Így utaztunk a jövőbe a múlt héten - 2024, 18. hét

Az MI nem csak cuki macskás képeket tud csinálni, hanem kőfalat is épít. Igazit. 

Kőfalat építeni elég macerás dolog, nagy gépek és tapasztalt gépkezelők kellenek hozzá, akik a szabálytalan alakú köveket a megfelelő sorrendben és módon illesztik egymásra. De nem biztos, hogy ez nem fog megváltozni a jövőben. 

Az ETH Zurich szakemberei olyan autonóm rakodógépet fejlesztettek ki, amely a mesterséges intelligencia segítségével végzi el képzett szakemberek munkáját, emberi kezelőszemélyzet nélkül. Az elektromos hajtású eszköz gémje inkább hasonlít egy robotkarhoz, mint egy hagyományos csippentőkanálhoz, a kövek elhelyezésében, a támfal megépítésében pedig LIDAR-rendszer, illetve a helyszín nagy felbontású térképe segíti a gépet. 

Tempóban egyelőre az ember által kezelt munkagépekkel nem veszi fel a versenyt az új robot, de a gép valószínűleg precízebb, és nem utolsó sorban az elkészült támfal minden egyes porcikájáról digitális másolatot készít, így elszámoltathatósága is egyszerűbb - miből, mennyi és hova került a támfalban -, illetve a későbbi bővítések, átépítések esetén is aranyat érhet, ha pontosan tudják, korábban hová, mekkora kövek kerültek.  

Fal Epito Robot

Az elkészült projekt  - 65 méter hosszú, 6 méter magas kőfal - a svájci Oberglattban található Circularity Parkban látható, és azt mutatja meg, hogy az autonóm berendezések szabálytalan alakú anyagokból is képesek összetett műtárgyakat építeni. Persze a képzett gépkezelőknek egyelőre nem kell új állás után nézni, rájuk még sokáig szükség lesz. Mindenesetre ígéretes a kísérlet: hátha a mesterséges intelligenciának nem okoz majd gondot a kőművesek összes mumusa, a derékszög, a párhuzamos, illetve a függőleges és a vízszintes. 

Kínában szolgálatba állt a világ legnagyobb elektromos hajója

A teljesen elektromos hajtású konténerszállító hajó Shanghai és Nanking között közlekedik majd, és 100 tengeri mérföldenként 3900 kg fosszilis üzemanyag elégetését lehet vele megspórolni. A Green Water 01 névre keresztelt hajó 120 méter hosszú, vízkiszorítása tízezer tonna, hajtásáról két darab, 900 kW-os hajtómű gondoskodik, legnagyobb sebessége pedig 12 mérföld óránként, ami nagyjából 19,4 km/h. 

Elektromos Hajo

Ehhez természetesen elképesztő akkumulátorkapacitás szükséges, amivel egész jól ellátták a főleg folyók és tengerek közötti szállításra optimalizált hajót. Alapkiépítésben 50 ezer kWh-val lehet gazdálkodni, de ez szükség esetén extra, darabonként 1600 kWh-s, konténer méretű akksicsomagokkal is kiegészíthető, egészen 80 ezer kWh-s kapacitásig. Ezzel két töltés között - otthoni konnektorból ez nagyjából 3 évig tartana - 15 tonna fosszilis üzemanyagot spórol az üzemeltetőinek. 

Lehet, hogy tényleg eljön az elektromos légitaxik ideje?

Ha nem is holnaptól, de talán már belátható időn belül repülhetünk elektromos légitaxival. Legalábbis a Joby Aviation épp most ért a végére egy több éve tartó tesztsorozatnak, amely keretében két darab előszériás, függőlegesen fel- és leszállni képes repülőgépet vizsgáltak. A sikeresnek nyilvánított időszak után most már csak pár lépés van hátra a hivatalos engedély megszerzéséig, hogy 2025-től teljeskörű légitaxi szolgáltatást nyújthassanak. Persze nem itthon, hanem New Yorkban, ahol a repülőtér és a balváros közötti 50 perces autóutat rövidítheti le a szolgáltatás 7 perc repülésre. 

Repulo Taxi1

A Joby Aviation több mint 1500 repülést végzett az elmúlt időszakban, bő 33 000 repült mérfölddel, mindezt a piacon ma elérhető akkumulátortechnológiával. A cég vezetője szerint a repülőgépek minden téren hozták, vagy meg is haladták a várakozásokat, mind hatótáv, mind sebesség, zaj, és megbízhatóság tekintetében. 

Ha pár éven belül valóban beindul a biznisz, akkor a cég járművei 200 mérföld / órás sebességgel szállíthatják majd az utasokat - a pilótán kívül négy embert - egy feltöltéssel legfeljebb 150 mérföld távolságra. Mindezt a hagyományosan ilyen célra használt helikopterekénél jóval kisebb zajterhelés mellett. 

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán zene Toyota volkswagen M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla magyarország tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár Európa autóroncs Budaörs bogár vw suzuki parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás elektromos autó balesetveszély vw bogár mobilozás BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium heti összefoglaló tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller fenntartható mobilitás karbantartás kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Nagy-Britannia Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság Egyesült Királyság hólánc Ausztria új autó statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem közlekedésbiztonság elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés németország napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó balesetmegelőzés baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 szellőző érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal kresz2024 ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor gyalogátkelő poller terelőoszlop intertraffic 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ