Nem csak elektromos, hibrid is lesz az orosz szörnyből
Egy hete sokkolta a világot az oroszok saját tervezésű és gyártású, meghökkentő külsejű elektromos autója. Miután mindenki alaposan kiröhögte magát, ezen a héten kiderült, hogy nem is így fog kinézni a végső, gyártásba kerülő változat. A múlt heti piros szörnyeteg csupán egy nagyon kezdetleges prototípus, amit mindenféle kéznél lévő autóalkatrészből, többek között egy Lada Vesta karosszériaelemeiből építették össze, és csupán annyi volt a szerepe, hogy teszteljék a hajtásláncot, illetve megmutassák, működik, gurul az autó.
A valódi autó alumíniumcsövekből készülő vázra húzott kompozit elemekből áll majd, és nem is igazi, hanem csak mopedautó lesz. Az előző hírben szereplő, teljesen hazai gyártás viszont igaz, a villanymotor és az akkumulátor is saját tervezésű, gyártású lesz.
Valamikor 2024 elején öt prototípussal indul majd a modell karrierje, amiket egyelőre csak próbapadon, később közúton tesztelnek. Elsőként az elektromos változat készülhet el, amit majd hibrid, és hagyományos belsőégésű motorral hajtott változatok is követhetnek.
Zöld kamionok állnak munkába a Lidl-nél
Közúti áruszállítás nélkül hamar megállna az élet mindenhol, így nem kérdés, hogy kamionokra szükség van. Viszont a jövőnk érdekében érdemes a kibocsátásukat csökkenteni, amire több lehetőség is van. Egy kamionnak nem kell feltétlenül gázolajat égetnie - bár ma kétségkívül ez a legkényelmesebb, a nagy hatótáv és a gyors tankolás miatt -, mivel már jó ideje léteznek elektromos, vagy éppen földgázzal üzemelő típusok is. Persze ezek nem mindenhol tudják kiváltani a dízeleket, így a nagy távolságú nemzetközi szállítmányozás valószínűleg még továbbra is gázolajalapú lesz.
Kisebb távolságokra, helyi áruterítéshez viszont már jók az elektromos, vagy gázüzemű járművek is. Éppen ilyenekből vásárolt be nemrég a Lidl, ahol négy elektromos és hat LNG - folyékony halmazállapotú földgáz - hajtású gépjárművel kezdik zöldíteni a flottát. Az új teherautókat (három 18 tonnás elektromos teherautó, egy 40 tonnás elektromos és hat 40 tonnás LNG kamion) mindennapos kiszállításra fogják használni.
A 18 tonnás elektromos teherautókkal a vállalat ecseri logisztikai központjából a budapesti Lidl áruházakba, míg az elektromos nyergesvontatóval a Budapesten, valamint a Pest megyében található egységekbe szállítanak termékeket. Az LNG-üzemű kamionok a szigetszentmiklósi raktárból juttatják el az ország különböző pontjaira az árut.
Hogy igazán zöld legyen az üzemeltetés is, az áruházlánc logisztikai központjaiban száz százalékban megújuló forrásból származó villamosenergiával töltik fel az elektromos járműveket, amelyek közül a 18 tonnásak egy feltöltéssel 120 kilométert tudnak megtenni, míg a 40 tonnás 200 kilométer megtételére képes.
A Xiaomi bemutatta első elektromos autóját
Autógyártásra adta a fejét a világ egyik legnagyobb okostelefon-gyártója, a Xiaomi. A szándékot, hogy saját fejlesztésű villanyautókkal bővítenék a kínálatukat, hivatalosan már 2021-ben bejelentették. Azóta nem sokat lehetett tudni a projektről, de most csütörtökön megérkezett az első, SU7-nek nevezett modelljük.
A három milliméter híján ötméteres autó 1963 mm széles, 1455 mm magas, tengelytávja 3 méter; hosszabb, mint az új Tesla Model S. Az autó egy, és kétmotoros kivitelben is készül, az egyszerűbb 300 lóerős csúcsteljesítményre képes, míg a kétmotoros változatban 300 és 375 lóerős motorok hajtják a kerekeket.
Nem a belépőszintet célozta meg tehát a mobilgyártó az új villanyautóval, ami dizájnban is teljesen emészthető még finnyás európai szemmel is. Úgy látszik, nem csak múló hóbortként tekintenek a cégnél a saját márkanév alatt futó - amúgy a Beijing Automotive Industry Holding Co., a BAIC által gyártott - villanyautóra, hanem elég ambiciózus tervei is vannak a Xiaomi-nak: néhány éven belül a világ öt legnagyobb autógyártója közé kíván bekerülni.
A SU7 sorozatgyártása állítólag már decemberben megkezdődött és az első példányok 2024 februárjában kerülhetnek a vevőkhöz.