A meleg is rontja a villanyautók hatótávját
Hogy télen, nagy hidegben drasztikusan csökkenhet egy elektromos autó hatótávja, jó ideje ismert tény. Sok energiát igényel az utastér fűtése és az akkumulátort is temperálni kell, ami szintén energiát igényel, ami csökkenti a megtehető kilométerek számát.
Viszont nem csak a hideg, hanem a meleg is elcsen a hatótávból. Egy amerikai tanulmány több ezer elektromos jármű akkumulátorainak adatait dolgozta fel, és arra a következtetésre jutott, hogy 32 fokos hőmérsékletig általában 2-5 százalékot veszít egy villanyautó a hatótávjából. 35 fok feletti hőmérsékletnél már sokkal nagyobb a veszteség, ilyen hőségben ez akár a 20-30 százaléknyi is lehet.
Ilyenkor különösen problémás lehet, ha valaki hagyja az akkumulátort túlzottan lemerülni, hiszen az akksi temperálása is energiaigényes művelet. Nyáron érdemes fedett helyen, árnyékban parkolni a villanyautókkal, ha pedig hosszabb időre magára hagyják az autót - például repülőtéren -, akkor különösen fontos, hogy ne a tűző napon álljon a jármű.
Sok energiát igényel az utastér hűtése is, bár kevesebbet, mint télen a fűtése. Itt is sokat számít, hogy milyen magas a kezdeti hőmérséklet, mert a felforrósodott kabin lehűtése akár 4-5 kW teljesítményt is igényel az akkuból akár negyedórákon át, míg a komfortos hőmérsékleten tartáshoz elég lehet 1 kW is.
A Tesla beperel egy praktikus kiegészítőt gyártó céget
Az elektromos autók tulajdonosainak jogos félelme lehet ismeretlen vagy tudottan veszélyes vidéken, hogy kirabolják őket töltés közben. Még ha bent is ülnek az autóban, amíg töltődik az akku, fenyegetés esetén mindenképp ki kellene szállniuk az autóból, hogy kihúzzák a töltőkábelt és elmenekülhessenek. Erre a problémára ad választ egy cég, amely olyan kiegészítőt kínált a félős sofőröknek, amivel megmenekülhetnek hasonló helyzetben.
Az EVject nevű eszköz 299 dollárba kerül, és az autó és a gyorstöltő közé kell illeszteni. Ha a sofőr valamiért veszélyben érzi magát, csak megnyomja a műszerfalon a töltőpont oldása gombot. Ekkor a töltés megáll, és az adapternek hála, az autóval el lehet hajtani. Amikor a kábel megfeszül, az adapter kettétörik; egyik fele a töltőkábel végén marad, óvva azt a földre esésnél.
Valahogy így működik:
Ez viszont nem tetszik a Teslának, véleményük szerint ez veszélyes. Mármint nem a menekülés része, hanem hogy az adapter túlmelegedhet - akár 100 fokos is lehet egy félórás, nagy teljesítményű töltés után - és ez égési sérülésekhez vezethet. Arról, hogy esetleg a Tesla kínálna-e hasonló megoldást a meneküléshez, nem esett szó.
Villanybringa óriásoknak
A Bosch nagy névnek számít az elektromos kerékpárok világában, de az egyik elektromos kerékpár-gyártónak köszönhetően most igaz egy igazán óriási biciklire került a cég elektromos hajtásrendszere. A DirtySixer piacra dobta a túlméretezett e-bike-jait, amelyekben Bosch középhajtású motorok dolgoznak. Az eDirtySixer kisebb változata 32 hüvelykes, a nagyobb pedig 36 hüvelykes kerekeken gurul.
A DirtySixer alapítója is kis híján két méteres, és a márka kifejezetten extrém magas, nagy embereknek készít kerékpárokat. Olyanoknak, mint például Shaquille O'Neal, aki aligha biciklizhetne egy normál méretű kerékpárral. A nagyobb, személyre szabható alu vázhoz nagyobb kerék illik, így jutottak el a 36 hüvelykes, elképesztő kerékméretig. Ezzel a kerékkel a 4XL-es kivitel akár 225 centis embernek is komfortos lehet.
Érdemes videón is megnézni mekkora ez a bringa:
Ha pedig kerékpár, akkor legyen rajta elektromos rásegítés is, amihez a motort a Bosch szállítja. A Bosch CX Line Gen 4 középhajtású motor akár 600 W teljesítményt és 85 Nm nyomatékot ad a bringás alá, és Európában 25, míg a Amerikában 32 km/h sebességet is el lehet vele érni. Jelenleg, kezdő akcióban 7199 dollárba kerül az óriás villanybringa.