Az Európai Bizottság közzétette a kulcsfontosságú közúti közlekedésbiztonsági mutatókkal kapcsolatos projekt - Trendline projekt (2022–2025) - eredményeit, amelyek jelentős hiányosságokat tártak fel az alapvető biztonsági intézkedések betartásában az uniós tagállamokban.
Az adatok aggasztó képet festenek a sebességkorlátozások betartásáról – a gyorshajtásról -, különösen a városi környezetben. Sok országban a sebességkorlátozásokat az autósok kevesebb, mint fele tartja be. Jellemzően pont a lakott területeken fordul elő gyakrabban a gyorshajtás, ott, ahol a gyalogosok, kerékpárosok és más veszélyeztetett közlekedők a legnagyobb veszélyben vannak. Más kérdés, hogy ezek a sebességkorlátozások gyakran indokolatlanok, életszerűtlenek, így a forgalom ezt automatikusan felülírja. Egy 30-as zónában a 40-nel haladás is gyorshajtásnak számít. Néhány európai országban már ezt belátták és nekiláttak a néhány éve kihelyezett, jellemzően 30 km/órás korlátozást jelző táblák leszerelésének.
Valamivel jobb a helyzet a biztonsági öv használata terén. Igaz, itt főleg a sofőrök járnak elöl jó példával: ők az esetek 95 százalékában bekötik magukat. Hátul már sokkal rosszabb ez az arány, ott egyes országokban az 50 százalékot sem éri el a hátsó övek használata. Problémák vannak a gyerekülésekkel is. Ugyan ezeket az eszközöket széles körben használják, de sokszor helytelenül szerelik be és a használatuk sem minden esetben szakszerű.
A motoros bukósisak használata a közúti közlekedésbiztonsági politika egyik sikertörténetének bizonyult, mivel két ország kivételével az egész EU-ban szinte mindenki betartja a szabályokat. A helyes viseléssel azonban továbbra is vannak problémák. A kerékpáros bukósisak használata viszont drámaian eltér a tagországokban, egyes államokban 10 százalék alatti arányt mértek, másokban pedig a 70 százalékot is meghaladta a sisakot viselők aránya.
Meglepően alacsonynak számít az ittas vezetők aránya is, a véletlenszerű közúti alkoholszondázáson alapuló felmérések azt mutatták, hogy az esetek 98 százalékában az alkoholszint-határértékeket - ami nem mindenhol nulla - nem haladta meg a véralkoholszint. Valamivel rosszabbul hangzik ez az eredmény, ha arra gondolunk, hogy a 2 százalék is nagyjából 5 millió ittasan vezető sofőrt jelent az EU közútjain.
Jól szerepeltek a mentőszolgálatok is, a kutatás szerint gyakorlatilag minden sérüléses balesetnél a hívástól számított 26 percen belül eljutottak a helyszínre.
2024-ben 19 940 ember halt meg közúti balesetekben az Európai Unióban. Az EU ambiciózus „Vision Zero” célt tűzött ki maga elé – nulla közúti halálesetet 2050-re, köztes célként pedig a halálos balesetek számának 50 százalékos csökkentését (az 1990-es értékhez képest) 2030-ra.
A közúti közlekedésbiztonság az EU és a tagállamok közös felelőssége. Míg a legtöbb napi intézkedés a nemzeti és helyi hatóságok feladata, az EU az infrastruktúrára és a járművekre, valamint a vezetői vizsgákra és engedélyekre vonatkozó biztonsági szabályokkal járul hozzá, koordinálja a hatóságok közötti határokon átnyúló együttműködést és a bevált gyakorlatok cseréjére irányuló erőfeszítéseket, valamint finanszírozza a közúti közlekedésbiztonsági projekteket.
Szomorúan láttuk, hogy a jelentés nagyon felületesen foglalkozik a "figyelemelterelt vezetés" problémájával. E címszó alatt csak a kézben tartott mobiltelefon-használatot elemzi, a jármű fedélzeti rendszerei, a hatalmas érintőképernyők figyelemelterelő hatását nem említi, a figyelmetlenséget izolált baleseti faktorként kezeli. Saját közlekedésbiztonsági kutatásaink egyik legfontosabb következtetése ugyanis, hogy a statisztikákban hagyományosan a fő okok között szereplő faktorok (gyorshajtás, elsőbbség meg nem adása, követési távolság be nem tartása, stb.) valószínűsíthetően nagyon gyakran csupán következményei annak, hogy a járművezető eleve nem a forgalomra, hanem egy képernyőre figyelt. Sajnos ez a jelenség a baleseti, rendőri adatokra támaszkodó elemző munka számára nagy eséllyel látenciában is marad, hiszen egy baleset után kevesen hajlandóak még őszintén azzal is súlyosbítani a helyzetüket, hogy önként bevallják: nem az útra, hanem egy kijelzőre, képernyőre figyeltek.
Azt viszont a jelentés is említi, hogy a figyelemelterelt vezetés a mobillal a kezükben felnőtt fiatal járművezetők körében sokkal gyakoribb, mint a korábbi generációknál.
Forrás: https://transport.ec.europa.eu/




