Mit lehet kezdeni az elhagyatott autókkal?

A paneltelepen, ahol lakom, rengeteg az elhagyatott, évek óta mozdulatlan, rendszám nélküli autó. Valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel az észrevétellel. Mindez rendszeresen szül vitát a szomszédságban, éppen ezért tartom fontosnak, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba. Kezdjük először a szabályokkal, aztán jöhet a többi, inkább emberi részlet. Az illusztrációnak használt fényképeket egy nagyjából 10 perces séta során készítettem, mindegyiket itt, a lakóhelyem közvetlen közelében. 

elhagyatott kisbusz

A szabályozás alapján az elhagyatottan álló autókat a közterület-felügyeletnél lehet bejelenteni. Hogy mi következik ez után, attól függ, hogy az adott autó rendelkezik-e rendszámmal. Az egyszerűbb eset, ha megvan rajta a két kis táblácska: ebben az esetben szinte semmit sem lehet tenni, ilyenkor a hatóságok szemében szabályosan foglalja az adott parkolóhelyet a jármű, már persze ha ez a forgalmat nem akadályozza. 

Az érdekesebb eset, ha az adott járművön nincs rendszám, ebben az esetben ugyanis csak korlátozottan lehet azt közterületen tárolni.

A jogszabály a következőképp rendelkezik: "(3)361 Azt a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt, főútvonalon tilos, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb 10 napig szabad tárolni. Az úton e rendelkezések megszegésével tárolt járművet a rendőrség, a közterület-felügyelet, a közút kezelője – a tulajdonos költségére – eltávolíthatja." Ezt azonban az illetékes hatóság aligha fogja magától megtenni, ezért ha egy ilyen autó zavar téged, akkor azt be kell jelenteni. Ezt követően a közteresek ki fognak jönni a helyszínre, meg fogják vizsgálni a helyzetet, és amennyiben a bejelentés tartalma valós, értesítést fognak elhelyezni az autón annak elszállításával kapcsolatban. Ha erre senki sem reagál 30 napon belül, a határidő lejártával jön a tréler, az autó pedig eltűnik. Érdekesség azonban, hogy a jogszabály a tárolás pontos fogalmát nem határozza meg, ám a tapasztalatok alapján ez arra vonatkozik, amikor egy autót a "várakozás" fogalmán túlmenően hagynak magára.

elhagyatott kisbusz kereke

Az élet azonban nem mindig ilyen egyszerű. Személy szerint azon az állásponton vagyok, hogy először megéri informális utakon is elindulni. Akadhatnak ugyanis olyan kivételes helyzetek, amikor a jármű tulajdonosának indokoltan adhat a lakóközösség az említett 10+30 napnál több időt. Félreértés ne essék, a közterületet kisajátítani, elvenni a parkolóhelyet másoktól, illetve rontani a környék esztétikáját semmiképp sem védhető, így azok az autók, amelyeket valaki bontás helyett egyszerűen lerakott valahol a saját lakóhelyétől távol, tűnjenek is el mielőbb.

Ha azonban tudod, hogy kié az autó és el is tudod érni az illetőt, akkor nem árt először az ő álláspontját is megismerni.

Megeshet, hogy az illető nincs tisztában a szabályozással, és az információ birtokában magától is megszüntetné a szabálytalan helyzetet, illetve az is lehet, hogy csak ideiglenes megoldásként tárolja ott az autót, és meg lehet vele egyezni egy kompromisszumos, mindenkinek megfelelő megoldásról. Volt már hasonló helyzet a környékünkön: egy idős úr jelentette be egy fiatal lakó öreg Honda Civicjét, ami valóban rendszám nélkül állt a parkolóban. Ám én azért sem problémáztam a dolgon, mert láttam, hogy az autóval napi szinten foglalkoznak, ráadásul nem bontják, hanem javítják. Ennek ellenére a bejelentést néhány hét után a már említett úr megtette, viszont mivel a srácok az értesítőt megtalálták, nem a hatóság szállíttatta el az autót. Végül jelentős újratervezéssel és extra költségekkel, de máshol folytatták a külföldről érkezett Honda megmentését, forgalomba helyezését. Az autó most is rendszeresen pihen ugyanabban a parkolóban, immár szabályosan.

elhagyatott Lanos

Persze, mindannyian tudjuk, hogy a hondás csapat esete a kivételes helyzet, és hogy a fent látható Daewoo valószínűleg nem a szigorított műszakijára készül. Saját udvarral nem rendelkező autórajongóként azonban számomra az is nyilvánvaló, hogy nem mindig lehet megoldani egy-egy rendszám nélküli jármű ideiglenes, de 10 napnál hosszabb tárolását. Ilyen esetben lehet közterület használati engedélyt kérni, ezt viszont nem minden esetben fogod megkapni, vagy akár egy haverod magánterületén is kikunyerálhatsz vagy bérelhetsz egy parkolóhelyet. Ha ezen az úton zsákutcába futsz, akkor azt javaslom, tegyél meg mindent annak érdekében, hogy senkit se zavarjon az autód, tehát olyan helyen állj vele, ahol nem okoz parkolóhely-hiányt esténként, hagyj rajta elérhetőséget, hogy akit mégis zavar, az ne a köztereseket hívja először, illetve nemes egyszerűséggel takard le autóponyvával, hogy esztétikum terén se rontsa a környék látképét. Fontos tisztázni azonban, hogy ez a nem szabályos, de másokat nem zavaró megoldás azokra vonatkozik, akik valóban nem hónapokra, évekre, örökre kívánják magára hagyni az adott járművet. 

Ha te egy egész flottányi autót szeretnél így szétszórni a városban az örökkévalóságig, akkor inkább azon gondolkozz el, hogy rendben van-e amire készülsz! Főleg hogy jó eséllyel ezeknek az autóknak a későbbi elszállítási és tárolási költsége is vissza fog találni hozzád, hiszen a közterület-felügyelet ezt nem ingyen végzi, az autó pedig rengeteg egyéni azonosítójellel rendelkezik a rendszámon kívül is.

Letakart autó

A közterület ugyanis, bármilyen meglepő, nem a tiéd, nem is az enyém és nem is Józsi Bácsié a szomszédból. A közterület egyszerre mindenkié és senkié, a parkolóhelyeket pedig nem szemét tárolására, hanem a működőképes, használatban lévő autók szabályos várakozásának biztosítására festették fel. A társadalom már csak olyan, hogy alapvetően mindig annak van igaza, aki a jogszabályok mentén jár el, tehát hiába érzed elfogadhatónak, hogy a jobb esetben félkész, rosszabb esetben roncs járművedet a szabályozás nyújtotta lehetőségnél több ideig a panel melletti parkolóban tartod, erre csak a környező lakók jóindulatának kimerüléséig van lehetőséged. 

Mint minden kérdéskörben, itt is azt vallom, hogy legyünk körültekintők, figyeljünk egymásra, és legfőképpen igyekezzünk nem zavarni a körülöttünk élőket, akár jogszerűen, akár szabálytalanul használunk egy közterületet. Ha pedig ezzel már elkéstünk, a vitás helyzet pedig már kialakult, akkor igyekezzünk egyenesen, őszintén és a lehető legtöbb jóindulattal egy mindenki számára elfogadható kompromisszumra jutni, a szabálytalanság mihamarabbi megszüntetésével. Mindannyiunk közös érdeke, hogy ne egy roncstelepen éljünk, illetve hogy emiatt ne kelljen folyamatosan háborúznia az egész szomszédságnak.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ