Magyar gyártású villanybuszokat vásárol Belgium
92 darab tisztán elektromos hajtású, 12 méter hosszú autóbuszt vásárol egy belga közlekedési vállalat. A nulla helyi kibocsátású járműveket nem európai gyártó, hanem a kínai BYD szállíthatja majd, a buszokat pedig a magyarországi, Komáromban található üzemben gyártják majd le. A beszerzés bő 16 milliárd forintos üzlet, az első buszok valamikor 2025 elején érkezhetnek meg a vállalathoz.
A kínai cég nem csak a kedvezőbb vételárnak köszönheti a sikert, hanem a rövid szállítási határidő is emelte az ajánlat esélyeit. Ugyanakkor sok kritika is érte a vállalatot, amiért nem hazai, vagy akár európai identitású gyártók termékeivel tölti fel a flottáját, miközben például a Van Hool-nál óriási a kapacitásfelesleg és évek óta veszteséges a cég.
A kétajtós kivitelben rendelt buszok az utasok eszközeinek töltésére szolgáló USB aljzatokkal is rendelkeznek, óriási utastájékoztató képernyőjük, és elektromos rámpájuk is van. Utasüléseik kárpitozásához újrahasznosított anyagokat használtak fel, a jármű külső, belső világítását LED-es fényforrások látják el.
Befutott az első nátrium-akkumulátoros elektromos autó
A kínai JAC Motors hamarosan bemutatja az első olyan elektromos autóját, amelyben már nem lítium-, hanem nátriumalapú akkumulátor tárolja az energiát. JAC Yiwei már 2024. első hónapjában megérkezhet.
Bár energiasűrűségben a nátrium-alapú akkumulátor elmarad a hagyományosnak mondható lítiumion akkumulátoroktól, az előállításuk jóval környezetbarátabb. Ez a típusú energiatároló nem csak olcsóbban gyártható, hanem az alapjául szolgáló nyersanyagok is jóval nagyobb mennyiségben állnak rendelkezésre. Mindemellett az akkumulátorok számára kritikus, alacsony hőmérsékletet is jobban elviselik, mint a lítium-alapú akkuk.
Úgy látszik, a klímaterroristák nem túl okosak
Bristolban egy különösen buzgó klímaaktivista elektromos autót rongált meg végtelen felháborodásában. Az autó egyetlen bűne az volt, hogy szabadidőautóként néz ki, és ez már elég volt ahhoz, hogy leeresszék a kerekeit. A Tesla tulajdonosának kutyasétáltatás közben tűnt fel, hogy laposak a gumijai, majd kisvártatva a tettes által hátrahagyott cédulát is megtalálta a szélvédőn. Ezen nagyjából az állt, hogy a "benzinfaló autó" kerekeit azért engedték le, mert a szabadidőautók CO2 kibocsátása miatt jön el majd a világvége.
Nem egyedi eset a gumileeresztés, de más brit autósok rosszabbul jártak, nekik festékszóróval fújtak stencilezett üzenetet az ajtajukra. A rendőrség azt javasolja, akinek bármilyen információja van a tettesekről, az ossza meg velük ezeket. Arról nem szól a ír, hogy a Tesla kamerája felvette-e az akciót, vagy sem.
(A brit SUV-ellenes mozgalom, a Tire Extinguishers egyébként komoly fogalmi zavaroktól szenved. Képekkel illusztrált aktivistatájékoztató anyaguk szerint már egy Nissan Juke vagy egy konnektoros hibrid hajtással is rendelhető, ultratakrékos Toyota RAV-4 is gonosz, leeresztendő kerekű SUV, ugyanakkor a szigetországban gyártott, a londoni forgalomban sem ritka Rolls-Royce Phantom a maga 12 hengeres benzinmotorjával, csaknem hatméteres hosszával, 26 mázsájával nem számít machina non gratának a fejükben.)
Rengeteg pénzt veszthetnek a spanyolok, ha nem húznak bele a bicikliút-építésbe
Spanyolországban, úgy látszik, döcögősebben megy az új kerékpársávok felfestése, mint nálunk. Olyannyira, hogyha nem pörgetik fel alaposan a gyalogosövezetek, alacsony károsanyag-kibocsátású zónák és kerékpárutak kialakítását, akkor jelentős mennyiségű, korábban megkapott EU-s támogatást kell visszafizetniük.
Az EU 2021-ben fizetett komoly támogatást a tagállamoknak az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodáshoz és a fenntartható növekedéshez. Azóta ugyan több millió eurót fordítottak a zöld mobilitásra, de sok helyen lassan hajtják végre a fenntartható fejlesztéseket. Idén felülvizsgálják a zöld projektek állapotát, és ahol év végéig nem fejeződik be az ígért munkálatok legalább negyede, az érintett települések kénytelenek lesznek visszafizetni a támogatás összegét. Ami nem kevés, 2021 és 2022 között mintegy 1,5 milliárd eurót osztottak szét az önkormányzatok zöld mobilitási programjainak támogatására.
Ezek között gyalogosbarát övezetek kialakítása, kerékpárutak bővítése, elektromos buszok beszerzése és kerékpárkölcsönzők létesítése is megtalálható, de az elektromosautóra váltást is támogatták. Azonban az autómentes politika nem mindenhol van az emberek kedvére, így a politikusoknak komoly fejtörést okozhat, hogy érdemes-e ezeket az intézkedéseket a saját népszerűségük rovására véghezvinni.