyibringázás veszélyes sport, balesetek biztosan lesznek - azt viszont egy épeszű ember se vállalja, hogy börtönbe menjen, ha egy tökidegen, felelőtlenül tekerő srác itt kitöri a nyakát. A megoldás az lenne, ha sikerülne átírni a vonatkozó törvényeket, mondjuk osztrák mintára, ahol már rég megvan a keretrendszere annak, hogyan lehet egy erdőben összehozni a kerékpáros sportot, a gyalogos túrázókat és a természetet. Mi viszont bringás és természetvédelmi területről egyaránt azt a keserű vélemény kaptuk, hogy ezt ma nem lehet elintézni. Van ugyan kerékpározásért felelős kormánybiztosunk, de, hogy finoman tolmácsoljuk, amit hallottunk: őt személyes érintettség híján eleddig nem sikerült megnyerni egy törvényváltozás kijárásához.

A biciklisek azt mondják, ők már megkeresték a terület felelős gazdáját és informálisan voltak is egyeztetések arról, minek kellene itt történnie. A Duna-Ipoly Nemzeti Parktól pedig hivatalosan ezt a tájékoztatást kaptuk:

A megkeresésben szereplő probléma sajnos nem egyedi eset a budapesti védett és nem védett erdőkben, gyepeken. A probléma alapját az képezi, hogy eddig egy kerekpáros szervezet, vagy területet használó csoport sem kezdeményezte – egy-két esetet kivéve – az általa használt/kiépített/kiépítésre tervezett pálya elfogadtatását a terület tulajdonosával, vagyonkezelőjével, valamint védett terület esetén a természetvédelmi kezelővel, természetvédelmi hatósággal, erdő esetén pedig az erdészeti hatósággal. Az egyeztetések elmaradása miatt a különböző típusú pályák (cross-country, dirtbike, downhill) kiépítése, használata majdnem minden esetben változó mértékben ugyan, de károkat okoz (több helyen valóban súlyosat) a természeti értékekben. Ezért kellene különösen nagy hangsúlyt helyezni az előzetes egyeztetésre.

A megkeresésében jelzett konkrét ügyben Igazgatóságunk munkatársai megkezdték háttér-információk gyűjtését, de a leterheltségük, valamint a járványügyi korlátozások következtében a tervezetthez képest is lassabban halad előre a folyamat.

Csáky Péter,  természetvédelmi terület-felügyelő,  Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság

Felhívnám a figyelmet a fenti levélben az "egy-két esetet kivéve" kifejezésre: igazoltan van tehát szándék arra a bringások részéről, hogy szabályosan használják ezeket a területeket, de mintha a hatóságok is eszköztelenek lennének ezekben az ügyekben. És körülbelül itt tartunk most. A területet kezelő nemzeti park kirakott pár szalagot, a bringások letépték őket. Érdemi változás pedig egyelőre nemigen várható. Mi azért még megpróbálunk tenni valamit ebben a furcsa helyzetben, ha már belekeveredtünk, és reméljük, hogy sikerül valami olyan megoldást összehoznunk, amely a budai kiserdőben kocogók, kiránduló családok, ugrató bringások, facsókoló méregzöldek, szigorú parkőrök számára egyaránt megfelel.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ