Mire jó a napelem egy 25 éves dízel kombi tetején?

napelemes tetőablak

Vajon mire való a képen látható szolárpanel egy autó tetején? A legegyértelműbb tipp az lehetne, hogy ez bizonyára ez villanyautó, netán konnektoros hibrid teteje, a napelem pedig az akkucsomagot tölti.  Pedig nem. Van ugyan elektromos autó, aminek tényleg van napelem a tetején, de ezeknél a kocsiknál sem feltétlenül az akku töltésére való egy ilyen kis napelem-tábla.

Egy villanyautó hétköznapi elektromos használati eszközeinkhez képest szinte felfoghatatlan mennyiségű elektromos energiát használ jellemzően 1,5-2,2 tonnás teste mozgatásához. Egy modern televízió nagyjából 500 órán át tud üzemelni annyi áramból, amennyit egy villanyautó egy Budapest-Szeged úton fogyaszt. Egy fél négyzetméteres napelem teljesítménye pedig nagyjából pont egy ilyen tévé működtetéséhez lenne képes elég.

Lightyear 0

Készültek persze napelemes villanyautók a közelmúltban, ilyen például a fenti képen látható Lightyear 0 modell, amelyből alig néhány darab került forgalomba. A napelemes villanyautó 5 négyzetméternyi napelemével mindösszesen 10 kilométernyi hatótávot képes generálni óránként, mindezt olyan légellenállási együttható mellett, amiről az átlagos járművek álmodni sem mernek: egy hétköznapi autóban mindez óránként kevesebb mint 5 kilométerre lenne elég. Ráadásul a Lightyear 0 a rövid forgalmazása során nagyjából 100 millió forintba került, nagyrészt pont a különlegesen hatékony napelem-rendszerének köszönhetően.

Prius napelemes tető

A konnektoros hibrid Toyota Priusok napelemes teteje még mindig nagyjából négyszer akkora, mint az eredeti fényképünkön látható tetőablak-panel. Ám még a Prius napeleme is naponta legfeljebb csak 6 kilométernyi hatótávolsággal tudja növelni az akkucsomag töltöttségét, ráadásul ezt is kizárólag parkoló helyzetben. Menet közben a gyári extraként elérhető napelem csak a fedélzeti rendszereket ellátó, 12 voltos akkumulátort tudja tölteni. 

napelemes prius tanulmány

Hogy mennyi napelem kell a hatékony áramtermeléshez, azt egy kísérleti Priuson lehet a legkönnyebben szemléltetni. A fenti képen látható kocsival 2019-ben ugyanis a Toyota megmutatta, hogy mi történik, amikor minden hasznosítható felület csúcstechnológiás napelemet kap egy autón. Ehhez a tető mellett a gépháztető, a hátsó szélvédő és a csomagtartó is fekete panelekkel bővült, a végeredmény pedig egy olyan Prius, ami napi szinten akár 44,5 kilométernyi áramot is képes megtermelni a 860 watt teljesítményű napelemparkjával. Mindehhez azonban nagyon drága és nagyon sérülékeny panelekkel dolgozik a prototípus, az autógyártásban használt napelemek még ugyanekkora felületen is csak a töredékét lennének képesek megtermelni ennek az energiának. 

Az első képünkön látható, a maga idején extraként kínált napelemnek semmi köze a hajtáshoz. A kis napelemtábla egyébként egy nagyjából 25 éves autón található; egy 2,5 literes, V6-os elrendezésű dízelmotorral szerelt Audi Allroad Quattro tetőablakát helyettesíti:

Allroad quattro

Az Audi Solar Sunroof névre keresztelt extra a hivatalos korabeli leírás szerint egy napelemekkel kombinált tetőablak, amely az autó klímaberendezéséhez tartozó ventilátornak biztosít áramot, amikor az autó a tűző napon parkol. Ekkor ugyanis akár 70-80 fokosra is felmelegedhet egy fekete autó utastere, ilyen hőmérséklet esetén pedig aligha kellemes élmény beülni és elindulni. Amikor tehát a napelem elég áramot termel, akkor az autó klímaberendezése elkezdi beáramoltatni a jóval hidegebb kinti levegőt, ami elméletben akár 50 százalékkal is csökkentheti az autóban uralkodó hőmérsékletet. Nem is rossz mindez egy 30 éves technikától - mert ennyi idős az ötlet: az első ilyen tetőablakokat a D2 belső jelöléssel illetett Audi A8 modellek kapták meg, 1994-ben! (Később a Skodánál is rendelhetővé vált az extra, egy időben a Superbek tetejére lehetett kérni ilyet.)

Audi A8 D2

Vajon ez az extra mennyire működik a valóságban? Az Audizine közösség egyik fórumposztja éppen erről az extráról kérdezi a tulajdonosokat, ahol egy nagyon részletes választ közölt az egyik hozzászóló. Egy bézs és egy sötétkék autót állítottak egymás mellé, az utóbbi rendelkezett a napelemes tetőablakkal. A 34,5 fokos külső hőmérséklet és a tűző napsütés a bézs autóban 54 fokot, a sötétkék autóban pedig 50 fokot eredményezett. Ugyanezt a kísérletet enyhén kibillentett tetőablakokkal is megismételték, állításuk szerint a bézs autóban így 52 fok, míg a sötétkék, ám napelemes tetőablakkal szerelt autóban mindösszesen 41,6 fok volt a legmagasabb mért hőmérséklet. 

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ