A túl lassan csökkenő számú balesettől a karácsonyfa szállításáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A németországi baleseti statisztikák aggasztják a szakértőket

Amint azt a statisztikák ismételten bizonyítják, a balesetek mintegy 90 százalékáért az ember a felelős. Annak érdekében, hogy bizonyos mértékig kompenzálja az emberi hiányosságokat és a helytelen viselkedést a gépjármű volánja mögött, az autóipar évek óta egyre inkább a vezetőtámogató rendszerekre támaszkodik, amelyek képesek a kritikus közlekedési helyzetek korai felismerésére, a veszélyekre való figyelmeztetésre, és szükség esetén aktívan beavatkoznak a helyzetbe.

A DEKRA szakértői szervezet idén is közzétette jelentését, melyből kiderül, hogy a közúti halálesetek számának alakulása Németországban elmarad a kitűzött céloktól. A Nemzeti Közúti Biztonsági Program 2021-hez képest 2030-ig 40 százalékkal kívánja csökkenteni a halálos balesetek számát, de a jelenlegi, 2023-ra vonatkozó előrejelzés azt mutatja, hogy Németország nem áll jó úton a cél elérése felé.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal jelenleg azzal számol, hogy 2023-ban összesen mintegy 2750 halálos áldozatot követel a közúti közlekedés Németországban. A 2030-ra vonatkozó célkitűzés alapján azonban ennek a számnak már 2300 alatt kellene lennie. „A jelenlegi számok világosan mutatják, hogy minden érintett félnek fokoznia kell a közúti közlekedésbiztonság javítására irányuló erőfeszítéseit, ha nem akarunk elmaradni a Németországban kitűzött céltól” – kommentálja Jann Fehlauer, a DEKRA Automobil GmbH ügyvezető igazgatója.

Uniós szinten a cél még ambiciózusabb: itt a cél az, hogy a halálos balesetek száma 2030-ra a 2020-as szinthez képest a felére csökkenjen. „A németországi adatok az EU-ban jóval több mint tíz százalékot tesznek ki – így a németországi fejlesztések az uniós célok eléréséhez vezető út alapvető építőkövei is” – mondja Fehlauer.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

A DEKRA szakértője egy kiindulópontot tart különösen fontosnak ahhoz, hogy 2030-ra Németországban ne legyen több, mint 1500 halálos áldozat 2030-ig – nevezetesen az emberek viselkedésének befolyásolását. „A járműtechnológia és az infrastruktúra fontos cselekvési területek, amelyeken már sokat tettünk és még sokat lehet elérni. Az ezeken a területeken hozott intézkedések azonban inkább közép- és hosszú távon fejtenek ki hatást” – mondja Fehlauer. „Időbe telik például, amíg az asszisztens rendszerek és az automatizált vezetési funkciók széles körben elterjednek. Ugyanez vonatkozik az infrastruktúrában bekövetkező változásokra is. Számunkra egyértelmű, hogy a 2030-ra kitűzött célokat nem lehet csak ilyen intézkedésekkel elérni.”

Fehlauer ezért azt javasolja, hogy a Nemzeti Közúti Biztonsági Program végrehajtása során rövid távon az emberi tényezőre összpontosítsanak. „Különösen a veszélyeztetett úthasználókra, például a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az e-robogókra kell nagyobb figyelmet fordítani. Számuk ugyanis a mindannyiunk által kívánt mobilitási változás következtében növekszik – ami a balesetekre nézve is következményekkel jár.” Az emberi viselkedésre vonatkozó közlekedésbiztonsági intézkedéseknek ezért kifejezetten a gyalogosokkal és kerékpárosokkal történő balesetek megelőzésére kell irányulniuk.

Felmérés szerint a legtöbb közúti erőszakos incidensért egy adott típusú sofőr a felelős

Az ausztrálok körében végzett új felmérés szerint a férfi sofőrök körében elterjedt a közúti agresszív viselkedés általános növekedése az utakon. A Drive magazin cikke szerint a Budget Direct biztosítótársaság 825, 18 év feletti ausztrál állampolgárt kért meg arra, hogy osszák meg a közúti dühöngéssel kapcsolatos tapasztalataikat, majd a válaszokat összehasonlította egy 2021-ben végzett hasonló felmérés eredményeivel.

A felmérés szerint 2020 óta 18 százalékkal nőtt azoknak a közlekedőknek a száma, akiket szóbeli sértegetés ért az utakon, a válaszadók 83 százaléka mondta, hogy már kiabáltak, szidalmazták vagy durva gesztusokat kaptak más közlekedők részéről.

A férfi járművezetők felülreprezentáltak az adatokban: a 2021-es 38 százalékról 2023-ra 48 százalékra nőtt a férfiak aránya, akik az elmúlt 12 hónapban közúti erőszakos incidensben érintettek voltak. A megkérdezett férfi járművezetők 51 százaléka vallotta be, hogy kiabált, káromkodott vagy durva gesztusokat tett egy másik járművezetővel szemben, ami a 2021-es 40 százalékos arányról emelkedett.

A tanulmány szerint a 25-34 éves járművezetők volt az a korcsoport, amelyik a legnagyobb arányban tapasztalta – vagy követte el – a közúti haragos incidenseket.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Aggasztó, hogy 2021-ről 2023-ra megduplázódott azoknak a járművezetőknek a száma is, akik bevallották, hogy szándékosan bántottak vagy fenyegettek meg egy másik közlekedőt.

A felmérés arról is megkérdezte a válaszadókat, hogy melyik autótípusok a leggyakoribb szereplői a közúti dühkitöréseknek, és a megkérdezettek 49 százaléka a Holden-tulajdonosokat jelölte meg a legagresszívabb sofőrként az utakon. (A Holden gyakorlatilag az ausztrál Opel.) Ezt követték a BMW, a Ford és a Mercedes-Benz sofőrjei, míg a Kia sofőrjeit ritkábban azonosították agresszívként, a válaszadók mindössze három százaléka nevezte meg a koreai autómárkát, amikor a közúti őrjöngés elkövetőit azonosította.

A válaszadók szerint a közúti dühkitörések többségét más járművezetők veszélyes viselkedése váltotta ki, 41 százalékuk pedig azt mondta, hogy visszatartaná őket a közúti dühkitörés elkövetésétől, ha a másik autó L-rendszámtáblát viselne, vagyis látszana, hogy tanulóvezető, nem gyakorlott sofőr.

Az ausztrál magazin egy listát is közzétesz a közúti agresszió kezelésére vonatkozó tippekként:

  • Ne vágjon vissza.
  • Maradjon udvarias és udvarias, még akkor is, ha mások nem azok.
  • Ha a másik sofőr ön előtt van, lassítson, hogy növelje a járművei közötti távolságot.
  • Ha követik Önt, tartsa egyenletes sebességét, vagy húzódjon félre, hogy elengedje őket.
  • Ne szálljon ki a járműből!
  • Ha zaklatják és követik, ne menjen haza. Menjen a legközelebbi rendőrőrsre.

Hogyan vigyünk haza ügyesen/szabályosan a karácsonyfát

Az Autószektor összeszedte a legfontosabb tudnivalókat a karácsonyfa autós hazaszállításáról; van köztük hasznos is:

  • ne befolyásolja a jármű stabilitását,
  • egy hirtelen manővernél se essen le a tetőről vagy ne boruljon a nyakunkba,
  • ne korlátozza a kilátást az autóból,
  • ne takarja el a rendszámot, a féklámpákat meg pláne,
  • ne karcolja össze az üléseket

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Mi hozzátesszük, hogy érdemes ponyvával, papírral, rossz ágyneművel kibélelni a területet az utastérben, ahol szállítjuk, különben a kárpitból még jövő májusban is az ide-oda pattogó tűleveleket húzkodhatjuk vagy dörgölhetjük rajta a gyantafoltokat.

Vannak szabályok is, melyeket be KELL tartani. Például a KRESZ szerint a tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra is maximum 40-40 centimétert nyúlhat túl az autón, oldalirányban pedig nem nyúlhat túl a járművön.

Továbbiak a cikkben.

Képek: Autószektor, DEKRA, Drive

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ