Havi ötezer forint, és nem kapsz többé csekkeket a gyorshajtások után - érdekel?

Egy birtokunkba került rendőrségi jelentés szerint tízezres nagyságrendben közlekednek az ország útjain olyan autók, amelyeket élelmes "vállalkozók" gyakorlatilag mentesítettek a közigazgatási bírságok, vagy akár az autópályadíjak befizetése alól. Úgy tűnik, komplett szolgáltatási szektor épült ki arra, hogy aki szeretne megfoghatatlan, utolérhetetlen fantomként száguldozni, alig havi párezer forintos díjért megválthassa a gyorshajtásokat, piros lámpán áthajtásokat, matrica-díjakat.

A módszer nagyon egyszerű: papíron el kell adnunk az autónkat egy "dobós cég"-nek. Ezek a vállalkozások jellemzően egy utolérhetetlen hajléktalan nevén vannak valami kamu címre bejelentve, így soha semmilyen postai küldeménnyel nem lehet megtalálni őket. Az eladással egyidejűleg készül egy dátum nélküli másik adásvételi szerződés is, amellyel az eladó bármikor visszaveheti autóját, valamint egy kölcsönadási szerződés, amely birtokában a kocsit továbbra is jogszerűen használhatja, vezetheti ez a korábbi és jövőbeli valódi tulajdonos. És persze kell fizetni valamennyit a szolgáltatásért: tudomásunk szerint csupán pár ezer forintot havonta.

A hatályos szabályozás szerint az objektív felelősség alapján kiszabott közigazgatási bírságok valamint a matrica nélküli autópálya-használati pótdíjak nem a járműhöz, hanem az üzembentartóhoz illetve tulajdonoshoz kötődnek. Ha ez a személy (illetve cég) elérhetetlen, a bírság behajthatatlan, a kocsit ténylegesen vezető ember pedig, ha csak el nem kapják egy megállításos akcióban, sosem lát többé semmilyen csekket, akármilyen gyorsan is tép át a VÉDA-kapukon, akárhányszor hajt fel a sztrádára. De még ha meg is állítják, akkor is csak az aktuális, egy darab bírságot kell befizetnie.

Veda

A VÉDA-kapuk alatt szabadon, következmények nélkül száguldozhatnak, akiknek egy hajléktalan birtokában lévő cég nevén van a kocsijuk. És pontosan ezt is teszik!

A dobós cégeket a biztonság kedvéért a vállalkozók időről időre, nagyjából évente eldobják (innen a név), pontosabban lecserélik; országosan több száz jellegzetes nevű fantomcég passzolgatja egymásnak ezeket a megbüntethetetlen autókat. Ezt könnyen megtehetik, hiszen az átíratás egyik autókereskedő cég nevéről a másikéra illetékmentes. Mivel ezek a cégek nemritkán száznál is több kocsit menedzselnek, összességében tízezres nagyságrendű szabadon száguldozó kocsiról beszélünk, a behajthatatlan bírságok pedig éves szinten milliárdos tételt tesznek ki a közlekedésrendészet kalkulációi, sőt: adatai szerint

A rendőrség szerint ráadásul ezek a számok folyamatosan nőnek. Ez elég nyomasztóan hat a közlekedésbiztonságot illetően, hiszen a dobós céges autózáshoz köthető behajthatatlan bírságok aránya Budapesten már öt évvel ezelőtt is csaknem elérte az összes objektív felelősség szerinti bírságolás csaknem öt százalékát!

Ezek a kocsik egyébként nem feltétlenül, sőt: jellemzően nem drága, új prémiumautók: sok köztük a kifejezetten idős, kis értékű jármű. Így aztán nem csoda, hogy a z utolérhetetlen tulajdonosú autóval közvetlenül nem összekapcsolható sofőr hajlamos baleset okozása esetén vagy rendőri intézkedés során az elmenekülést választani. Ha legközelebb azt halljuk, neadjisten tapasztaljuk, hogy a sofőr elhagyta a baleset helyszínét egy kisebb koccanás után vagy nem állt meg a rendőr utasítására valami piti szabálysértést követően, talán könnyebben megértjük majd, mi motiválta a vezetőt a normális ésszel kockázatosnak tűnő, de egy fantomcég autóját vezető, a kocsival nem összekapcsolható személy esetén már  logikusnak látszó döntésre.

A hazai közlekedésrendészet több mint öt éve ismeri ezt a jelenséget, de mindezidáig sem a Belügyminisztériumon belül, sem más minisztériumok bevonásával nem sikerült megoldást találni a problémára, hiába említették a nyilvánvaló közlekedésbiztonsági aggályok mellett a behajthatatlan bírságokból származó, évi több milliárdos bevételkiesést is különböző fórumokon. Pedig állítólag nem is lenne olyan bonyolult az a megoldás: ha a rendszám alapján kiszabott bírságok rendezéséig az autó elidegeníthetetlenné válna, az bizonyára megremegtetné a tollat a kocsijukat hajléktalanok által birtokolt cégekre írató ügyfelek kezében. (Zárójelben megjegyezzük: az objektív felelősség visszás, a személyi szankciókat elkenő rendszerével kapcsolatban Egyesületünk által már sok éve megfogalmazott javaslat, a szabálysértő járművezető azonosításának egyszeri megtagadása után a járműre kirótt menetlevél-vezetési kötelezettség is megoldhatná ezt a problémát is.)

Úgy tudjuk, a dobós cégek törvényen kívüli autóinak ügyét jelenleg kormányszinten tárgyalja az államigazgatás. Mindannyiunk érdekében őszintén reméljük, hogy mielőbb intézkedés is születik a büntetlen száguldozás egyszerű és olcsó megváltásának lehetősége ellen. Reméljük, nem kell már sokat várni erre - a rendőrség 2018 év vége óta figyeli tehetetlenül a VÉDA-kapuk akár naponta többször is a kiszabható maximális bírságnak megfelelő tempóval átszáguldó érinthetetleneket, sőt: 2015 óta rendelkeznek bizonyító erejű adatokkal az esetenként akár százas nagyságrendű autóflottákat üzemeltető, sokmilliós behajthatatlan bírságot produkáló, szintén százas nagyságrendű darabszámban működő fantomcégek üzleti modelljéről.

Kiegészítés: a cikk megjelenése után kaptuk a kérdést; a rendőrség elvileg be nem fizetett bírság esetén hivatalból megindítja a jármű kivonását a forgalomból - hogyan működhet mégis ez a bírságelkerülő módszer? Mi is rákérdeztünk erre rendőrségi forrásoknál, de Zách Dani, aki a Telexre írta meg a sztorit, hamarabb választ kapott: mivel a kivonási folyamat átfutása legalább 2-3 hónap, a "dobós cégek" a gyakori ingyenes átíratgatással mindig elé tudnak vágni a kivonásnak. Így megy ez.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ