Jövőre már nem szabad elakadásjelző háromszöget kitenni meghibásodott autók elé/mögé/rá/köré Spanyolországban a gyorsforgalmi utakon. Mind a helyi, mint a KÜLFÖLDI autósoknak narancssárga tetővillogót kell majd helyette a járművükben tartaniuk vész esetére.
A január közepi bejelentéskor a spanyol Közlekedési Főigazgatóság (DGT) honlapján részletesen elmagyarázta, hogy pontosan milyen típusú, V-16-os, sárga vagy narancssárga fényt kibocsátó kis jelzőfények felelnek meg az új szabályozásnak. Ennek a kis fénydoboznak nagy intenzitású, 360°-os fényt kell tudni szakaszosan kibocsátani, és folyamatosan legalább 30 percig. A lámpa nem csak világít, hanem hívja is a műszaki mentést.
A DGT weboldalán közzétett információk szerint az új eszköznek számos előnye van:
- Jobb láthatóság: a villogó fénye akár 1 kilométerről is látható, még ködös időben is.
- Gyorsabb segítség: A V-16 beépített GPS-szel rendelkezik, mely automatikusan továbbítja a jármű pozícióját a DGT-nek, így gyorsabbá téve a mentőegységek kiérkezését.
- Biztonságosabb használat: A villogó a jármű tetejére helyezhető, így a sofőrnek nem kell kiszállnia az autópályára a háromszög elhelyezéséhez, ami sokszor veszélyes manőver.
Ez utóbbi egyébként az új szabály legfőbb indoklása: a spanyol hatóságok úgy találták, hogy a klasszikus mentőmellényes kiszállás, háromszöggel az út mellett baktatás veszélyesebb, mint a kocsiban maradás és a tetővillogó illetve riasztó azonnali kihelyezéses. Ezzel az ország közlekedésbiztonságért felelő szervezeti látványosan szakítottak az Európában általánosan elfogadott kánonnal, miszerint autópályán elakadva az utasoknak mielőbb el kell hagyniuk az autót és a pályatesten, vagyis a korláton kívül kell tartózkodniuk.
A DGT becslései szerint a V-16 beszerzési költsége 40-50 euró között mozog, ami mai árfolyamon 16-20 ezer forint. Ennél drágább lesz 2026-tól a villogó hiánya: 80-200 eurós (32-81 ezer forintos) bírságot vonhat maga után. Még azt is meghatározták, ha nincs szolgálatban a V-16, akkor a kesztyűtartóban kell tárolni.
Az új szabály ismét rámutat, mennyire szükség lenne az egységes külső határral rendelkező, elvileg nyitott közlekedésű EU-ban végre egységesen szabályozni a közlekedést is. Járművezetői aggyal felfoghatatlan, hogy a politikailag, gazdaságilag már nem is létező határokon átgurulva hol az üvegtörő kalapács, hol a poroltó, hol egy ilyen rádiós villogó, hol az ilyen vagy olyan számú, színű kukásmellény válik hirtelen kötelező tartozékká az autóban.