Téli gumi, e-roller, drágább balesetek villanyautókkal - heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Legyünk praktikusak rögtön az összefoglaló legelején. A legnagyobb német autóklub, az ADAC összefoglalót ad a téli gumiabroncs-használati kötelezettségről. Németországban ilyen egyébként nincs, ehelyett a következők érvényesek: ha az útviszonyok téliesek, például fekete jég, csúszós hó, latyak vagy csúszós fagy, csak téli gumiabroncsokkal szabad közlekedni. De nincs egységes európai szabályozás, ezért utazás előtt mindig tájékozódni kell – a tranzitországokat is megvizsgálva.

Ausztriában a németországihoz hasonló szabályozás érvényes: téli útviszonyok esetén november 1-től április 15-ig téli gumiabroncsot vagy – a jelzésektől függően – hóláncot kell felszerelni. Aki nem tartja be, annak sok pénzt kell fizetnie – szélsőséges esetben akár 5000 eurós bírság is kiszabható. Olaszországban a dolgok már bonyolultabbak. Az egész országban nincsenek egységes előírások, mert minden tartomány maga döntheti el, hogyan kezeli a téli gumiabroncsok kötelező használatát. Az előírásokat az adott utakon táblákkal jelzik. Dél-Tirolban a téli gumiabroncsok kötelezőek a gépjárművek számára Bolzano város területén, valamint az A22-es Brenner autópályán Affi felé november 15-től április 15-ig, az időjárástól függetlenül. A többi dél-tiroli úton csak helyzeti kötelezettség van érvényben téli útviszonyok esetén. Az ADAC jogászai egyértelműen azt tanácsolják: mielőtt Olaszországba utazik, tájékozódjon a helyi előírásokról. Franciaországban a téli gumiabroncsok november 1. és március 31. között állandóan kötelezőek – de csak a hegyvidéki régiókban. A téli gumiabroncsok rövid időn belül más régiókban is kötelezővé tehetőek a táblák által. Aki téli felszerelés nélkül közlekedik, 135 eurós bírságra számíthat. Ezen kívül a továbbutazást is megtilthatják. Svájcban sincs általános téli gumiabroncs-kötelezettség. Azonban itt is kiszabhatók bírságok, ha a közlekedést akadályozzák a nem megfelelő gumiabroncsok miatt. Ha téli körülmények között nyári gumiabroncsokkal történik baleset, fennáll az egyetemleges felelősség kockázata. A hóláncot külön táblákkal lehet kötelezővé tenni.

Ezt már mi tesszük hozzá, Magyarországon semmilyen kötelezettség nem vonatkozik a téli cserére, mi mégis erősen javasoljuk azok használatát az ökölszabály szerint: amikor tartósan 7 Celsius-fok alá esik a hőmérséklet, cserélj télire!

Elektoautos Weniger Unfaelle Teure Reparatur Bild

Érdekes megvilágításban tárgyalja a villanyautós témát a német Zeit Online: az e-autók baleseti sérülése drágább, mint a belső égésű autóké. A Német Biztosítók Szövetsége (GDV) szerint ugyanis egy villanyautóval okozott baleset átlagosan 30-35 százalékkal kerül többe, mint egy belső égésű motorral hajtott járművel. A GDV 37 elektromos autó és hasonló, belső égésű motorral hajtott modellpárt hasonlított össze.

Christoph Lauterwasser, az Allianz Technológiai Központjának ügyvezető igazgatója szerint a magasabb javítási költségeknek több oka is van. Egyrészt az akkumulátorok sérülése drága. Másodszor: sokszor nagy a bizonytalanság a szervizben a sérült elektromos autók kezelésével kapcsolatban. Emiatt néha hosszú ideig tárolják őket, vagy nem feltétlenül indokolt extra óvintézkedések (pl. kábelátvágások) miatt lesznek végül totálkárosak – mondta. Emellett a műhelyekben hosszú állásidők és magas óradíjak jellemzők a villanyautók javítására, ami növeli a költségeket.

A ritkább károk miatt a magasabb javítási költségek egy részét a teljeskörű biztosítási ágazatban – azaz a saját maga által okozott károk esetében – kompenzálják. A tanulmány szerint a károk 15-20 százalékkal ritkábban fordulnak elő, mint a hasonló, belső égésű autók esetében.

Eauto Lerobbant

Nagy-Britanniában is forró a hangulat az elektromos rollerek körül. A The Guardian cikke kormányzati adatokra hivatkozva írja, hogy 2022-ben Nagy-Britanniában 1402 e-rollerrel történt ütközés és 12 haláleset volt ennek következtében. Ezekben többségében a rolleresek voltak hibásak.

Korábban a „közlekedés jövőjének tartott” e-rollerek ma már arról ismertek, hogy ellepik a járdákat, vezetőik egy nem kis része pedig antiszociális viselkedést tanúsít a forgalomban. A National Accident Helpline által végzett felmérés szerint a britek 60 százaléka szerint ki kellene tiltani ezeket a járműveket közutakról. Ehelyett egyes feltételezések szerint a jövő hónapban új járműosztályba sorolják ezeket, mely valahol az autó és az e-bicikli között helyezkedik el. Ez pedig azt jelenti, hogy jogosítványra, biztosításra és adóra lesz szükség ahhoz, hogy az utakon közlekedhessenek velük.

A múlt hónapban Párizs búcsút intett be a bérelt elektromos rollereknek, Brüsszel várhatóan januárban 20 000-ről 8000-re csökkenti a városban bérelhető járművek számát. Négy év folyamatos növekedés után idén tavasszal először csökkent az e-rollert használók száma Európában, mégpedig 10 százalékkal.

Elektoautos Weniger Unfaelle Teure Reparatur Bild

fotó: ADAC/Nirian, Gotrax/Unsplash, Julian Stratenschulte/dpa

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés körforgalom Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám matrica közlekedésbiztonság Frankfurt autópálya tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 kerékpár tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK szabálytalanság Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország németország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa baleset autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés kerékpáros Európa balesetmegelőzés sebességkorlátozás autómatrica balesetveszély hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség biztonsági öv Forma-1 mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride légzsák Lada felnikupak LED világítás mikromobilitás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet felni szabály várakozás sebességhatár tuning e-roller téli gumi zacskó útépítés zebra 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás biztonság Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália fenntartható mobilitás elektromos jármű heti összefoglaló Egyesült Királyság gyerekek biciklis

Legutóbbi bejegyzések

Archívum