Robot a veteményesben
Úgy látszik, az elektromos, önjáró mezőgazdasági segítség nem csak az óriási, elképesztő területeket megművelő nagy agrárcégek kiváltsága. Az indiai Farmrobo Technologies cég által kifejlesztett iMog-ot kifejezetten a hobbiveteményesek, háztáji kiskertek körüli munkák megkönnyítésére tervezték.
A teljesen autonóm, többcélú elektromos mezőgazdasági traktor mindössze 250 kilogrammot nyom, 60 centiméter széles és 120 cm hosszú, így vidáman elfér a növények között.
8 lóerős villanymotorjával és az azt tápláló, 4 kWh-s, 48 voltos LFP akkumulátorával akár 5 órán keresztül is elmolyolhat a veteményesben. Arról, hogy ne tévedjen el a kukoricásban, precíziós GPS gondoskodik, ami centiméter pontos navigálást tesz lehetővé. Aki nem bízik ebben a megoldásban, az akár kamerán keresztül is szemmel tarthatja, merre jár a robot és távirányítással is vezérelheti. A különféle kiegészítőkkel is felszerelhető eszköz nem olcsó, Indiában durván 5 millió forintos áron árulják.
Alig fogy a Tesla szögletes szörnye
A Tesla a negyedéves eredmények közzétételekor megerősítette, hogy a Cybertruck eladásai katasztrofálisak. Igaz, a Cybertruck még nagyon a modellciklus elején tart, de nem valószínű, hogy innen még összekapja magát. Pláne ahhoz viszonyítva, hogy a cégvezető előzetes terveiben 500 ezer darabos értékesítés szerepel. Ezzel ellentétben a negyedik negyedévben mindössze 9-12 ezer darab körüli mennyiséget szállított le a gyár.
Ebben annak is szerepe lehet, hogy a Cybertruck az ígéreteknél jóval többe kerül, míg a hatótávolsága az előre bepromózottnál kisebbre sikerült.
Kalifornia nekimegy az elektromos bicikliknek
Hosszú ideig Kalifornia úttörőnek számított az elektromos kerékpárok használata tekintetében. Számos ember fordult az autóktól kisebb, hatékonyabb, alternatív közlekedési módok, többek között a villanybringák felé.
Az elektromos kerékpárok elterjedése azonban nem csak jót hozott magával, hanem az indokolatlan teljesítményű, nagy végsebességre képes szörnyek elterjedéséhez is hozzájárult. Ennek terveznek most véget vetni egy új szabályozással.
Ennek értelmében nem lehet elektromos kerékpárként értékesíteni amely 750 wattnál nagyobb teljesítményű motorral rendelkezik, és képes 32 km/óránál nagyobb sebességre. Szintén előírás, hogy működőképes pedálnak is kell lennie a villanybiciklinek minősülő járművön.
Elméletben az USA-ban is úgy értékesítik az elektromos bicikliket, hogy gyárilag 20 mérföld/órában korlátozzák a csúcssebességüket, de ezt a legtöbb járművön néhány beállítással ki lehet iktatni.
A szabályozás célja az, hogy a nagy sebességű, potenciális veszélyforrást jelentő járműveket ne lehessen rendszám és biztosítás nélkül használni, illetve ne közlekedjenek velük a jóval lassabb és sérülékenyebb közlekedőknek fenntartott kerékpársávokban.
Norvégiában már alig adnak el hagyományos hajtású autót
Már 2023-ban is világrekordot állított fel Norvégia azzal, hogy az országban újonnan eladott autók 82,4 százaléka volt elektromos-hajtású. Nem meglepő, hogy az óriási állami támogatással, adókedvezményekkel versenyképessé tett elektromos autók 2024-re tovább növelték a részesedésüket, 88,9 százalékra. De itt még nem állnak meg, a rengeteg kőolajat kitermelő és értékesítő ország 2025-re azt a célt tűzte ki, hogy már csak zéró károsanyag-kibocsátású, elektromos és/vagy hidrogén-hajtású járművet helyezzenek forgalomba.