Az iskolabezárások, a hazaküldött vagy rosszabb esetben elbocsátott dolgozók már hetek, hónapok óta nem buszoznak. Mégis ugyanazok az óriási buszok járnak menetrend szerint, töküresen a vonalakon. Íme, egy Budapest-Zirc busz kihasználtsága manapság:
Vajon miért nem parkolja le ezeket a buszokat a Volán (vagy bármelyik érintett szolgáltató) és miért nem bérel legalább átmenetileg kisebb járműveket? A social distance, az immár kötelező maszkhasználat mellett amúgy is minimális fertőzésveszély meglenne egy VW Transporterben is, mobilos utasregisztrációval és persze a sofőrök visszajelzései alapján pedig lehetne figyelni az utazási igényeket, hogy ha ismét jönnének az utasok, visszaállhasson a rend. A költségek nagy részére az iszonyú fogyasztás-különbség fedezetet nyújthatna: egy 50 személyes nagy busz 25-30 l/100 km-es étvágyával szemben egy kilencszemélyes kisbusz 7-8 literes fogyasztása minden száz kilométeren nettó 4-5 ezer forintos spórolást jelentene, márpedig egy nap alatt egy Volán-busz nem száz kilométert tesz meg. Ez a megtakarítás bőven fedezné a kisbuszok bérleti költségét és persze csökkentené a környezetterhelést, a CO2-emissziót.
Meg is kérdeztük a Volánt, miért nem gondolkodnak a kapacitások áttervezésén. És meg is kaptuk a választ. Közöljük teljes terjedelmében:
Tisztelt Rácz Tamás!
Tájékoztatjuk, hogy vállalatunk a Közszolgáltatási szerződésben meghatározottak szerint végzi szolgáltatását.
Üdvözlettel,
VOLÁNBUSZ Zrt.
Kommunikációs Igazgatóság
Hát ez a magyarázat arra, miért járnak a nagy buszok töküresen a járvány idején.