Szorgos kollégám az elmúlt napokban átnézett egy csomó régi, elaludt közlekedés-szabályozási problémát a Traffix.hu archívumából, és most megpróbáljuk újraéleszteni azokat az ügyeket, amelyekkel az Idő, a Nagy Gyógyító sem boldogult. Ilyen az az indokolatlannak tűnő, sebességkorlátozást feloldó tábla is, amelyet alig pár méterrel a település kezdetét jelző tábla előtt helyezett ki az útkezelő a 10-es útra. A bejelentés itt található a maga teljességében, de nem kell még most rögtön kattintani: mutatom a képet a problémáról, aztán mutatom az útkezelő válaszát is, amely olyan abszurd, hogy ebben az extra posztban külön is meg szeretnénk emlékezni róla. Szóval a kép:
És az útkezelő indoklásának érdemi része arról, hogy miért is van erre a táblára szükség:
"ha a „70 km/h sebességkorlátozás vége” KRESZ tábla nem került volna kihelyezésre, a 70 km/h sebességkorlátozás a lakott terület kezdete tábla és a következő útcsatlakozás (Ady Endre utca) közötti is érvényben lenne, azaz a lakott területen belüli szakaszon 70 km/h sebességkorlátozású, emelt sebességű lakott területi útszakaszt eredményezne"
Hogy mi? A Magyar Közút jogértelmezése szerint a Lakott terület kezdete tábla után is életben maradna a korábbi sebességkorlátozás? Hát ezt mi nagyon másképp gondoljuk, de az a vicces, hogy sokszor maga a Magyar Közút is másképp gondolja. Különben biztosan nem hagyta volna el a feloldó táblát ugyanezen az úton konkrétan a szomszéd falu, Solymár határából sem. Íme, a 70-es tábla a 10-esen Solymár előtt:
Tovább haladva Solymárig nincs kereszteződés, tehát végig érvényben marad a 70, de aki nem hisz nekünk, ezen a Google Streetview linken elindulva követheti a 10-es utat a Solymár tábláig, ahol a Közút logikája szerint 70-nel lehet továbbmenni az első kereszteződésig:
Egy csákvári streetview-képen még szebben látszik, hogy a Közút mennyire nem gondolja komolyan a saját érvelését. Mint oly sok másik település előtt, itt is kikerült nem is olyan régen a városhatárt jelző tábla elé egy 60-as tábla, nyilván nem azzal a szándékkal, hogy a településhatár után gyorsabban mehessenek a járművek, hanem hogy már előtte, kicsit hamarabb kezdjenek el lassítani:
Ennek a cikknek a linkjét viszontválaszban küldjük meg a Magyar Közútnak és reméljük, második körben már sikerül elérnünk, hogy ha csak egyetlen felesleges tábla beszedésével is, de picurkát áttekinthetőbb lesz a magyar közúti közlekedés rendszere.
(Mi úgy gondoljuk, hogy a KRESZ a lakott területekre általánosan érvényes 50-es sebességhatár megadásával eleve kizárja, hogy egy korábbi, magasabb sebességkorlátozó tábla érvényessége megmaradjon a település területére beérve, hiszen ott alapértelmezésben mindenképpen egy kisebb sebességhatár érvényesül, amit nem változtathat meg egy korábbi, megengedőbb jelzés. Fordítva ez természetesen nincs így: a lakott területen belül kirakott 40-es vagy akár 70-es tábla hatálya megmarad a lakott terület végét jelző tábla elhagyásával is, mert a táblával jelzett érték tartása nem ütközik más szabállyal.)