A Hyundai az elektromos személyautók piacán elért sikerei után elektromos kishaszonjárművet mutatott be. A nagyobb méretű elektromos teherautók vezetői is örülhetnek, nekik a BP telepít nagyobb mennyiségű, irgalmatlan teljesítményű töltőpontot Európa egyik legnagyobb kamionparkolójába. Egy furcsa, kétláncos hegyi bicikli is bekerült a heti válogatásba, amit brutális, 2,3 kW-os teljesítménye indokolt.
Zöld mobilitás
A Honda és a GM elkezdte az olcsóbb és hosszabb élettartamú hidrogén üzemanyagcellák sorozatgyártását. Svájcban kiszámolták, hogy egyelőre drágább és környezetszennyezőbb egy akkumulátoros elektromos busz, mint egy dízel, közben Anglia egyik autópályáján rendőrautókkal kellett megállítani egy fékezhetetlenné vált villanyautót.
Új adót kapnak jövőre a villanyautósok, az Apple leállította az önvezető elektromosautó projektjét, amire eddig elképesztő összegeket költöttek, Budapesten pedig megszűnik egy valóban zöld közlekedési lehetőség: a villanyrobogóbérlés.
Már a vízre is megérkezett a hidrogén-hajtás! A Yamaha bemutatta az első, H2 üzemanyaggal működő, motorcsónakokra szánt külmotorját. De nem csak vízen, szárazföldön is aktív a Yamaha, ha hidrogénről van szó. A Toyotával közösen fejlesztenek egy igazán izgalmas V8-ast, ami szintén hidrogént éget. És ha már égés: a Balatonon kiégett és elsüllyedt egy elektromos hajó. A holland rendőrség új fékpadjáról is lesz szó, amely a szabálytalan villanybicajok kiszűrésére alkalmas.
Már a mínusz 20-30 fok sem állíthatja meg az elektromos buszokat, legalábbis azokat, amelyeket kifejezetten ilyen klímára terveztek. Közben új útvonalra váltott a BKV elektromos tesztbusza, jött hír a díjnyertes elektromos Fiat 500-asról és megmutatták a Honda CR-V tüzelőanyagcellás változatát is.
Újabb európai autógyár kacsintgat a hidrogén felé, miközben Kínában épp visszaesett az elektromosautók eladása. A jövő lítiuma lehet a nátrium, ha akkumulátorgyártásról van szó, a briteknél pedig megtalálták a döcögősen haladó elektromos forradalom kerékkötőjét, aki nem más, mint Mr. Bean.
Újra lehet ingyen villanybuszozni Budapesten, Amerikában átadták az első, menet közben vezeték nélküli töltésre alkalmas 400 méteres útszakaszt és a Peugeot is beállt azok közé a gyártók közé, akik látnak fantáziát a hidrogénalapú, tiszta autózásban.
Ezen a héten az egyszerűen villanyosítható közúti szállítás, egy rettenetesen drága, az autó és a bicikli hátrányait egyesítő járgány szerepel a heti összefoglalóban, illetve kiderül, hogy nő, vagy csökken a súlyos közúti balesetek száma, ha az emberek átszoknak az autóról a tömegközlekedésre és a kerékpározásra. (Spoiler: durván nő)
Megnyílt Magyarország első hidrogénkútja, ahol ráadásul most ingyen is lehet tankolni, elindult a Budapest környéki járatokon a hidrogén tesztbusz. Közben Pécsen egy buszvezetőnek nem tetszett, hogy elektromos - szerinte tűzveszélyes - rollerrel akart valaki felszállni a buszra, Chicagóban pedig olyan hideg volt, hogy a villanyautósok egy ideig visszasírták a V8-as benzinzabáló motorokat. Miközben Amerikában megfagytak az elektromos autók, addig Afrikában az Audi behúzta a Dakar történetének első elektromos-hajtású versenyautóval elért győzelmét.
A múlt héten Vietnámból indult világhódító útjára egy cuki, elektromos városi kisautó, közben a Kia egy teljes villanyfurgon család eljövetelét lengette be, és bemutatkozott egy 3,6 milliós elektromos autó is. Igaz, Kínában kerül ennyibe. Persze nem mindenkinek jön be a villanyautó, a Hertz autókölcsönző például akkorát bukott rajtuk, hogy jóval áron alul próbál megszabadulni a villanyflottájának nagy részét kitevő Tesláktól.
Január első hetében érkezett hír az első nátrium-alapú akkumulátorral felszerelt kínai autóról, és arról is, hogy magyar gyártású buszokat vásárolt Belgium. Kevésbé vidám dolog, hogy a klímaaktivisták megharagudtak egy elektromos Teslára, és az is, hogy Spanyolországban rengeteg EU-s támogatást kell visszafizetni, ha nem készülnek el hamarosan legalább a támogatott zöld fejlesztések negyedével.
Az év utolsó hetében megismerkedhettünk a Xiaomi első elektromos autójával - és a cég nagyratörő terveivel - megtudhattuk, hogy a biopatisszontól a gérvágóig mindent lehet elektromos kamionnal szállítani, és nagyot szépített az egész világ által kicsúfolt orosz elektromos autó is.
Ezen a héten nem csak a villamos, hanem az elektromos buszokról szóló hír is aluszik, így csak villanyautóval foglalkozunk. Széles a skála, a rémes orosz szörnyetegtől a világjáró Nissan-on át a legújabb magyar autógyárig. Ami ráadásul kínai.
Ezen a héten kiderül, hogy az elektromos busz sem mindenható, sőt: van ahol több bajt okoz, mint hasznot. Ennek ellenére a BKK új elektromos buszokat látna szívesen az utakon, és jövőre indul a vállalkozásoknak szóló elektromosautó vásárláshoz igényelhető támogatás is.
Apró magyar hidrogénautót mutattak be, óriási francia tüzelőanyagcella-gyárat avattak, valamint gázhajtású, csendben suhanó Scania kamionokról is érkezett hír az elmúlt napokban. Ez történt zöldségfronton az év 50. hetében.
Hidrogén-hajtású buszokkal utazhatunk a hó közepétől, jönnek az elektromos töltőpontok az OMV kútjaira is, és elképesztő lítium-mezőről is lesz szó a 49. heti zöld közlekedési összefoglalóban
Új villanyteherautók állnak szolgálatba a Magyar Postánál, visszatérnek a trolik Prága utcáira, és az Emirates zöld kerozint tankolva reptette meg az egyik A380-as monstrumát.
Elektromos autók lepik el Vatikánt, villanytaxik Párizst, és érkezik az applikáció is, ami segít majd környezetkímélőbbé tenni az utazásainkat
Elektromos repülők, metrón felrobbanó villanyrollerek mellett a tisztább levegőjű Londonról is lesz szó a heti merítésben
A Toyota bemutatott elektromos autót, rollert, pickupot, holdjárót az elmúlt héten, Brooklynból pedig érkezett egy olyan villanyrobogó, ami egy kis steampunkos vespaságot hoz ebbe az új műfajba.
Közel 5 milliárd forintból újul meg Budapest két fontos közterülete a következő másfél-két évben. Az id. Antall József rakparton 2021. június 7-én, a Blaha Lujza téren pedig pár héttel később, július elején kezdhetik el a munkát.
Tovább Kevesebb parkolóval, több zöld területtel újul meg a Blaha Lújza tér
Zöld autózással kapcsolatos, szerződésben vállalt tevékenységben szerkesztett sajtófigyelő anyagaink (2014-2017) itt érhetők el: https://blokkolasgatlo.eoldal.hu/cikkek/elektromos-mobilitas/