Az Amszterdamban kétévente megrendezett Intertraffic expó a közúti közlekedést szervező, szabályozó, ellenőrző cégek, intézmények szakmai rendezvénye. Az idén a 112 ezer négyzetméteres RAI rendezvényközpontot szinte teljesen kitöltötték a kiállítók - a Traffixon tematikus anyagokban számolunk be arról, hogy pontosan mivel is. Ebben a cikkben azt mutatjuk meg, hogyan figyelnek meg minket jártunkban-keltünkben sok helyen már ma is, a jövőben pedig valószínűleg majd mindenhol, ha ilyen ütemben halad a kamerák, az AI-alapú kiértékelő rendszerek és más eszközök fejlesztése és telepítése. Itt van például rögtön két variáció gyönyörű, tiszteletet parancsoló kombinált közúti megfigyelő-, adatgyűjtő- és továbbítóállomásra:
A kamerák már nem csak a gyorshajtást vagy a piroson áthajtást látják: az AI-alapú képfeldolgozással a biztonsági öv vagy a bukósisak hiánya, a mobilozás is beazonosítható. Az olasz Vigilate-t csak 2016-ban alapították, de már ilyen szép nagy megfigyelőállomást fejlesztett:
A kamerás megfigyelés és AI képfeldolgozás egyik hasznos lehetősége a zebráknál a lassabb közlekedők felismerése és a zöld lámpa mindenkori valós átkelési időigényhez igazítása:
Az egyetlen magyar stand, amit találtunk, mit tesz Isten, pont a sebességméréssel, többsávos utak figyelésére alkalmas azonosító- és mérőrendszert fejlesztő (egyébként orvosi műszerekkel és mindenféle felderítő-, megfigyelőrendszerekkel is foglalkozó) Medirlab installációja volt:
Ez a kiállító nem kamerával, hanem aszfaltba épített szenzorokkal figyeli a felette elhaladó járművek sebességét, hogy azután szép grafikont rajzolhasson az adatokból az útüzemeltetőnek:
Érdekes, mobil, gyorsan és roncsolásmentesen telepíthető, bár kissé elavultnak ható rendszer a forgalmi adatokat az úton keresztbe fektetett gumicsövekben létrejövő lökéshullámok érzékelése alapján gyűjtő rendszer:
A legmenőbb nem kameralapú megfigyelőeszköz talán az aszfaltba épített szenzorok felett elhaladó járművek elektromágneses "ujjlenyomatát" legeneráló, a járművek egyedi azonosításra is képes rendszer. A mért adatok kameraképekkel is összeköthetők, persze, ha szükséges, a GDPR-kívánalmaknak megfelelően egyirányú titkosítással anonimizálhatók is.
A drónfelhozatal is erős volt az Intertrafficon. A levegőből figyelő, a járművezetők számára alig észrevehető robotrepülőket a magyar rendőrség is használja néha, sajnos gyakran csak világvégi, indokolatlan STOP-táblák előtti megállási kötelezettség elmulasztásának szankcionálására.
Az egyik legpraktikusabb drón a közlekedési, helyszínelési, katasztrófaelhárítási feladatokra talán a svájci Fotokite különleges, kábeles energiaellátású és képtovábbítású gépe. A gurulós kofferből felemelkedő kis multikopter napokon át képes akár 45 méter magasan az égen maradni, a képrögzítés és feldolgozás pedig a földön maradó egységben történik:
Az NX Go az Intertrafficon megjelent számtalan adatvarázsló cég egyike. Specialitásuk akár összetett kamerarendszerek képanyagának feldolgozása, forgalomtervezéshez, -szervezéshez felhasználható adatállományokká alakítása.
Az Intertrafficon belül szinte önálló szakmai fóruma alakult ki a parkolási rendszerek üzemeltetésére specializálódott szolgáltatóknak, fejlesztőknek. A rendszámfelismerő, automatikus kapunyitó rendszerek olyan részterülete a parkolási üzletágnak, amelyet akár még szeretni is lehet hétköznapi közlekedőként:
Kevesebb rajongással viseltethet viszont az egyszeri autós azok iránt a cégek iránt, amelyek a közterületi parkolási büntetésekre szakosodtak. Ilyen az autóra, sőt: robogóra szerelt, komplikált kamerarendszer fejlesztője, melynek terméke képes a kétkezi parkolóőri munka kihagyásával közvetlenül intézni a bírságolást, ha a bejárt területen jogosulatlan parkoló járművet észlel. Persze rendszám alapján parkolási nemfizetésért cetlizés nélkül csak ott lehet büntetni, ahol ennek adottak a jogszabályi feltételei. Hollandiában adottak, mert a bliccelő parkolókat figyelő kamerás Zoéval később az utcán is találkozunk, Amszterdam agglomerációjában:
A közlekedőket nem bünteni, hanem védeni hivatott ez a látványos szenzorrendszer, amely a felfestések megfelelő fényvisszaverő képességét vizsgálja, hogy az útkezelő lássa, hol van szükség a megkopott festés frissítésére:
Hasonló célt szolgál egy svájci cég gyönyörű, masszív, az öröklétnek fejlesztett kézi műszere, amellyel a közlekedési táblák megfelelő fényvisszaverő képessége, ha tetszik: láthatósága ellenőrizhető:
A forgalomfigyelést végző, a járműveket, közlekedőket felismerő, mozgásukat elemző AI-alapú rendszerek bemutatására a legszellemesebb módszert egy brit cég standján láttuk, ahol egy forgalomfigyelő kamera az elé állított tabletre érkező élő forgalmi képből generálta le Coventry egyik utcájának számszerűsített, élő forgalmi eseményeit:
A kiállító sajnos nem tudta megmondani, hogy a kameraképet feldolgozó számítógép kapacitásának hány százalékát eszi meg a GDPR szellemiségének megfelelő folyamatos, real time blurözés, de videós rendszámkitakarós szenvedéseink tapasztalatával a hátunk mögött mély meghajlással tisztelgünk az arcokat, azonosítókat élőben elmosó mesterséges intelligencia képességei előtt! És hát addig örüljünk, amíg ki vannak takarva ezek az adatok, mert ha egyszer tényleg mindenhol, mindenkit, mindig megfigyel majd közlekedés közben a Nagy Testvér, a magyar rögvalóságban alighanem nem is keres többé másra, mint bírságra mindenki, aki csak közlekedik.