Egy kis esős nyálka vagy lefagyás az úton, és a 800 kilós, 155-ös, ki tudja, mennyi idős és milyen minőségű gumikon száguldó első sorozatú magyar Suzuki Swiftek jelentős része (nyilván attól is függően, hogy milyen felkészültségű sofőr vezeti) máris időzített bombává válik a forgalomban. A minap ez a látvány fogadott egy ilyen napon, ahogy kihajtottam a faluból:
Az aszfalt a kocsi mögötti kanyarban már felszáradt, mire én ideértem, a baleset korábban történt, a még csúszós úton. És itt 30-as tábla van
Majd ez, amikor behajtottam a szomszéd városba:
A Suzuki ablakain még ott a dér, ami valószínűleg az úton is ott volt, amikor a Swift elesett
Ez van: a régi Swiftek többségében még a modell gyártásának végén is csak felárért rendelhető ABS sincs jelen, menetstabilizáló elektronika (ESP) pedig végképp nincs. Persze nem csak a Mi Autóink potyognak ilyenkor; gyakran látok ezen az úton a kanyarokból kiszállt más hasonló korú, hasonló műszaki tartalmú kiskocsikat is.
Pont ezért bosszant rettenetesen, ahogy az útkezelő a maga eszközeivel próbálja megelőzni ezeket az eseteket. Országúton 60-as, lakott területen 30-as táblákat tesz ki már szinte mindenhová, ahol kanyar van. (Én leginkább a mi falunkon is átvezető 8126-os úton látom ezt, de a trend országos jelenség.) Így aztán pusztán azért, mert csúszós úton a gyengébb autókkal a rosszabb képességű vezetők el szoktak esni, egy idő után már mindenkinek, jó autóval is, jó gumival is, száraz úton is 60-ra, 30-ra kell lassítania egy egész csomó és egyre több helyen, értelmetlenül. Pontosabban kellene, hiszen nem teszi ezt meg szinte senki. Az ABS nélküli Suzukis sem. Szóval a túlkorlátozás marad, az autósok túlnyomó többsége a józan esze által vezérelve szabálysértővé válik - ha pedig jön az eső, a fagy, a Suzukik pont úgy hullanak ezeken a pontokon is, mint régen. Loose-loose.