A Tesla tömegesen hívja vissza az autóit az Autopilotnak nevezett rendszer miatt. De mi ez? Miért kell visszahívni? És mit tesz a gyár? Egyúttal a guruló teher-háromszög, a Cybertrackkel kapcsolatban is felmerültek biztonsági aggályok, például a formája miatt.
Már megint az Autopilot: visszahívnak 2 millió Teslát az USA-ban
A Tesla visszahívja szinte az összes, az Egyesült Államokban eladott járművét, több mint 2 milliót, hogy kijavítsa a hibás rendszert, amely állítólag biztosítja, hogy a sofőrök figyeljenek, amikor az Autopilotot használják – írja az amerikai AP News.
A Tesla 2015 októberében vezette be az Autopilot szoftvert, amelyet Elon Musk vezérigazgató mélyreható élményként harangozott be. Egyébként más autógyártók, például a Mercedes-Benz, az Audi és a Volvo már korábban is kínáltak olyan szolgáltatást, ami a fancy tempomatnak felelt meg – az autókat a saját sávjukban és az előtte haladó forgalomtól adott távolságban tartotta. Musknak azonban volt egy újítása: az Autopilot, mint mondta, képes volt önállóan sávot váltani. „Ez elég drasztikusan meg fogja változtatni az emberek felfogását a jövőről” – mondta Musk, miközben figyelmeztetett, hogy a sofőröknek továbbra is figyelniük kell.
Nyolc évvel később az amerikai autóbiztonsági felügyeletek nyomást gyakoroltak a Teslára, hogy visszahívja majdnem az összes járművét, amelyet az USA-ban értékesített, mert a vezetői felügyeleti rendszer túl hézagos. A javítás szoftverfrissítéssel történik majd, mely több figyelmeztetést és korlátozást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy hol működhet a rendszer.
Az AP News összefoglalja azt is, hogyan fejlődött az Autopilot az elmúlt nyolc évben, és miért hívják vissza.
Az Autopilot alapfelszereltségben képes automatikusan kormányozni, gyorsítani és fékezni a sávjában az Autosteer és a Traffic Aware Cruise Control nevű két funkció segítségével. Egy másik szint, a Navigate on Autopilot nevű funkció sávváltásokat javasol, és kiigazításokat végez, hogy a sofőrök ne akadjanak el a lassú forgalom mögött. Az Autosteer funkciót a korlátozottan járható autópályákon való használatra szánják. De van egy másik funkció is, az Autosteer on City Streets. A Tesla-tulajdonosok azt is tesztelik, amit a vállalat „Full Self-Driving” (teljes önvezetés) szoftvernek nevez. Nevük ellenére a vállalat szerint a rendszerek a vezetők segítésére szolgálnak, egyik sem képes önállóan vezetni, és az ember-sofőröknek mindig készen kell állniuk a beavatkozásra.
Mi a probléma? Tanulmányok azt mutatják, hogy ha az emberek egyszer elkezdik használni az automatizált technológiát, hajlamosak túlságosan megbízni benne, és kiesnek a gyakorlatból. Az első halálos áldozattal járó baleset 2016 júniusában történt, amikor egy Tesla Model S egy előtte keresztező nyerges vontató alá hajtott. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot folytatott, és a sofőrt és a Teslát hibáztatta, amiért nem vették észre a teherautót. A vizsgálatot visszahívás kérése nélkül zárták le, de bírálták a Tesla Autopilot forgalmazásának módját. Aztán egyre több Tesla kezdett el ütközni az autópályákon parkoló mentőautókkal. 2021-ben az NHTSA új vizsgálatot indított, melynek középpontjában 322, a Tesla Autopilotját érintő baleset állt. Legalább 35 Tesla-balesethez küldtek helyszínelőket, melyekben 17 ember vesztette életét.
December közepén érkezett a hír, hogy a Tesla beleegyezett több mint 2 millió, 2012 óta gyártott jármű visszahívásába. Az NHTSA szerint a Tesla vezetőfelügyeleti rendszere hibás, és „előreláthatóan a rendszer helytelen használatához vezethet”. A Tesla nem értett egyet a megállapítással, de úgy döntött, hogy szoftverfrissítést hajt végre. A rendszert kiegészítik a szembetűnőbb vizuális figyelmeztetésekkel, az Autosteer be- és kikapcsolásának egyszerűsítésével, valamint annak további ellenőrzésével, hogy az Autosteert ellenőrzött bekötőutakon kívül és forgalomirányító eszközökhöz való közeledéskor használják-e a járművet. Bizonyos esetekben korlátozhatja magát a rendszer, hogy hol működhet. A kritikusok szerint a kormánykeréken lévő kezek figyelése nem elegendő, és minden Teslában kameráknak a vezető szemét kellene figyelnie.
Szakértők szerint a Tesla Cybertruck merev szerkezete, éles kialakítása biztonsági aggályokat vet fel
Szintén a héten történt: a Tesla Cybertruck szögletes kialakítása miatt a biztonsági szakértők aggódnak, hogy az elektromos pickup merev, rozsdamentes acélból készült külső váza sérüléseket okozhat a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, valamint kárt tehet az utakon közlekedő más járművekben.
A Reuters – melyet az Indian Times idéz – hat biztonsági szakemberrel és illetékessel beszélt, akik megtekintették a Tesla által közel négy év óta első új járművén végzett töréstesztek videóit, amelyeket a múlt héten webes átadási eseményen mutattak be.
„A nagy probléma az, hogy ha vastag rozsdamentes acél felhasználásával valóban nagyon merevvé teszik a jármű borítását, viszont amikor az emberek beverik a fejüket, az nagyobb kárt fog okozni bennük” – mondta Adrian Lund, az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) korábbi elnöke, akinek a jármű-töréstesztjei ipari szabványnak számítanak.
A Tesla a Cybertruck szerkezeteit dicsérte, amelyek elnyelik az ütközés során fellépő ütközést. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója kedden egy közösségi médiában közzétett bejegyzésében azt mondta, hogy „nagyon biztos benne”, hogy a Cybertruck biztonságosabb lesz az utasok és a gyalogosok számára, mint más teherautók.
A lapos síkokkal és hosszú, egyenes élekkel tervezett jármű vizuálisan is markáns. Ez az első rozsdamentes acélból készült külsővel rendelkező autó az 1985-ös „Vissza a jövőbe” című filmben szereplő DeLorean autó bemutatása óta. Az anyag még a paneleket formázó présgépet is összetörte, mondta Musk, aki a jármű strapabírását dicsérte.
A texasi Austinban található gyárban tartott bemutató eseményen a Tesla képviselője elmondta, hogy a hidegen sajtolt, rozsdamentes karosszériaelemeket úgy tervezték, hogy elnyeljék az ütközés során fellépő ütéseket. Az első és a hátsó szerkezetek energiaelnyelő bordákkal rendelkeznek, amelyek segítenek az energia elvezetésében, oldalirányú ütközéskor pedig az ajtó külső felülete viseli az ütközési terhelés nagy részét – közölték. Samer Hamdar, a George Washington Egyetem autóbiztonsági professzora aggodalmának adott hangot a korlátozott „gyűrődési zónák” miatt, de hozzátette, hogy más jellemzők kárpótolhatják ezt. (A gyűrődési zónák az autó olyan részei, amelyek ütközéskor úgy deformálódnak, hogy biztonságosabban elnyelik az ütközés energiáját.)
A szakértői aggodalmak nagy része a Cybertruckon kívül állókra összpontosult. „Ha egy másik autóval összeveszel, te fogsz nyerni” – mondta Musk. David Friedman, az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) korábbi megbízott vezetője leírta, hogy milyen hatása lesz a baleset vesztesére: „Ha egy másik járművel ütközöl, melynek van gyűrődő zónája, és a te autód merevebb, akkor az ő autójuk összenyomódik, a tiéd pedig ellenáll” – mondta. Julia Griswold, a Kaliforniai Egyetem Biztonságos Közlekedéskutató Központjának igazgatója elmondta, hogy „riasztónak” találta a Tesla által közzétett törésteszt-videókat. Szerinte a pickupok nagy tömege és nagy gyorsulásuk veszélyes lehet a nem benne utazók számára.
A Tesla nem árulta el, hogy fogja-e árulni a Cybertruckokat Európában, de a főmérnök decemberben azt nyilatkozta a TopGearnek, hogy a gyalogosok védelmét a külső kitüremkedések korlátozásával is elérni szándékozó uniós biztonsági szabályok megnehezíthetik az itteni eladást. „Reméljük, hogy a Tesla nem hozza ezt a járművet Európába. Egy ilyen méretű, teljesítményű és hatalmas tömegű jármű ütközés esetén halálos lesz a gyalogosok és kerékpárosok számára” – áll a brüsszeli székhelyű nonprofit szervezet, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács közleményében.
Az amerikai szabályozó hatóságok a járműgyártókra támaszkodnak, hogy önellenőrzéssel igazolják a biztonsági előírások betartását. Musk egy Sandy Munro autóipari tanácsadónak adott interjúban nemrég azt mondta, hogy a Cybertruck átment a hatósági ellenőrzésen.
A Cybertruck 60 990 dolláros induló áron nem lesz olyan nagy volumenű jármű, mint a Tesla H Model Y, de Musk elmondta, hogy a Tesla valószínűleg 2025-re eléri az évi nagyjából 250 000 Cybertruck gyártását.
Az első mintegy tucatnyi pickupot december elején bocsátották a vásárlók rendelkezésére.
Képek: Indian Times, Tesla