Több száz városban sikerült elérni, hogy egy év alatt nulla halálos közúti baleset történt. Hogyan csinálták?
A közúti halálesetek nem elkerülhetetlenek. 2022-ben világszerte mégis legalább 180 városban nem volt halálos közúti baleset; több mint ötszáz, 50 ezer fősnél nagyobb város többször is elérte az évi nulla közúti halálesetet – írja az ausztrál Conversation ben két szakember: Matthew Mclaughlin kutató adjunktus (Nyugat-Ausztráliai Egyetem) és Chris De Gruyter vezető kutató (Városkutatási Központ, RMIT University). Összegzésük szerint túl azon, hogy ezek a városok megszüntethetik vagy jelentősen csökkenthetik a közúti halálesetek számát, egyúttal egészségesebb utcaképeket hoznak létre, melyeken az emberek szívesen mozognak és töltenek el időt. Ezt úgy érték el, hogy több fronton is tettek lépéseket az utak biztonságossá tétele érdekében.
A gyalogos és kerékpáros infrastruktúra az ausztrál közlekedési finanszírozás kevesebb mint 2 százalékát kapja. Ha a közúti finanszírozást átcsoportosítjuk a gyalogos és kerékpáros közlekedésre, ahogyan azt például Franciaország és Írország tette, az növelheti a közúti biztonságot és csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást – állítják.
Az útfelület aránytalanul nagy részét az autós közlekedés és a parkolás számára különítik el. Melbourne-t hozzák fel példának (persze, hiszen ausztrál magazinból idézünk): ott a legforgalmasabb részeken a gyalogosok átlagosan az utcaterület 30 százalékát kapják, de az utcát használó emberek közel 60 százaléka gyalogosan közlekedik. Az általános forgalom (személygépkocsik, motorkerékpárok és teherautók) számára fenntartott sávok szintén jellemzően a terület 30 százalékát kapják, de az összes ember kevesebb mint 20 százalékát teszik ki. Majd hozzáteszik: „Hasonló eredményeket találunk más városokban is, Budapesttől Pekingig.”
Párizs-szerte a Rues aux écoles kezdeményezés több száz „iskolai utcán” osztja újra az utcai teret a gyermekek számára, hogy játszhassanak, miközben például arra várnak, hogy hazavigyék őket.
A magazin szerint a sebesség és a gyorshajtás döntő tényező a közúti biztonság szempontjából. Ausztrália 50 km/h-s alapértelmezett sebességkorlátozása a lakott területeken sok utcán nem biztonságos.
Világszerte az országok alapértelmezett 30 km/h-s sebességet vezetnek be a mellékutcákban és a városközpontokban, és ez működik: csökkenti a balesetek számát, azok súlyosságát és a halálos áldozatok számát. A 30km/h sebességkorlátozás alapértelmezett sebességkorlátozásként való beállítása olyan alacsony költségű intézkedés, amely életeket ment. És a járművezetők félelmei ellenére ez elhanyagolható hatással van a teljes menetidőre. (Mivel a 30-as táblázás kezd vallássá válni bizonyos körökben, szeretnénk itt közbevetni, hogy az időveszteség persze csak bizonyos útvonalakon, bizonyos időszakokban csekély, valamint azt se felejtsük el, hogy a belsőégésű motoros járművek túlnyomó többségének emissziója 30 km/h mellett nagyobb, mint 50 km/h mellett - a Traffix megjegyzése.)
Az alacsonyabb sebességkorlátozások hatására az emberek inkább biztonságban érzik magukat, és ez környezetátalakító hatással bír. Perthben például naponta 2,8 millió utazás történik autóval, átlagosan rövidebb mint 5 km-es távon – ez az összes utazás kétharmada. Ha az emberek biztonságban érzik magukat, rövid utakra gyalog, kerekesszékkel is inkább elindulnak vagy kerékpárra pattannak, hátrahagyják az autót. Ezeknek a rövid autós utaknak az elhagyása csökkenti a torlódásokat és a szén-dioxid-kibocsátást. A fizikai aktivitás és a mentális jólét fokozása révén pedig javítja az egészségünket.
„Kutatóként úgy gondoljuk, hogy elfogadhatatlan, ha nem a közúti közlekedésbiztonság javítására vonatkozó bizonyítékok alapján cselekszünk. Úgy gondoljuk, hogy itt az ideje sürgős cselekvésnek. Itt van, hol kezdjük:
- az iskolák körüli zónák átalakítása, különösen a sebesség csökkentése és a biztonságosabb átkelőhelyek kialakítása;
- a közúti finanszírozások átcsoportosítása a biztonság és a hatékonyság növelése érdekében;
- a sebességkorlátozások alapértelmezett csökkentése a beépített területeken.
Az alacsonyabb sebességhatárokat és az újratervezett utcákat felvilágosító kampányokkal és sebességbírságokkal kell támogatni, hogy felhívjuk a figyelmet a gyorshajtás halálos áldozataira.”
Amszterdam például nem volt mindig a gyaloglás és a kerékpározás paradicsoma. Összehangolt közösségi fellépésre volt szükség az utakon elhunyt gyermekek magas számának csökkentése érdekében. Ennek nyomán a szerzők mindenkinek azt javasolják, hogy „indítson helyi csoportot, hogy a biztonságosabb és egészségesebb utcákért szálljon síkra a szomszédságában. Vannak olyan szervezetek, amelyek támogatják Önt a cselekvésben.”
Egyre vadabb illegális autóversenyek Németországban
Az ACV , az egyik német autóklub egy évvel ezelőtt indította el a #rasenkicktanders kampányt, hogy érzékenyítse a fiatalokat az illegális autóversenyzés veszélyeivel kapcsolatban – nem véletlenül. Észak-Rajna-Vesztfália belügyminisztériuma által nemrégiben közzétett, 2023-ra vonatkozó közlekedési baleseti adatok a tartományban riasztóak. 2144 illegális autóversenyt regisztráltak, melyek közül 526 végződött balesettel, és három ember meghalt. Ráadásul a számok nem csak Észak-Rajna-Vesztfáliában emelkednek folyamatosan, más szövetségi államok útjain is egyre több illegális autóversenyt regisztrálnak. Például Baden-Württembergben, ahol a tartományi belügyminisztérium 2023 első félévében 19 százalékos növekedést jelentett az előző év azonos időszakához képest.
Különösen a nagyvárosokban jelentenek jelentős veszélyt az illegális autóversenye és nemcsak a jármű utasai, hanem gyakran a nem érintett közlekedők is áldozatául esnek a versenyzéssel összefüggő, olykor igen súlyos közúti balesetekben.
A kölni székhelyű ACV kampányának központi elemei az érzelmes videoklipek, amelyeket a közösségi hálózatokon terjesztettek, és amelyek az ACV külön erre a célra létrehozott weboldalán is elérhetők. „Nem magukat a gyorshajtókat célozzuk meg” – mondja Holger Küster, az ACV ügyvezető igazgatója. „A jövő úthasználóit célozzuk meg, és szeretnénk felhívni a figyelmet az illegális autóversenyzés szörnyű következményeire”.
A jövő versenyzőihez intézett érzelmi felhívás mellett az ACV például azt javasolja, hogy akadályozzák meg a nagy teljesítményű autók bérbeadását kezdő versenyzőknek. A prémium- és luxusmárkák nagy teljesítményű modelljeit ugyanis gyakran kifejezetten a forgalomban való száguldozáshoz bérlik.
Börtön helyett gyalogos asszisztencia érdekel?
Milánóban gyalogos asszisztens tanfolyamot indítottak május elején a helyi rendőrség iskolában – írja Transporti Italia . Már az akció neve is sokat sejtet: „Ruote ferme, pedoni salvi”, ami magyarul kábé annyit tesz, hogy a „Kerekek megálltak, gyalogosok megmenekültek”.
A leendő gyalogossegédek vádlottak, gyanúsítottak vagy próbaidőre, rövid szabadságvesztést helyettesítő büntetésként közérdekű munkára ítéltek lesznek, akiket főként a közúti közlekedéssel kapcsolatos bűncselekményekért ítéltek, ítélhetnek el.
A helyi rendőrök képzése után mintegy 30 gyalogos asszisztens fogja ellátni a kockázatos közúti átkelőhelyeket, megkönnyítve a gyalogosok átkelését. Tevékenységük a következő hetekben kezdődik. A projektnek kettős célja van: egyrészt a gyalogosok nagyobb védelmének biztosítása, másrészt pedig az alternatív intézkedések keretében azon felhasználók átnevelése, akik a az olasz „KRESZ-t” megszegve szabálysértést követtek el. A projekt gazdái szerint „a tevékenység lehetővé teszi számukra, hogy internalizálják az elkövetett szabálysértés súlyosságát és erősítsék a jogszerűség érzését, megerősítve a közjó kultúráját”.
Egy kínai kamionsofőr segített csökkenteni a 48 halálos áldozatot követelő autópálya-omlás áldozatainak számát
Egy kínai kamionsofőrt dicsértek a kínai médiában, amiért járművét egy autópályán keresztben leállította, így megakadályozta, hogy több autó lezuhanjon egy lejtőn, miután az ország hegyvidéki déli részén az út egy szakasza leomlott, legalább 48 ember halálát okozva.
Vang Csiangnan május elsején vezetett az autópályán Guangdong tartományban, Dél-Kína egyik fontos gazdasági központjában. Hajnali 2 óra körül Vang több járművet látott a négysávos autópályán az ellenkező irányba haladni, és egy másik sofőr hamarosan tájékoztatta őt az omlásról – írja az AP amerikai hírügynökség . A sofőr, aki korábban katona volt, gyorsan reagált, és teherautójával elzárta az autópályát, így több tucat járművet akadályozott meg abban, hogy veszélybe kerüljenek. Közben a felesége kiszállt a teherautóból, hogy figyelmeztesse a többi sofőrt a helyzetre. „Nem gondolkodtam túl sokat. Csak meg akartam állítani a járműveket” – mondta Vang.
A balesetre heves esőzések után került sor Guangdongban. A mély szakadékba zuhant 23 jármű közül néhány ki is gyulladt. Körülbelül 30 embert szállítottak kórházba. Pár nappal a baleset után a közeli Méjcsu város önkormányzata közleményben tudatta, hogy a hatóságok városszerte ellenőrzik a hegyvidéki területeken lévő gyorsforgalmi utakat, vasutakat és utakat.
A kínai kormány egy miniszterelnök-helyettest küldött a helyreállítási munkálatok felügyeletére, és jobb biztonsági intézkedéseket sürgetett, miután Hszi Csin-ping elnök és Li Csiang miniszterelnök a tragédia gyors kezelésére szólított fel.
Olaszországban kicsit más a körforgalomba behajtás szabálya
Magyarországon már feladták a harcot a többsávos körfogalmat használni képtelen autósok ellen/miatt: az útkezelők ezeket egy sávosra szűkítik vagy ha az jelentős/látványos áteresztőképesség-csökkenéssel jár, akkor „turbó” körforgalmat csinálnak belőle, ahol a záróvonalba telepített terelőbogyókkal vezetik az autósokat.
Olaszországban sem jobb a helyzet a Solo Motori magazin szerint, ugyanis sokan úgy hajtanak át ezeken a „különös elemeken”, hogy nem is nagyon figyelnek arra, hogy mik a szabályok.
Az egyébként teljesen érdektelen (kattintásvadász) cikknek egy dolog miatt mégis hálásak vagyunk: kiderült, hogy ott ha nincs macisajt (tehát elsőbbségadás kötelező) tábla együtt a körforgalom táblával, akkor a körforgalomba belépőnek van elsőbbsége, így ott érdemes először megnézni a táblákat alaposabban. (Aki elrontja, 700 eurós bírságot is kaphat.)
Nálunk érdekes módon a KRESZ külön nem rendelkezik arról, hogy kinek van itt elsőbbsége, tehát alapvetés szerint a jobbkézszabály érvényesülne: a behajtónak lenne előnye! Ugyanakkor a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről úgy rendelkezik, hogy a körforgalom „olyan középszigettel és körpályával rendelkező útkereszteződés, amelynek minden ága 'Körforgalom' és 'Elsőbbségadás kötelező' jelzőtáblával szabályozott”. Tehát nálunk kötelező a macisajt, ezért van elsőbbsége a körforgalomban már bent lévőknek.
Szemet jogsiért, avagy közúti látásvizsgálat Nagy-Brittaniában
A közúti látásvizsgálatok miatt az autósok jogosítványát a helyszínen bevonhatják – figyelmeztetett a rendőrség. A BBC News szerint egyelőre szúrópróbaszerűen, büntetésmentesen végzik a látásvizsgálatokat.
Azok a járművezetők, akik nem képesek 20 méteres távolságból leolvasni egy rendszámtáblát, a Cassie's Law jogszabály értelmében a jogosítványuk elvételét kockáztatják. A rendőrség szóvivője elmondta: „Azok a járművezetők, akik nem felelnek meg az előírt előírásoknak, nemcsak a törvényt szegik meg, hanem saját magukat és a többi közlekedőt is veszélyeztetik.”
A közúti tesztek során az autósokat arra kérik, hogy nappali fényviszonyok között olvassák el a rendszámtáblát, miközben olyan szemüveget vagy kontaktlencsét viselnek, amelyre vezetés közben is támaszkodnak. Ha a rendőrség úgy ítéli meg, hogy nem biztonságos a közúti közlekedés, pénzbírsággal, pontokkal vagy a jogosítványuk teljes bevonásával sújthatják őket.
A 2013-ban bevezetett Cassie-törvényt a 16 éves Cassie McCord halála inspirálta. A lány 2011-ben halt meg, amikor egy 87 éves sofőr elvesztette uralmát autója felett Colchesterben, miután napokkal korábban megbukott egy rendőrségi látásellenőrzésen. Három nappal a baleset előtt a rendőrség órákon át próbálta meggyőzni Horsfall urat, hogy ne vezessen többet, miután egy kisebb ütközésbe keveredett. Ekkor azonban nem volt hatáskörük arra, hogy azonnal felfüggesszék a jogosítványát. A Cassie's Law bevezetése óta a rendőrök a DVLA-n (Gépjárművezetői és Jármű Engedélyezési Ügynökség) keresztül kérhetik a vezetői engedély sürgős visszavonását, ha úgy vélik, hogy más közlekedők veszélyben lehetnek.
Képek: ACV Automobil-Club Verkehr, AP News, Solo Motori, The Conversation, Unsplash