Mókás elektromos autópótlót kaptak az amerikaiak
Már Amerika sem a régi. Ha a kaliforniai életérzésre gondolunk, akkor hatalmas, finoman ringó, gurgulázó V8-as kabriókat látunk magunk előtt. Ehelyett a brit Moke International kevésbé délceg, retró stílusú, 50 mérföldes csúcssebességre képes nyitott elektromos járművei lephetik el hamarosan a nyugati partot. Mindezt azért tehetik meg, mert mostantól közúti forgalomban is használhatók ezek az inkább golfkocsira hasonlító, cuki autópótlók.
A különleges kiadású California Collection az első a MOKE elektromos járművei közül, amely az Egyesült Államok szabályainak megfelelő, közúti forgalomba helyezhető járműnek számít. A járművek így a korábbi, legfeljebb 40 km/órás korlátozás alól mentesülnek, bár minden korlátozás alól nem menthették fel így sem a miniautót, de legalább már a 80 km/órás tempó legális vele.
Minden egyes eredeti MOKE kézzel készül az Egyesült Királyságban, az alkatrészek több mint 70 százaléka pedig Európából származik. 2026-ban korlátozott mennyiségben, mindössze 325 darab MOKE lesz elérhető az Egyesült Államokban.
Az eredetileg egy 1960-as évekbeli brit katonai járművön alapuló Moke kultikus kedvenc strandautóvá vált az évek során a Karib-térségtől a Francia Riviéráig szinte bárhol előfordul. A mostanra teljesen elektromossá vált járgány hatótávolsága 87 km, és a 33 kW-os motorjával legfeljebb 80 km/órás sebességre képes. Az elektromos MOKE már rendelhető Kaliforniában, induló ára viszont elég húzós: 49 500 dollár.
Forrás: Moke
Motorozz a világ legmagasabb vulkánján
Vannak felhasználási területek, ahol a belsőégésű motor még sok tekintetben jobb az elektromos hajtásnál. A magashegyi körülmények közötti üzem pont nem tartozik ezek közé.
Az elektromos motorkerékpárokat bármikor kéznél lévő nyomatékuk, csendes, tiszta üzemük miatt szeretjük. Azonban van még egy képességük, amiben sokkal jobbak a belsőégésű motorral hajtott társaiknál. Meg sem kottyan nekik az oxigénben szegény, magashegyi környezet.
A Stark Future és a svájci hegymászó-motoros, Jiri Zak épp most írt történelmet azzal, hogy új magaslati világrekordot állított fel a világ legmagasabb aktív vulkánján, egy teljesen elektromos Stark VARG EX-szel, egészen elképesztő, 6721 méteres tengerszint feletti magasságban.
A rekorddöntés a Los Ojos del Salado-n történt az Atacama-sivatagban, a chilei-argentin határon. Ez a világ legmagasabb aktív vulkánja, és a Föld egyik legbrutálisabb környezete, amely próbára teszi az embert és a gépet egyaránt.
A fagypont alatti hőmérséklet, a mostoha időjárás, valamint a ritka levegő és a nehéz, vulkanikus terep a 2000-es évek eleje óta a rekorddöntő kísérletek kedvelt helyszínévé tette ezt a környéket, olyan jó nevű márkák, mint a Porsche, Jeep és a Yamaha hoztak ide különféle járműveket
A közel 7000 méteres magasságban való motorozás nagy kockázatot jelent az emberek számára, és komoly teljesítményveszteséget a benzinmotorok számára. A Stark VARG EX viszont gond nélkül tette a dolgát.
A cél az volt, hogy egy motorkerékpárral – függetlenül a hajtáslánctól – minden eddiginél magasabbra jussanak. A korábbi magaslati rekordokat döntögető motorok alaposan átalakított, belsőégésű motorral készültek, amelyek képességeik határán egyensúlyozva tejesítették, amit vártak tőlük. A Stark VARG EX viszont szinte a dobozból kivéve teljesítette a küldetést, jelentős mechanikai változtatások nélkül.
Kézzel készül a kaliforniai repülő autó
Néhány hónapja itt a Traffix oldalán is megjelent a hír, hogy már van a világnak igazi, működőképes, helyből felszálló repülő autója. Most pedig arról számolunk be, hogy már gyártják is a kissé inkább kerekes drónnak tűnő járművet.
Az Alef Aeronautics megkezdte az első olyan elektromos repülő autók építését, amelyek már igazi vásárlóknak készülnek. Ezek a járművek kézzel készülnek Kaliforniában. Nem kapkodták el a gyártást, az első prototípust még 2016-ban mutatták be - az első repülő példány 2018-ban készült el -, azóta folyamatosan dolgoztak azon, hogy olyan járművel jelenhessenek meg a piacon, ami nem csupán játék, hanem komolyan vehető termék, amivel akár a napi ingázás is megoldható.
A kinézetre inkább egy kerekekkel ellátott drónra hasonlító járgány autóként és repülőként is korlátozottan használható. Úton legfeljebb 40 km/órás sebességgel haladhat, a levegőben valamivel fürgébb, 177 km/órás tempóra is képes. Teherbírása mindössze 90 kilogramm. Emellett a használata is meglehetősen macerás, minden repülés előtt alapos ellenőrzésen kell átesnie.
Forrás: Alef Aeronautics






