A tél közeledtével sok villanyautó-vezető és leendő vásárló teszi fel magának a kérdést az ADAC (a legnagyobb német autóklub) szerint: alkalmasak-e az elektromos autók a mindennapi használatra jeges időben is? A klub szerint a fejlett technológiának és néhány egyszerű tippnek köszönhetően a hideg évszakban is biztonságosan és hatékonyan közlekedhetnek az elektromos autók.
Az elektromos autóknak télen az alacsony hőmérséklet miatt több energiára van szükségük. Az ADAC megállapította, hogy a fagypont körüli hidegben a hatótávolság átlagosan körülbelül 15-25 százalékkal csökken, és a hatótávveszteség még nagyobb lehet fagypont alatti hőmérsékleten vagy rövid utakon. Ennek fő oka a belső tér és az akkumulátor felfűtéséhez szükséges megnövekedett energiaszükséglet. Mindazonáltal a legtöbb esetben a hatótávolság még fagypont alatti hőmérsékleten is elegendő a tipikus mindennapi utazások problémamentes teljesítéséhez. Hosszabb utakon a többletfogyasztás is alacsonyabb, mivel a járművet csak az út elején kell felfűteni.
Az elektromos autók nagy előnye: szinte minden elektromos jármű alapfelszereltségként rendelkezik a hajtástól független fűtéssel. Az előfűtés indulás előtti programozott vagy távirányított bekapcsolásával az akkumulátor és a belső tér üzemi hőmérsékletre hozható az utazás megkezdése előtt – ideális esetben akkor, amikor a jármű csatlakoztatva van a wallboxhoz és hálózati áramot használ. Ez energiát takarít meg az akkumulátorban, így több energia áll rendelkezésre a haladáshoz, vagyis a hatótávolság kevésbé csökken.
Télen még a hosszabb dugók sem adnak okot aggodalomra az elektromos autók vezetőinek. Az ADAC tanulmánya szerint a modern elektromos autók meglepően energiatakarékosak, még szélsőséges hőmérsékleten és forgalmi dugókban is. Egy elektromos autó például a fűtési funkciókat mérsékelten használva akár több órán át is állhat egy dugóban anélkül, hogy aggódnia kellene, hogy az akkumulátor lemerül – feltéve, hogy a dugó kezdetén nem volt már eleve nagyon alacsony a töltöttség.
A fűtés hatékony használatával az utazás során is energiát lehet megtakarítani: az ülés- és kormányfűtés sokkal hatékonyabban működik, mint a főfűtés, mely a levegőt melegíti. A testhez „simulásuknak” köszönhetően gyorsan kellemes klímát, melegérzetet teremtenek.