Önjáró elektromos gyomirtó robot a spenótföldön
A gyomnövények irtása utálatos és pepecs meló, amitől szívesen megszabadulnánk, és bármikor rábíznánk robotokra. Szerencsére ez már nincs is olyan messze, a japán Kubota és a norvég Kilter összedugták a fejüket és bemutatták a következő generációs autonóm mezőgazdasági robotot. Nem kapával a kézben dolgozó humanoidként kell elképzelni, hanem egy kerekes, precíziós csapásmérő gépként.
A Kilter AX-1-es szabadalmaztatott technológiát használ - Single Drop Technology – ami ötvözi a mesterséges intelligencia által vezérelt gyomfelismerést és precíz gyomirtóhasználatot, amivel mikrodózisokat juttat közvetlenül a gyomokhoz. Ezzel védi a haszonnövényt, és minimalizálja a talajra gyakorolt káros hatást.
Az együttműködés kezdetben a Kubota németországi és hollandiai zöldségtermesztő ügyfeleit célozza meg, különösen a spenótot, salátát, fűszernövényeket, zellert és epret termesztő gazdákat, akik magasabb hozamot és jobb termésminőséget szeretnének elérni, miközben a növényvédő szerek és egyéb kemikáliák használatát is minimalizálnák.
A Kilter vezérigazgatója szerint kifejezetten nehéz volt olyan permetezőegységet tervezni és gyártani, amely képes apró, 6 mm átmérőjű cseppeket előállítani és azokat pontosan célbajuttatni. Mindezt éveken keresztül, intenzív használat mellett, porban, hidegben, melegben, illetve folyamatos rezgés mellett, akár napi 24 órában dolgozva.
A tesztek eredménye alapján a gyártó cég úgy véli, a termelők akár 95 százalékkal is csökkenthetik a gyomirtó szerek használatát az új AX-1 alkalmazásával azzal, hogy az új technológia a kijuttatott szerek mennyisége helyet a precíziós célba juttatásra koncentrál.
Forrás: Kilter
Zsúfoltak az utak? Használd a biciklisávot!
A Honda apró, de mozgékony futárjárművet tervezett, amivel elkerülhetők a városi dugók, mert a biciklisávban is elfér. Úgy látszik, a biciklisávok a legtöbb nagyvárosban ugyanolyan kihasználatlanok, üresek, mint Budapesten. De ha úgyis üresen konganak, akkor miért ne használhatnák valami értelmes dologra is, ha már az autósoktól elvették ezeket a forgalmi sávokat?
A Honda a legújabb négykerekű, leginkább rövid távú áruszállításra tervezett járműve pont ezt a lehetőséget használná ki, bár kompromisszumokat kellett kötni, hogy a biciklisávot legálisan használhassák vele a futárok.
Az EU-s előírások szerint a motorja legfeljebb 250 W folyamatos teljesítményre lehet képes és a csúcssebességnek is 20 km/óra alatt kell maradnia. Katalógusadatai szerint a legfeljebb 370 kilogramm rakomány szállítására alkalmas Honda futárquad 37 kilométert képes megtenni a 2,6 kWh-s, cserélhető akkumulátorával. Ez meglehetősen kevésnek tűnhet a 250 wattos csúcsteljesítmény fényében. A trükk a szabályozás kreatív értelmezésében rejlik, ugyanis a 250 wattos korlátozás a folyamatos teljesítményre vonatkozik, gyorsításoknál a járgány motorja akár 2000 wattos csúcsteljesítmény leadására is képes.
Hogy az elektromos jármű jogosan használhassa a biciklisávot, gázkar nélküli, pedálos változatban gyártják, így a vezetőnek legalább imitálnia kell a biciklizést.
A motor raktere meglehetősen egyszerű, csupán egy nagy doboz. Persze igény szerint polcok vagy egyéb kiegészítők is rendelhetők hozzá, ami a szállított áru igényeihez legjobban megfelel. Raktere oldalról és hátulról is nyitható, a jármű pedig kétféle méretben kapható, a kerékpárutak szélességéhez, illetve a szállított áru igényeihez igazodva. A jármű nyomkövetővel is rendelkezik, így valós időben lehet követni a kiszállítás állapotát, a jármű pozícióját.
Elektromos hajtással tér vissza a Lexus LFA
Négy év után visszatér a Lexus szupersportkocsija, az LFA, de a korábbitól eltérően ezúttal elektromos-hajtással. Az LFA a japán gyártó legendás modellje volt, amiből mindössze 500 darab készült még 2010 és 2012 között. Az orr-középmotoros autó legizgalmasabb részlete az extrém gyors reagálasú V10-es szívómotor volt, amelyet a Yamahával közösen épített a Toyota.
Ugyan egyelőre sokat nem tudni a remélhetően 2026-ra megérkező, méretében a Aston Martin DB12 és a Ferrari Roma méretosztályában induló új LFA-ról, csupán annyi biztos, hogy a tanulmányban a Lexus más modelljeiből ismert steer by wire rendszerű csokornyakkendő-kormány található.





