Önkényesen lezárt út Szárnál

Probléma leírása

Egy viszonylag nagy forgalmú bekötőút egyik napról a másikra kapott egy-egy furcsa "mindkét irányból behajtani tilos" táblát. Furcsa, mert házilagos kiegészítő táblát szereltek alá: "kivéve lakók". Ez az út több település felől is a legrövidebb utat jelenti a legközelebbi vasútállomás, Szár felé. Ha nem lehetne erre jönni, akkor ingázók, autó-vonat hibridmegoldással közlekedők tömege valamint a régiós lakosok és az őket kiszolgáló kereskedelmi szállítások járművei számára alkalmanként kétkilométeres kerülőt jelent irányonként.

Helyszín

Szár, Unnamed Road, 2066 Magyarország

Megoldási javaslat

Az út megnyitása.

Események

2020.06.05.
Polgármester urat tájékoztattuk a helyzetről és a megoldási javaslatunkról.
2020.06.25.
Semmi válasz. A felkérést, hogy a sokakat zavaró, valamint felesleges idő- és anyagi veszteségbe sodró üggyel mielőbb foglalkozzanak, ismét elkültük Szár polgármesterének.
2020.06.26.
Válaszolt a polgármester, mely tájékoztatnak minket, hogy az érintett útszakasz forgalomkorlátozásáról még tart az egyeztetés a rendőrséggel és a környező települések polgármestereivel. "Mi továbbra is a korlátozás fenntartását szeretnénk. Ha sikerül találnunk egy optimális megoldást, akkor azt jelezni fogjuk." Jobban örültünk volna, ha ez csak "népi" akció lett volna. Így megyünk tovább, mert szerintünk továbbra is tarthatatlan, hogy a vasútállomáshoz vezető utat lezárják, nagy kerülőre kényszerítve az autósokat. Két gondolat: és ha azok a települések is lezárják az utat, mert ott megnő a forgalom? A másik, hogy szeretnénk lezárni Budapesten a Rákóczi utat, mert nagy a forgalom - ez körülbelül ugyanaz. Szóval, irány a Fejér Megyei Kormányhivatal.
2020.09.03.
Válaszoltak a Fejér Megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztály Útügyi Osztályátától. Először íme, szó szerint: "Bejelentése alapján hivatalból eljárást indítottunk, tárgyi ügyben, melyről az alábbi tájékoztatást adom: Az önkormányzat, mint a helyi utak kezelője jogosult a forgalmi rend kialakítására, esetleges forgalom korlátozások bevezetésére. A közlekedési hatóság a bevezetett forgalmi renddel kapcsolatosan akkor rendelkezik hatáskörrel, ha az a közlekedés biztonságát sértő, vagy veszélyeztető helyzetet teremt. Az eljárás során a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzőtábla alatt elhelyezett „kivéve lakók” kiegészítő tábla eltávolítására köteleztük az önkormányzatot, mert az nem felelt meg az előírásoknak. Ezzel egyidejűleg a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzőtábla letakarását írtuk elő, mivel ez a közút a közforgalom elöli elzárását jelentené, ami csak a közlekedési hatóság engedélyével lehetséges. Az önkormányzat a kötelezéseinknek eleget tett, ezért az eljárást megszüntettük. Az önkormányzat a helyi közösség védelme érdekében tervezi a 'Kivéve engedéllyel' kiegészítő tábla jogszabályoknak megfelelő elhelyezését." Röviden: mindent megtettek, amit megtehettek, letakartatták/leszereltették a sufnituning táblákat. Ez az út ún. helyi út, tehát nem országos út, így kizárólag az út kezelője, jelen esetben az önkormányzat dönthet a sorsáról, a jogszabályok betartása mellett. Vagyis mérlegelnek, hogy a lakosok védelmében sokakat hosszabb út megtételére kényszerítenek. Megtehetik a szabályok szerint. Megkeressük ismét Szár polgármesterét, Németh Norbertet, hogy a bejárás után hogyan áll a kérdéshez.
2020.09.05.
Ellenőriztük a helyszínt, a táblák letakarása megtörtént. A kereszteződésben beszélgettünk egy helybéli hölggyel, aki megerősített minket igazunkban: lányát hordja a vasútállomáshoz rendszeresen és nagy felháborodással fogadta a behajtási tilalmat. Természetesen egy pillanatig se tartotta be, hanem átgondolta, melyik ismerőse lakik az érintett úton és ha bárki megállította volna, kész volt a válasz: oda megyek éppen látogatóba... Természetesen ez a hölgy is értetlenül áll a tény előtt, amit az önkormányzat valahogy nem vett észre: ha a Szárra tartó autókat ezen a rövidebb úton nem engedik be, akkor ezek az autók nem tűnnek el, hanem a kerülőúton valójában sokkal több ház előtt fognak elmenni, tehát a lezárás néhány szári lakos kényelme érdekében más szári (és a közbeeső újbarki) lakosok kényelmét fogja zavarni. (A képet az aktuális helyzetről feltöltöttük a fotók közé.)
2020.09.26.
Sajnos megint rossz irányt vett az ügy: az útra Mindkét irányból behajtani tilos-táblák kerültek ki, Kivéve engedéllyel kiegészítő táblával. Folytatjuk a kampányt az út lezárása ellen
2020.09.29.
Ma beszéltünk Németh Norbert polgármesterrel. Azt mondta, hogy tarthatatlan az állapot, mely évtizedek óta zajlik ott: nem a településre érkező autók - sok esetben a fizetős utat kikerülve -, köztük teherautók, kamionok is ott robognak át. Éppen ezért kitartanak az elképzelés mellett, de úgy, hogy a környező települések lakói is, akik például a vasútállomásra igyekeznek, kapnak engedélyt. Mivel az önkormányzat épületét felújítják, egyelőre nem tudják elkészíteni az engedélyhez szükséges formanyomtatványokat. Addig viszont le is takarják a táblákat (a polgármester ígérete szerint még ezen a héten). A végső cél, hogy bekamerázzák a területet, hogy annak alapján büntethessenek, mert jelenleg - hiába van kint a Behajtani tilos tábla, Kivéve engedéllyel kiegészítéssel - a legtöbben nem veszik figyelembe, és behajtanak. Egy teherautósofőr, akit megállítottak, a polgármester szerint elmondta, hogy neki még úgyis megérti behajtani, ha tízből egyszer megbüntetik...
2020.09.29.
A telefonbeszélgetésen - folytatva az előző bejegyzést - felhívtuk a polgármester figyelmét, hogy ezzel az intézkedéssel, bár a "lezárt" út mentén élők jól járhatnak, a kerüléssel azonban több lakóház mellett kell elmenni a vasútállomás felé. Vagyis nem "csak" az ökolábnyom nagyobb. A másik, hogy Bodmér felől érkezve nincs előre jelezve, hogy gyakorlatilag zsákutcába hajtunk, majd egyszer csak ott van a Kivéve engedéllyel tábla...
2020.11.24.
Ma ismét beszéltünk a szári polgármesterrel, újabb részletekre derült fény a lezárásról. Eszerint jelenleg bár kint van a tábla, a behajtási tilalom betartását senki nem ellenőrzi, állítólag még a rendőrség sem foglalkozik az itt áthaladókkal. Az önkormányzat tervei szerint a későbbiekben, ha majd a COVID okozta probllémákon átlendülve megint lesz idejük ezzel a témával foglalkozni, az lesz a megoldás, hogy a járműnyilvántartásban szereplő, a környéken lakó autók rendszámait a behajtókat figyelő kamera (ami egyelőre nem létezik) nem veszi figyelembe, csak az "idegen" kocsik behajtása után indulnak majd eljárások. Ez az egész rendszer nagyon fejvakarós és nem tűnik igazán legitimnek sem, de a polgármester és az érintett lakók álláspontja a forgalomcsillapítással kapcsolatban érthető. Egyelőre parkolópályára tesszük az ügyet, igazából mi sem nagyon tudjuk, mit kezdjünk ezzel a különleges közlekedés-szabályozási helyzettel - mindenesetre aki most arra jár, nem kap büntetést a behajtásért.
2023.04.03.
Pénteken Száron áthaladva észrevettük, hogy nincsenek kint a behajtani tilos táblák! Megkérdezzük a polgármestert, mi történt! Tehát az ügyet ismét megnyitottuk.
2023.04.11.
Válaszolt Németh Róbert polgármester úr. A táblákat azért szerelték le, mert lakó-pihenő övezet táblával jelzik az "új" szabályozást.
"A táblákat valóban leszereltük , mert új táblákat szeretnénk kihelyezni.
Az új szabályzást a lakó-pihenő övezet táblával fogjuk jelezni."
2023.04.12.
Kezdeményeztük a helyzet térségi tárgyalásos rendezésének megszervezését egy szomszédos önkormányzatnál, ezzel a levéllel:
Közlekedési problémákkal foglalkozó egyesületünk évek óta birkózik a szári polgármesterrel, hogy végre valami életszerű megoldást alkalmazzon a 8126-osról Bodmérnál nyíló bekötőút forgalomszabályozásával kapcsolatban. A korábbi behajtási tiltások után most épp korlátozásmentes az út személyautók számára, de friss információnk szerint a polgármester lakó-pihenő övezetet akar csinálni a Béke utcából, amivel hivatalosan kitiltaná (ismét) az átmenő forgalmat innen.
Ez a boglári (és csákvári és bodméri) lakosság számára azért probléma, mert ezzel a tiltással szabályosan csak 2, oda-vissza 4 kilométeres kerülővel lehetne eljutni a vasútállomáshoz, az újbarkiak számára pedig azért, mert két rövid szári utca, pár tucat ház nyugalma érdekében így az ő főutcájukra kerülne (elvileg) a teljes innen elterelt forgalom. (Természetesen sok szárit is kellemetlenül érintene, ha Újbarok felé kellene kerülniük mondjuk Csákvárra menet.)
A regionális közlekedési zavart okozó szári polgármesteri önkényeskedés elhárítására pillanatnyilag nincs rendszerszerű megoldás (egyesületünk egyébként az idén szerződik az új közlekedési minisztériummal annak kimunkálására, hogy legyen), viszont térségi polgári nyomásgyakorlással valószínűleg el lehetne érni, hogy a vasúthoz vezető legrövidebb út megmaradjon tranzitútnak és ne legyen egy szabályosan nem átjárható lakó-pihenő övezet része.
Mint az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnöke és mint vértesboglári polgár, szeretném felkérni a vértesboglári önkormányzatot, hogy próbálja tárgyalásos úton elérni a szári önkormányzatnál a helyzet rendezését.
Szakmai javaslatunk szerint egyébként hosszabb távon a 3,5 tonna feletti megengedett össztömegű járművek átmenő forgalmának tiltása lenne itt a megoldás, valamint térségi önkormányzati összefogás a 8126-Szár út és tranzitútvonal Száron belüli szakaszának (Béke u., Móricz Zs. u.) felújítására és későbbi állapotmegóvására.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ