Egy veteránautó-hirdetéseket gyűjtő csoportban találtam egy posztot a fenti képpel: valaki egy darab érdekes alakú lemezt és néhány papírt hirdet 2000 euróért, ami közel 800 ezer forintnak felel meg. Még meglepőbb lehet az avatatlan szemeknek a hirdetés címe, elvileg ugyanis ez egy "teljes szettnyi 1979-es Golf GTI". Első ránézésre viccnek is tűnhet a kép, pedig nem április elsején töltötték fel a hirdetést: a szett arra való, hogy bármilyen, mezei Golf I példányt egy ritka, eredeti GTI-vé alakíthasson egy merész vállalkozó. Ezen Golfok korai évjáratain ugyanis a jobb első toronyban található az alvázszám, ami könnyedén vezethet visszaélésekhez.
Persze, egy eredeti GTI-nek rengeteg egyéb jellemzője is van, ám ezek mind-mind pótolhatók törött vagy erősen korrodált, ezért bontásra szánt példányokról. Amennyiben az alvázszám "tiszta", a papírok pedig "stimmelnek", csak egy kiváló lakatos és a vizsgasoron rengeteg szerencse kell, hogy valami csoda folytán új karosszériát kapjon az alvázszám. Mindez azonban egyértelmű csalás, jelentős az értékkülönbség egy valódi, illetve egy utólag átépített GTI között, ráadásul az sem kizárt, hogy akár több tulajdonosváltással később derüljön ki a turpisság, amikor az évek múlásával elkezdi kimutatni a foga fehérjét a lakatosmunka az utólag odahegesztett torony környékén.
Persze, arra is akad esély, hogy a hirdetés maga kamu, ám sajnos láttunk már ennél csúnyábbat is az autók és a közlekedés világában. Egy biztos: minden határon túlmenően óvatosnak kell lenni, ha értékes, ritka, különleges autót vásárolnál. Jól látszik a fenti motortérfotóból is, hogy rengeteg különbség akad egy GTI és egy nem GTI modell között. Ezáltal nem csak az alvázszám környékéből derülhet ki, ha valaki korábban visszaélt a hivatalos, egyedi azonosító jellel (ami egyébként bűncselekmény, 1-5 évig terjedő szabadságvesztés jár érte). A teljes bejegyzés, amelynek nyomán ez a poszt született, alább látható.