Ne haragudjatok, kedves mentősök, amiért betartottam előttetek a KRESZ-t, azt hittem, rendőrök vagytok!

Szánom-bánom bűnömet: ma reggel hazafelé tartva a felcsúti körforgalomtól egészen Vértesboglárig betartottam a KRESZ-t. Felelőtlen, veszélyes magatartásomra csak egy mentségem van: azt hittem, hogy egy rendőrségi Volkswagen jön utánam.

A falunkat is átszelő 8126-os utat idén tavaszra újította fel csaknem teljes hosszában a Magyar Közút; mit tesz Isten, pont úgy időzítve az átadást, hogy az itt elhaladó Giro d'Italia mezőny már a friss, sima aszfalton gurulhasson át. Akárhogy is, mindenki, aki használja az utat, nagyon örül, hogy a nyomvályús, töredezett, lekopott festésű, helyenként veszélyesre öregedett utunk ilyen szép, jó, biztonságos lett végre.

Más kérdés, hogy elég sok helyen idegesítően alacsony új sebességkorlátozás is érkezett a felújítással. Sok helyen, ahol évtizedek óta 90-nel volt szabad menni és akár az előzés is engedélyezve volt, 80-as, 60-as, sőt: 40-es táblák kerültek ki az útra és az előzési lehetőségek is ritkábbak lettek. A logikát nehéz meglátni a dolog mögött. Biztonságosabb az út, jobban tapad, sötétben, esőben az új felfestésekkel, jelzőoszlopokkal sokkal jobban belátható - tehát lassítsuk le az autósokat?

Mindez  persze alig-alig zavarja a helyieket. Aki ismeri az utat, továbbra is inkább a valóságnak megfelelően közlekedik, nem a szabályok szerint. Mivel mi nem állami hatóság vagy hivatal, csak egy egyesület vagyunk, nem kell álságos dogmatizmussal kezelnünk ezt a témát, lehetünk őszinték: bizony a Traffix.hu oldalt üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület tisztában van azzal, hogy a magyar közúti közlekedésben a szabályokat gyakorlatilag nem lehetséges maradéktalanul betartani. Illetve tudjuk azt is, hogy ha az autósok, motorosok, kamionosok ténylegesen elkezdenék szigorúan betartani a KRESZ-t és főleg az életszerűtlen sebességhatárokat, sok-sok helyen konkrétan veszélyhelyzeteket hoznának létre az irreálisan alacsony sebességkorlátok erőltetésével.

Ez a helyzet a mi szép, új utunkon is. Egy kanyargós részen a 60-as, 80-as táblák betartásával, egy remekül belátható zebra előtt a tényleges 60-ra lassítással, egy szűk hídon a 40-nel, jól belátható kereszteződések előtt a 60-nal, a falunkba beérve a 30-cal csak zavart, torlódásokat kelt és veszélyes előzésekre serkenti a normális közlekedőket, aki betartja a szabályokat. Egyetlen esetben tartják, tartjuk be ezeket mégis: amikor rendőrt látunk. Ha mozgó rendőrautóról van szó, a végkifejlet mindig ugyanaz; természetesen a rendőr se bírja elviselni a KRESZ által előírt szerencsétlenkedést, előbb-utóbb megelőzi a szabályos járművet, onnantól kezdve pedig mindenki őt követi. 60-as táblánál 80-90-nel, 90-esnél 100 körül, 30-as, 40-esnél 50-60-nal. Ez az úgynevezett valóság.

Amikor ma reggel feltűnt a visszapillantómban a fehér Volkswagen Caddy, tetején egy kis, kerek kék lámpával, én is azonnal visszalassítottam a szabályos tempóra. A motorháztetőn nem volt matrica, de a szélvédő mögött láttam a műszerfali megkülönböztető jelzés LED-jeit is. Álcázott mozgó traffipax lenne? Eddig ugyan csak Audi A3 szedánokat és Skoda Octaviákat láttam, amint a forgalomban közlekedve álcivil autóként próbálják elcsípni a szabályszegőket, de a fene tudja, mikor állít be új típust erre a feladatra a rendőrség, jobb nem kockáztatni.

Tracking 802744
Jó, nem Caddy meg nem is magyar kép, de valami ilyesmi volt az élmény. Fotó: Hebi B., Pixabay

És persze az emberben feltámad ilyenkor a kisördög is. Pont nem siettem olyan nagyon, tehát ráértem már ténylegesen a 60-as tábla vonalában 60-ra, a 40-esnél 40-re lassítani és szigorúan megvárni a kereszteződést vagy a feloldó táblát. Szerencsére mindig jöttek szembe, amikor a Caddy előzni tudott volna, így egészen a falunk előtti utolsó kanyarig, mintegy 4-5 kilométeren át tudtam magam mögött tartani teljesen szabályosan, jóhiszeműen, felelős járművezetőként a "rendőrautót". Láttam, ahogy a fehér pólós, napszemüveges emberek egyre hevesebben gesztikulálnak a szélvédő mögött, az én arcomon meg egyre szélesedett a vigyor. (A kék lámpát természetesen NEM használta a Caddy - ezt azért leírom még a biztonság kedvéért, mielőtt elkezdene átkokat szórni rám a kedves olvasó.)

Az utolsó 60-as tábla hatálya alatt aztán volt egy pillanat, amikor nem jött szembe senki, a kocsi megelőzhetett végre. OMSZ-es, mentős matrica volt az oldalán. Utánagyorsítottam én is; a falum bejáratánál 90 fölött érkezett a mentős Caddy a lakott területre és még mindig 80 felett húzott át a kicsivel arrébb lévő 30-as táblán. Nyilván kék villogó nélkül. Én nem voltam ilyen bátor, már korábban elvettem a gázt.

Szóval bocs, mentősök, nem benneteket akartalak szívatni. Azt javaslom, ragasszatok egy OMSZ-matricát a Caddy-itek elejére is, akkor talán nem kell azzal a szörnyű kellemetlenséggel találkoznotok időnként, hogy egy-egy a tükröt is figyelő sofőrt utolérve pár kilométeren át kénytelenek vagytok betartani a sebességkorlátozásokat! És persze ha ti is úgy érzitek, hogy vannak helyek, ahol a közlekedés szabályozása hibás, észszerűtlen, logikátlan, jelentsétek be nekünk a problémát! Hátha együtt többre megyünk az útkezelőknél a forgalom természetes, biztonságos tempója és a sokszor erősen túlzó szabályozás egymáshoz közelítése érdekében végzett munkánkkal!

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán zöld zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár suzuki Európa autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA zebra Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás heti összefoglaló elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Nagy-Britannia Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning Ausztria új autó statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés németország napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó balesetmegelőzés baleset fényszóró infotainment közlekedésbiztonság figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 szellőző érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal kresz2024 gyalogátkelő

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ