Az autó elkobzásától a Waze újításáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Zebrán gázolt az autós

Egy figyelmetlen sofőr elütött egy kiskorú fiút a zebrán Verpelét belvárosában. A baleset 2022 októberében történt. A sofőr a parkolóból kihajtva nem vette észre a gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyermeket, és elütötte őt. A fiú súlyos, csonttöréssel járó sérülést szenvedett. A sofőr ellen vádat emeltek közúti baleset gondatlan okozása miatt. A járási ügyészség pénzbüntetés és járművezetéstől eltiltás kiszabását indítványozta.

2402 Elutes

A teljes cikk az ORFK-OBB oldalán olvasható ITT .

Az autót is elkobozhatják – szigorítás Ausztriában

Ausztria március 1-jétől szigorítja a gyorshajtókra kiszabható büntetéseket. Szélsőséges gyorshajtás esetén ezentúl a járművet is elkobozhatják. Az ADAC cikke kiemeli, hogy – ez mindenkire vonatkozik, tehát külföldiekre is – a járművet ideiglenesen, legfeljebb 14 napra a helyszínen lefoglalhatják, ha a megengedett sebességhatárt belterületen több mint 60 km/h-val, illetve belterületen kívül több mint 70 km/h-val lépik túl. Ha akár 80 km/h túllépéssel rajtakapnak városi területen vagy 90 km/h-val városon kívül, az autót véglegesen elkobozhatják és elárverezhetik. Ha a jármű nem a vezetőé, csak ideiglenes elkobzás engedélyezett.

2402 Elutes

Ausztria már 2021-ben jelentősen megemelte a gyorshajtásért kiszabható bírságokat. Aki 30 km/h-val gyorsabban halad, annak legalább 150 eurót kell fizetnie. Különösen súlyos esetekben és visszaesők esetében a bírság akár 5000 euróra is emelkedhet. Akit Ausztriában gyorshajtáson kapnak, azonnal fizessen – tanácsolja az ADAC. Az osztrák bírságokat ugyanis Németországban is be lehet hajtani (és Magyarországon is – a szerk.)

Míg a bírságok külföldön is érvényesíthetők, addig a járművezetéstől való eltiltás csak abban az országban érvényes, ahol azt kiszabták. Ausztriában egy hónapra bevonható a vezetői engedély, ha a sebességhatárt városi területen 40 km/h-nál, városon kívül pedig 50 km/h-nál nagyobb sebességgel lépik túl.

A közlekedésbiztonság jobb, mint amilyennek látszik

Bár a balesetekről szóló híradások gyakran keltik a benyomást, hogy a közlekedés egyre veszélyesebbé válik, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) kutatásai alapján valójában biztató tendenciák figyelhetőek meg a magyarországi közlekedésbiztonság területén.

Berzai Zsolt, a KTI főmunkatársa rámutat, hogy a halálos balesetek száma 2010 óta több mint 40 százalékkal csökkent. Ez a figyelemre méltó javulás összetett okokra vezethető vissza, melyek közül kiemelhető:

  • A közlekedési infrastruktúra fejlesztése: új utak és autópályák építése, a meglévő úthálózat korszerűsítése, biztonságosabb kerékpárutak és gyalogátkelőhelyek kialakítása.
  • A járművek biztonságosabbá válása: a modern autók egyre fejlettebb biztonsági berendezésekkel (pl. ABS, ESP, légzsákok) szereltek fel, melyek hatékonyan védik a balesetekben érintetteket.
  • Hatékonyabb rendőri ellenőrzések: a rendőrség fokozottan ellenőrzi a közlekedési szabályok betartását, kiemelt figyelmet fordítva a sebességtúllépésre, az ittas vezetésre és a biztonsági öv használatára.
  • A közlekedési nevelés erősödése: a KTI és más szervezetek célzott programokkal igyekeznek felhívni a közlekedők figyelmét a felelős magatartás fontosságára.

A kiemeli a biztonsági öv használatának kiemelkedő fontosságát. A statisztikák alapján a biztonsági övet használók esetében a halálos sérülés kockázata 75 százalékkal alacsonyabb. A KTI hangsúlyozza a polgárőrök szerepét is a közlekedésbiztonság javításában. A polgárőrök személyes példamutatásukkal és a közlekedési szabályok betartására való ösztönzéssel hozzájárulhatnak a balesetek megelőzéséhez.

A jelenlegi baleseti adatok alapján a közúti biztonságnak ismét kiemelt kérdéssé kell válnia... Németországban

Ezt már a németországi TÜV munkatársai mondják, akik a magyar értékelésnél pesszimistábbak. Őket ugyanis aggodalommal tölti el a 2023-as baleseti statisztikák emelkedése: a német rendőrség 2,5 millió balesetet regisztrált, ami 4,5 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest. A halálos áldozatok száma 2830, a sérültek száma pedig 364 900 körül alakult.

A TÜV a következő intézkedéseket javasolja a közúti biztonság javítása érdekében:

Infrastruktúra:

  • Biztonságosabbá kell tenni az infrastruktúrát a gyalogosok, kerékpárosok és idősebb úthasználók számára.
  • Különálló kerékpárutakat kell építeni.
  • Digitális megoldásokat kell alkalmazni a veszélyhelyzetek korai észlelésére.

Jogérvényesítés:

  • Határozott fellépés szükséges a szándékos szabálysértők és az ittas vagy kábítószer hatása alatt vezető sofőrök ellen.
  • Csökkenteni kell a megengedett véralkoholszintet.
  • Zéró tolerancia politikát kell alkalmazni a próbaidős sofőrökre.

Mobilitási oktatás:

  • A mobilitási oktatásnak nagyobb prioritást kell kapnia az iskolákban.
  • Életkornak megfelelő programokat kell biztosítani a gyermekek számára.
  • A szülőket is be kell vonni a gyermekek közlekedésbiztonsági oktatásába.

A TÜV hangsúlyozza, hogy a „Vision Zero” eléréséhez, azaz ahhoz, hogy ne legyenek halálos és súlyos sérültek a közúti közlekedésben, minden szereplőnek össze kell fognia.

80-as javaslat a szűk német utakra

Tovább folytatva az előző témát, tehát hogy Németországban nőtt a balesetek száma, a Német Közúti Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) szerint lassítani kellene e szűk vidéki utakon. A vidéki utakon bekövetkező balesetek, beleértve az útról leeséssel és a szembejövő forgalommal járó baleseteket is, különösen súlyosak, és évek óta a közúti halálesetek mintegy 60 százalékát teszik ki. A DVR 80 km/h-s sebességkorlátozásra szólít fel a szűk vidéki utakon. Ha a szerkezeti adottságok lehetővé teszik, a tehergépkocsik sebességkorlátozása is módosítható a jelenlegi 60 km/h-ról 80 km/h-ra.

Manfred Wirsch, a tanács elnöke így nyilatkozott ezzel kapcsolatban: „A 80 km/h-s sebességkorlátozás a vidéki utakon könnyen megvalósítható intézkedés, amely azonnal életeket mentene. Erről nagy fokú technikai egyetértés van, már csak a politikai akarat hiányzik. A követelmény nem vonatkozik a széles vidéki utakra, amelyek közül néhány az autópályákhoz hasonló. Vidéki úthálózatunk nagy része azonban nem alkalmas 100 kilométer/h-s sebességre. Őszintének kellene lennünk ezzel kapcsolatban, és csökkenteni a sebességkorlátozást, ami jelentősen csökkenthetné a balesetek súlyosságát.”

Waze-újítás: veszélyes kanyarok, illegális fekvőrendőrök...

Mostantól lehetőség lesz a veszélyes kanyarok és az illegális fekvőrendőrök jelzésére a Waze közösségi navigációban, mely utóbbi igazi kellemetlenség az autósok számára, mivel sok közülük nem az előírt magasságú – írja a francia 20 minutes magazin . A frissítés megkönnyíti továbbá a sebességmérő zónák bejelentését, a benzinkutak árainak megosztását és a rossz időjárásra való figyelmeztetést.

2402 Elutes

A Waze már most is lehetővé teszi, hogy minden felhasználó veszélyt jelentsen a vezető, vagy figyelmeztessen másokat az útvonaluk mentén található lehetséges akadályokra. Így az alkalmazás folyamatosan módosítja a javasolt útvonalakat, hogy elkerülje a fennakadásokat az úton, és a forgalom zavartalanul haladjon. Az alkalmazás segítségével figyelmeztethet megálló járműre, állatra az út szélén, lezárt útra, sebességmérő kamerákkal felszerelt útszakaszra stb. A Waze folyamatosan fejlődik, és rendszeresen új funkciókkal bővül, melyek közül a legújabbak a vasúti átjárókról és az alacsony kibocsátású zónákról értesítés, valamint az alagutak előrejelzése.

Megújult a legforgalmasabb osztrák autópálya-pihenő az A1-esen

Ausztria legmodernebb autópálya szervizparkja az A1 Westautobahnon, Roggendorf közelében található. Az ASFINAG március 1-jén hivatalosan is átadta a 2006-ban megnyitott és nemrég egyéves építési időszak alatt teljesen átalakított, 25 ezer négyzetméteres létesítményt a Salzburg felé vezető oldalon. Évente több mint 600 000 vendégével ez az egyik leglátogatottabb ASFINAG-pihenőhely. Az ASFINAG mintegy 19 millió eurót fektetett be ebbe az úttörő pihenőhely-koncepcióba. Így például először kínál villanyautó-töltési lehetőséget személygépkocsik és teherautók számára egyaránt. További újdonság egy lakókocsis megállóhely a szükséges ellátási és ártalmatlanítási infrastruktúrával együtt. A pihenőt napelemek látják el árammal, de még az épület tetőszerkezete is helyi fából készült. Van modern vendéglátóhely, játszótér, fitneszpálya és még kutyafuttató a szokásosak – ivókutak és modern szaniter, ingyenes wifi, defibrillátor – mellett.

Van róla videó is:

Terhebringa-stop, azaz gond az egyik gyártónál

A holland élelmiszer- és fogyasztási cikkek biztonságát felügyelő hatóság (NVWA) arra utasította a teherbringák egyik vezető európai gyártóját, Babboe céget, hogy függessze fel az értékesítést és hívja vissza több ezer termékét a vázak törése miatti biztonsági aggályok miatt – írja a brit Guradian . A tömeges visszahívás Hollandiában mintegy 10 000 teherbiciklit érint.

„A teherbringákat akkor lehet újra értékesíteni, ha kellően bizonyított a biztonságosságuk, többek között a teljes műszaki dokumentáció segítségével” – írta honlapján az NVWA. Iparági bennfentesek szerint ezt követően tömeges visszahívásra kerülhet sor Európa-szerte. A Babboe a világ mintegy 30 országába értékesít, köztük Franciaországba, Németországba és az Egyesült Királyságba.

2402 Elutes

Az NVWA sajtóközleményében azzal vádolta a Babboe-t, hogy számos panaszt nem vizsgált ki megfelelően. Közölték, a gyártóhoz már „számos váztörésről szóló bejelentés érkezett”, és úgy tűnik, hogy nem járt utána ezeknek a bejelentéseknek. Már a holland ügyészség vizsgálja, hogy van-e alapja a büntetőjogi vizsgálatnak.

A Német Kerékpárosok Szövetsége figyelmeztetést adott ki tagjainak, hogy ne használják a kerékpárokat, mondván, hogy azok „életveszélyes kockázatot” jelentenek, különösen akkor, ha közúti forgalomban használják őket. A hír sokként érte sok Babboe-tulajdonost, akik azt mondták, hogy nehezen találnának gyorsan alternatívát.

A Babboe közölte, hogy őszintén elnézést kér a kellemetlenségekért, és szorosan együttműködik az NVWA-val „annak érdekében, hogy a kért információkat a lehető leggyorsabban megkapják, és az értékesítés folytatódhasson”. Addig is arra kérte a vásárlókat, hogy „kövessék az NVWA tanácsát, hogy ne használják a Babboe teherbicikliket”.

Az NVWA honlapja szerint a visszahívás a Babboe Mini és a Babboe City hagyományos és elektromos modelljeit érinti – a többi Babboe modellt nem.

Képek: ADAC, ORFK-OBB, The Guardian, 20minutes

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ