Itt a Traffix KRESZ-módosító javaslata - te mit gondolsz róla?

A KRESZ szerint kétirányú forgalmú úton "Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad." A 2-5 bekezdések az egyirányú útra, a motorok, biciklik megállására, a lakott területen kívüli megállásra és a megállási tilalmakra vonatkoznak. Ide szeretnénk beszúrni egy hatodik bekezdést, ezzel a szöveggel:

"Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni."

Célunk ezzel a módosítással a gyakorlatban a legtöbb helyen amúgy is működő, az útkezelők által a legtöbbször hallgatólagosan jóváhagyott, bár néha kampányszerűen végigbüntetett mindennapi parkolási gyakorlat jogszerűsítése lenne. Egy keskeny belterületi úton álláspontunk szerint nem jelent veszélyt a közlekedőkre, ha az út mindkét oldalán bármilyen irányban meg lehet állni. Ugyanakkor felesleges és esetleg veszélyt is jelentő manőverezgetést, megfordulásokat spórolhatnánk meg az autósoknak ezzel az enyhítéssel. 

FRISSÍTÉS: beszélgettünk több szavazónkkal is, akik az ötlet ellen voksoltak. Azt mondják, azért nem támogatják ezt a változtatást, illetve a KRESZ azért tiltja a túloldali parkolást, mert onnan elinduláskor nem lehet jól belátni az utat, így az veszélyes. Nos: nem mondjuk, hogy ne lenne valóban nehezebben belátható az út a túloldalról, bár akinek van jogosítványa, annak a képünkön látható helyzetben szabálytalanul parkoló autók egyikével sem szabad, hogy gondot okozzon a teljesen biztonságos elindulás! De gondoljunk bele abba is, hogy ha valaki az egyik irányból érkezik és a másikba menne majd tovább parkolás után, kétszer kell feleslegesen megfordulnia, ha csak a túloldalon talál helyet, ami még veszélyesebb manőver, mint az egyszeri elindulás a "rossz" oldalról. Illetve: a KRESZ nem tiltja azt sem, hogy mondjuk a képen látható utcában a kapubejáróból tolatva álljon ki valaki az utcára, pedig onnan aztán nem rosszabbul, hanem egyáltalán nem lehet belátni semmit, amíg a kocsi orra a fal mögött van. A javaslatunk tehát véleményünk szerint továbbra is inkább csökkenti a balesetveszélyes helyzetek számát (a felesleges forgolódások elmaradásával), nem pedig növeli.

Kedves olvasónk, kedves közlekedőtársunk: egyetértesz az ötletünkkel? Szavazz! (És ha van további hozzáfűznivalód, várunk szeretettel a kommentblokkban!)

Szerinted is legyen szabad keskeny városi, falusi utakon, utcákon az út menetirány szerinti bármelyik oldalán megállni?
Egyetértek az ötlettel (és vezetek autót)
Egyetértek az ötlettel (és nem vezetek autót)
Nem értek egyet az ötlettel (és vezetek)
Nem értek egyet az ötlettel (és nem vezetek)
Created with QuizMaker

FRISSÍTÉS 2021. 02. 12.

Választ kaptunk az ITM közlekedéssel foglalkozó államtitkárságától:

"Vitathatatlan, hogy számtalan olyan szituáció van, amikor – főleg a kis forgalmú utak esetében – nem okoz problémát a menetiránnyal szembeni megállás, várakozás, azonban az adott pillanatban meglevő forgalmi helyzet fennállása nem garantálható, az érintett járművezetőtől függetlenül az későbbiekben változhat. Ilyen eset lehet például, hogy a menetiránnyal szemben várakozó jármű elé áll egy másik gépkocsi, akár egy könnyű tehergépkocsi áll meg, ami kitakarja a kilátást, így a biztonságos elindulás nem biztosított, ami veszélyt jelent a menetirány szerint haladó járművekre és azok vezetőire, azon belül is a leginkább veszélyeztetett kerékpárosokra, segédmotoros kerékpárosokra és motorkerékpárosokra.
Megjegyzem, hogy a közelmúltban épp az említett indokolással olyan megkeresés érkezett államtitkárságunkra, hogy a kerékpárosok számára a menetiránnyal szemben való közlekedést biztosító egyirányú utcában kerüljön tiltásra a baloldali várakozás lehetősége.

Emellett a menetiránnyal szemben való megállás esetén a menetiránnyal szembeni oldalra vonatkozó megállási és egyéb jelzőtáblával jelölt szabályok megismerésének szabályi sem rendezettek.

A fenti álláspontom mellett kiegészítésként megjegyzem, hogy az adott javaslat tovább szofisztikálná a közúti közlekedési szabályozást, miközben annak egyszerűsítésére is jelentős társadalmi igény mutatkozik."

Mi is válaszoltunk:

1, „az adott pillanatban meglevő forgalmi helyzet fennállása nem garantálható”: az Önök által említett esetek mindegyike problémát jelent akkor is, ha a jelenlegi szabályok szerint parkolva indul el az autós. Pont ugyanúgy elé állhat egy nagyobb jármű és pont ugyanúgy érkezhet kisebb jármű mellette, illetve egy kapualjból kihajtva vagy a jelenlegi szabály miatt gyakori megfordulási helyzetekben ezekkel a szituációkkal most is meg kell tudni birkózni a járművezetőknek. A megfelelő oldaltávolság-tartás pedig a kerékpárosok, motorosok számára is előírás a parkoló járművektől. Felhívom figyelmüket arra, hogy mivel a jobbkormányos járművekkel közlekedés sem tiltott, a parkoló autókban az útszegély felé eső oldalon való vezetőülésen helyet foglalva való elindulás teljesen hétköznapi szcenárió ma is.

2, „a menetiránnyal szemben való megállás esetén a menetiránnyal szembeni oldalra vonatkozó megállási és egyéb jelzőtáblával jelölt szabályok megismerésének szabályi sem rendezettek” – ugyanez a helyzet akkor is, ha a járművezető a jelenlegi szabályoknak megfelelően először körülményesen, a forgalmat fenntartva megfordul és úgy foglalja el az út másik oldalán lévő parkolóhelyet. A vonatkozó szabályok megismerése ekkor is az ő felelőssége, a mi javaslatunk megvalósulása után is az maradna.

3, „az adott javaslat tovább szofisztikálná a közúti közlekedési szabályozást” – részben egyetértek, ugyanakkor a változtatás egyszerűsítést és könnyítést, valamint a valós gyakorlathoz való jogszabályi alkalmazkodást jelentene, amire saját felmérésünk szerint szintén jelentős társadalmi igény mutatkozik.

Módosítási javaslatunkat továbbra is fenntartjuk, viszont van egy ötletünk arra nézve, hogyan tehetnénk próbára a változtatás életképességét a gyakorlatban. Látnak lehetőséget arra, hogy segítsenek nekünk megvalósítani egy kísérleti alkalmazást az általunk javasolt szabályra egy arra alkalmas helyszínen? Ha igen, keresünk egy ilyen zónát és ha az Államtitkárság segít nekünk abban, hogy jogszabályilag megteremtsük a kísérlet feltételeit, kipróbálhatnánk, jelent-e bármilyen problémát, ha a szabályokat egy kicsit hozzáigazítjuk a mindennapi valósághoz a magyar közlekedésben.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó autópálya toyota prius közlekedés volkswagen motoros vasúti átjáró közút dashcam zöld gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút Olaszország közbringa mercedes suzuki sebességkorlátozás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 autómatrica autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár kerékpáros magyarország mobilozás BKK kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia biciklis fenntartható mobilitás kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár heti összefoglaló Egyesült Királyság Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok autonóm autózás légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria mobiltelefon új autó Ausztrália statisztika téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár klíma napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság ADAC teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó baleset fényszóró infotainment figyelemelterelés figyelmetlenség figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ