Finnország a 2023-ig tartó évtizedben jelentős mértékben, 29 százalékkal csökkentette a közúti halálesetek számát, míg az EU-ban az átlagos csökkenés mindössze 16 százalék volt. Ezért ez az ország kapja az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2024-es díját a közúti közlekedésbiztonság terén elért kiemelkedő eredményekért.
„Finnországban azt mondják, hogy „vahinko ei tule kello kaulassa”, ami nagyjából azt jelenti, hogy „a balesetek nem jönnek haranggal a nyakukban”. Talán ez magyarázza, hogy a finnek miért alkalmaznak olyan átfogó és stratégiai megközelítést, mely a közúti veszélyforrások számos különböző aspektusát igyekszik lefedni. Az erőfeszítések nem érnek véget a balesetek bekövetkeztével sem; Finnország az egyetlen olyan ország Európában, mely minden egyes halálos kimenetelű ütközést alaposan kivizsgál” – mondta Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ügyvezető igazgatója.
Helsinki
Túl a sebességkorlátozáson
Finnország jelenlegi közlekedésbiztonsági stratégiáját a Vision Zero vezérli, vagyis az, hogy 2050-re senki ne haljon meg és ne sérüljön meg súlyosan az utakon, függetlenül a közlekedési módtól.
Finnország 2000 óta számos fontos intézkedést hajtott végre a közúti biztonság javítása érdekében. Ezek közé tartozik a sebességkorlátozások csökkentése egyes városi területeken, gyalog- és kerékpárutak építése, 400 kilométer autópálya építése, automatikus sebességmérő kamerák telepítése közel 3000 kilométer főúton.
Finnország 2022-2026 közötti időszakra vonatkozó nemzeti közlekedésbiztonsági stratégiája átfogóan kívánja javítani a különböző úthasználók és a különböző korcsoportok közlekedési készségeit. A stratégia két, a gyermekek közlekedésbiztonságát célzó mutatót tartalmaz: azon iskolák aránya, melyeknek az éves tervében szerepel a közlekedési oktatás; valamint a gyermekeket vagy fiatalokat érintő ütközések száma.
Finnország nemzeti mentális egészségügyi stratégiája és az öngyilkosság megelőzésére irányuló 2020-2030-as programja szintén hozzájárul a közúti közlekedésbiztonság javításához minden korosztály számára, mivel Finnországban a mentális egészség prioritásként való kezelése szintén szorosan kapcsolódik a közlekedésbiztonsághoz. Finnország egyike annak a két uniós országnak, amely a közúti öngyilkosságokat a közúti halálesetek statisztikáiban szerepelteti (a másik Észtország). Finnország közúti halálozási statisztikái ezért magasabbak, mint amilyenek lennének, ha ezeket a haláleseteket nem vennék figyelembe, mint más országokban.
Finnországban 99-100 százalék közötti a motorkerékpár- és mopedsisak viselési arány. A rendőrségnek engedélyezik a járművezetők szúrópróbaszerű alkohol- és drogtesztelését. Az ittas vezetésről az ittas vezetés társadalmi elfogadottsága nagyon alacsony. Finnországban minden iskolabuszba és iskolai taxiba alkoholzárat kell beszerelni. Ezt a készülékeket az elítélt ittas vezetők járműveibe is beszerelik egy hosszú távú rehabilitációs program részeként, melyet a járművezetéstől való eltiltás alternatívájaként alkalmaznak!
Az EU nem áll ilyen jól
A bejelentés egybeesik az ETSC új elemzésével, mely szerint tavaly 20 418 haláleset történt az EU útjain. Ez mindössze 1 százalékos csökkenést jelent 2022-hez képest, ami messze elmarad attól a 6,1 százalékos éves előirányzattól, mely ahhoz szükséges, hogy az EU 2030-ra elérje az 50 százalékos csökkentést.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács – az európai választásokat követően – egy uniós közlekedésbiztonsági ügynökség létrehozását szorgalmazza, mely olyan konkrét hatáskörökkel rendelkezne, mint például az automatizált járművek bevezetésének irányítása és a balesetek kivizsgálása. Míg a többi közlekedési mód (légi, tengeri és vasúti) rendelkezik üzembiztonságért felelős EU-s ügynökséggel, addig a közúti közlekedésben nincs ilyen.
Az ETSC arra is sürgeti az Európai Bizottságot, hogy kezdje meg a járműbiztonsági szabályok új felülvizsgálatát, hogy figyelembe vegye a gyorsan fejlődő biztonsági technológiákat, és hogy a járművek időszakos műszaki ellenőrzésének reformját sürgesse, biztosítva e technológiák fenntartását a járművek teljes élettartama alatt. „A közúti biztonságnak ismét prioritást kell élveznie. Az elmúlt öt évben 100 000 ember halt meg az EU útjain, és a következő öt évben további 100 000 ember fog meghalni, ha nem változik semmi. Az újonnan megválasztott európai parlamenti képviselőknek és a kinevezett biztosoknak gyorsan kell cselekedniük” – mondta Avenoso.
Fotó: Stephen Arnold/Unsplash