Biciklis forgalomszabályozási káosz Tihanyban

Description

Ha a Tihanyi félszigetet óramutató járásával ellentétesen biciklizzük körbe, itt először főúton kell menni (Klebelsberg Kuno u.) majd hirtelen ki kell szúrni, hogy balra egy szerintem 35° körüli emelkedővel rendelkező utcában (Váralja u.) a behajtani tilos tábla alatt kiegészítőtábla van, hogy kerékpárral kétirányú. Meg kell állni, felhúzva a mögöttünk jövő sofőröket, vissza kell sétálni, vagy megfordulni a záróvonalon, majd nagy nehezen bejutni abba a kis mellékutcába. (Egyből bekanyarodni csak helyismerettel van lehetőség, mert csak akkor tűnik fel az embernek, hogy arra kellett volna menni, amikor már túlhajtott az utcába való behajtási lehetőségen.)

Persze miután végre sikerült oda behajtani, akkor ha valami oknál kifolyólag egyből hátrapillantunk, akkor kiszúrjuk a lakó-pihenő utca vége táblát, tehát sikeresen bementünk egy lakó-pihenő övezetbe úgy, hogy abból az irányból csak kerékpárral lehet bemenni, ezért az övezet kezdete táblát feleslegesnek tartották kitenni. (A Traffix megjegyzése: a LPÖ-be kerékpárral be szabad hajtani, de a kerékpárosnak jó lenne tudnia, hogy különleges szabályok hatálya alatt teker egy közlekedési szempontból fokozottan veszélyes területen, tehát tényleg szükség lenne az LPÖ kezdete táblára.)

Aztán végig megyünk azon az utcán, amibe bejutni is olyan nehéz és veszélyes (és az emelkedő miatt fárasztó) volt, és ha megint hátranézünk, akkor csak egyirányú utca táblát látunk, vagyis az útszakasz egyik irányból kétirányúsítva volt kerékpárral, míg a másik irányból nem. És ha túlvagyunk ezen a forgalom szervezési szempontból kifejezetten vadregényes helyen, akkor emlékeim szerint alig kétszáz méter, és már ott is vagyunk a következő ellentmondásnál, amiről a bejelentés is készült. (Tehát ez eddig csak a bevezető volt.)

Beterelnek minket egy kis mellékutcába, de hogy ez konkrétan még mellékebb utca, mint az eddigi, (mert a főútról már egyszer betereltek minket egy mellékutcába); vagyis a mellékutca mellékutcájába kéne bemennünk, amivel két probléma van. Először is ez autós forgalomra alkalmas utcaként indul, de kerékpárútba torkollik, vagyis zsákutca, kivéve kerékpárral, de ez nincs kitáblázva. Helyette inkább egy két irányból behajtani tilos táblát, kivéve áruszállítás kiegészítő táblával tettek ki. Nem tudom, hogy az áruszállítás fogalmába a kresz szerint beletartozik-e a futárkodás, de aki úgy gondolja, hogy igen, és körbe akarja tekerni a Tihanyi-félszigetet (óramutató járásával ellentétes irányban), az mindenképpen vállalja el valamilyen árunak a szállítását, ugyanis itt csak így fog tudni keresztül tekerni. Máskülönben le kell majd szállnia, vagy alternatív útvonalat keresve el kell majd tévednie (én az utóbbit választottam, még a Balatonban is majdnem fürödtem egyet biciklistül mindenestül).

A hiányzó zsákutca kerékpáros továbbhajtási lehetőséggel tábla, és a kétirányból behajtani tilos, kivéve áruszállítás táblák helyét a (tér)képen egy piros bumszlival jeleztem. A kék vonal pedig azt jelzi, hogy merre megy a Tihanyrévet és a Balaton körutat összekötő kerékpáros útvonal.

Location

Tihany, Váralja u. 15, 8237 Magyarország

Solution Proposal

A két irányból behajtani tilos tábla alá Kivéve kerékpárral kiegészítő tábla, fölé pedig zsákutca, kerékpáros továbbhajtási lehetőséggel tábla kihelyezése. Az előtte található, szabálykövető emberek agyát előszerettel szétmócsingoló útszakasszal (hiányzó lakó-pihenő övezet tábla; hiányzó kerékpárral kétirányú kiegészítő tábla; hiányzó emelkedő veszélyjelző tábla; váratlan, előre nem jelzett lekanyarodás a főútról) pedig már inkább nem veszem fel a harcot. Az egyesületre bízom, hogy ők esetleg igen. A Traffix kiegészítése: köszönjük a bizalmat, megpróbáljuk; az érintett kerékpáros útvonal forgalomszabályozásának teljes revízióját kérjük az Aktív Magyarországért államtitkárságtól illetve az útkezelőtől.

i18n: Events

2025-08-10
A komplex problémát első körben kísérleti jelleggel bemutatjuk a biciklizésért és ilyesmiért felelős kormányszervnek, ami a, nagy levegő: Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Aktív Magyarországért Felelős Államtitkársága. (Révész Máriusz az államtitkár, Navracsics Tibor a miniszter.) Velük még nem dolgoztunk együtt, de úgy véljük, hogy egy ilyen bonyolult, nem csak pár táblát, hanem egy fontos kerékpáros túraútvonal több pontját érintő szabályozási zavar megoldásáról célravezetőbb az elsődlegesen érintett szakminisztériummal kezdeni az egyeztetést, mint az útkezelővel lenne.
2025-09-05
Az Aktív Magyarországért Felelős Államtitkárság válasza:

"Augusztus 25-én hétfőn személyesen is megtekintettük a bejelentésben szereplő szakaszt, ez alapján a forgalomtechnikára az alábbi módosításokat látjuk indokoltnak a megkeresésben jelzett problémák megoldására.

A Klebersberg Kuno utcán a északi irányba haladva valóban nehezen észlelhető, hogy a kerékpározásra ajánlott útvonal balra fordul. Ennek feloldására két megoldást látunk:
Amennyiben a jelenlegi nyomvonal nem módosulna, akkor útburkolatra festett sárga kerékpáros piktorgrammal és balra mutató nyíllal lehetne egyértelműbben jelezni a kerékpárosok számára sz ajánlott haladási irányt, a gépjárművek számára pedig mindkét irányból szintén burkolati jelként felfestet „Kerékpárosok” veszélyt jelző háromszöggel lehetne jobban felhívni a figyelmet, hogy kerékpárosok keresztirányú áthaladására számíthatnak.
Mivel jelenleg egy nehezen belátható, csomópontban tér le a kerékpáros útvonal a Klebrsberg Kuno utcáról és lenne más lehetőség is, megfontolandónak látjuk a nyomvonal módosítását és a kerékpárosok letérési pontjának áthelyezését az alábbi csomópontra, ahol egyegyenes, jól belátható útszakaszról lehet balra kanyarodni, vagy éppen rákanyarodni. https://www.google.com/maps/place/46%C2%B054'56.3%22N+17%C2%B053'30.7%22E/@46.9156279,17.8912233,19z/data=!3m1!4b1!4m4!3m3!8m2!3d46.915627!4d17.891867?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
A Váralja utca elején valóban hiányzik a „Lakó-pihenő övezet” tábla és az alábbi pontban a kétirányú kerékpáros forgalmat jelző kiegészítő tábla. https://www.google.com/maps/place/46%C2%B054'51.3%22N+17%C2%B053'28.5%22E/@46.9142599,17.8906083,19z/data=!3m1!4b1!4m4!3m3!8m2!3d46.914259!4d17.891252?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
A „Zsákutca kerékpáros továbbhaladási lehetőséggel” tábla valóban kihelyezhető lenne, és „Kivéve áruszállítás” tábla alól is hiányzik a kerékpáros behajtást is megengedő kiegészítő tábla.
Sokat segítene továbbá a helyzeten már önmagában is, ha az áthelyezendő.jpg nevű mellékelt képen jobboldalt látható kerékpáros útbaigazító tábla szemben a parkolóautomata környékén lenne, illetve a kihelyezendő.jpg nevű képen látható helyszínen kint lenne egy balra mutató kerékpáros útbaigazító tábla. Utóbbi kihelyezéséről egy jelenleg futó projektünk keretében gondoskodunk.

Az érintett útszakaszok önkormányzati kezelésben vannak, javasoljuk őket megkeresni a forgalomtechnikai hibák javítása kapcsán, szükség esetén mi is segítünk az önkormányzattal való egyeztetésben."

A kimerítő választ és a beavatkozást köszönjük; az önkormányzatot tájékoztatjuk a bejelentésről és az Államtitkárság javaslatairól.

287865090 403923338355244 4358650015180894552 N

Other Problems

Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies. Learn more